تبیان، دستیار زندگی
) امروز ، چهار شنبه بیست و سوم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 24 صفر 1428 هجری قمری و 14 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** درگذشت ابومحمّد عبدالله بن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(23اسفند85)


امروز ، چهار شنبه بیست و سوم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 24 صفر 1428 هجری قمری و 14 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


درگذشت ابومحمّد عبدالله بن دُرُستویه

1081 سال پیش درچنین روزی درسال347ه.ق ، «ابومحمّد عبدالله بن دُرُستویه» محدث، ادیب لغوی و نحوی بزرگ دربغداد درگذشت. او درفهم احادیث و صحت آنها مهارت و دقتی خاص داشت. ابن درستویه از12سالگی دربغداد با بزرگان علم لغت چون اِبن قُتَیبه آشنا شد. او بتدریج درمقام دانشمندی صاحبنظر، نكته سنج، دقیق، و اهل بحث با معلوماتی وسیع و بیانی شیوا و روان، جایگاهی خاص درمراكزعلمی بغداد یافت. ازدیگردانشهای او فن عروض است كه دراین زمینه كتبی هم نوشته است. تصحیحُ الفَصیح مهمترین اثرابن درستویه است كه ازوی باقیست.

***


درگذشت اسماعیل بن عَبّاد طالقانی

1043 سال پیش درچنین روزی درسال385ه.ق ، «اسماعیل بن عَبّاد طالقانی» ادیب معروف قرن4هجری قمری بدرود حیات گفت. وی را به سبب مصاحبت با ابن عمید قمی صاحب لقب داده اند. ابن عبّاد درفضل و ادب بگانه عصر بود بطوریكه چند تن ازمعروفترین علمای زمان چون شیخ صدوق و شیخ حسن قمی برخی ازكتابهای خود را بنام وی تألیف كرده اند. معروفترین اثراین ادیب مشهوركتاب محیطُ اللّغة است كه در7جلد گردآوری شده است. گفتنی است كه آرامگاه صاحب بن عَبّاد درمحله باب طوقچی اصفهان قراردارد.

***


تولد آلبرت انیشتین

128 سال پیش در چنین روزی در سال 1879 میلادی ، آلبرت انشتین ریاضیدان و فیزیکدان مشهور در شهر اولم که شهر متوسطی از ناحیه وورتمبرگ آلمان بود به دنیا آمد .

پدر آلبرت، هرمان انیشتین ، کارخانه‌ی کوچکی برای تولید محصولات الکتروشیمیایی داشت و با کمک برادرش که مدیر فنی کارخانه بود از آن بهره‌برداری می‌کرد.

انیشتین در ده سالگی مدرسه ابتدائی را ترک کرد و در شهر مونیخ به مدرسه متوسطه «لوئیت پول» وارد شد .

درست در خاتمه قرن 19 تحصیلات خود راپایان داد و به دنبال شغل رفت.

سال 1910 آلبرت بیست و یک سال داشت و تابعیت سوئیس را بدست آورده بود. در آن زمان داوطلب شغل معلّمی خصوصی گردید و پذیرفته شد. البته بعد از مدتی از آنجا بیرون آمد .

بعد از این دوران ، در دفتر ثبت اختراعات مشغول به کار شد و به شهر«برن» انتقال یافت. وظیفه ی وی آن بود که اختراعات را که به دفتر مذبور می آوردند مورد آزمایش اوّلیه قرار می داد.

در اواخر سال 1910 کرسی فیزیک نظری در دانشگاه آلمانی پراگ خالی شد. وی توسط « آنتون لامپا » برای استادی پذیرفته شد .

او در تابستان سال 1912 میلادی از دانشگاه بیرون آمد و عازم شهر زوریخ گردید . در پایان سال 1912 با سمت استادی مدرسه ی پولی تکنیک زوریخ مشغول به کار شد .

او سپس به برلن رفت . فعّالیّت اصلی انیشتین در برلن این بود که با همکاران خویش و یا دانشجویان رشته ی فیزیک درباره ی کارهای علمی مصاحبه و مذاکره کند وآنها را در تهیه برنامه ی جستجوی علمی راهنمایی کند. هنوز یکسال از اقامت انیشتین در برلن نگذشته بود که درماه اوت 1914 جنگ جهانی شروع شد.

او در سال 1916 نظریه ای برای ثقل ارائه داد. اهّمیّت نظریه جدید به زودی مورد تأیید و توجّه دانشمندانی واقع گردید که دارای قدرت خلاق علمی بودند.

در سال 1933، او به كارمندان انستیتیوی تازه تأسیس برای مطالعات پیشرفته در نیوجرسی پیوست . او این جایگاه را برای تمام زندگیاش پذیرفت و تا لحظه مرگش آنجا بود.

انیشتین یك مقاله با یك درك جدید از ساختار نور نوشت. او بحث كرده بود كه نور میتواند طوری عمل كند كه گویی از ذرات مجزا و مستقل انرژی تشكیل شده است چیزی شبیه ذرات یك گاز. چند سال قبل از آنMAX PLANCKS اولین فرضیة گسستگی انرژی را بیان كرده بود اما انیشتین فراتر از اینها رفت. به نظر میرسد طرح انقلابی او، تئوری پذیرفته شده جهانی را كه نور شامل امواج الكترومغناطیس نوسانی است، رد كرده است. اما انیشتین نشان داد كه نور کوانتومی، به سخن او ذرات انرژی، میتوانند در توصیف پدیده های مورد مطالعه توسط فیزیكدانهای تجربی كمك كنند. به عنوان مثال، او نشان داد كه چگونه نور الكترونهای فلزات را دفع میكند .

یك تئوری مصرف انرژی جنبشی وجود داشت كه گرما را به صورت اثر حركت دائمی توصیف میكرد. انیشتین راهی جدید برای امتحان عملی این تئوری پیشنهاد كرد. او گفت، اگر ذرات كوچك اما قابل رؤیت در یك مایع معلق شوند، بمباران بیقاعده توسط اتمهای نامرئی مایع باید سبب شود تا ذرات معلق به صورت بیثباتی به رقص در آیند و این باید از طریق میكروسكوپ قابل مشاهده باشد، و اگر حركت پیش بینی شده دیده نشود كل تئوری جنبشی، مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

فیزیکدانان قرن نوزدهم، نظریه‏ها را توصیفات‏ طبیعت‏، تلقى مى‏کردند. فضا ،زمان، جرم، و سایر «کیفیات اولیه‏» خواص همه اشیاى واقعى‏اند و آنها این امور را به همان منزله تلقی می کردند .اما اینشتین افزود که تصور کیفیات نخستین اشیا مستلزم مشخص کردن متغیرهاى کلاسیک «مکان - زمانى‏» است . طبق نظریه نسبیت انیشتین ؛اگر جسمی با سرعت ما ورای نور حرکت کند تمام آن جسم به انرژی تبدیل می شود. وبدون وابستگی به بعد چهارم یعنی زمان به صورت جاودانه باقی می ماند.

او در ساعت 1:15 نیمه شب در تاریخ 18 آوریل 1955 بر اثر خون ریزی درونی، كه به دنبال پارگی یكی از آنورسیم های آئورتی اتفاق افتاد در پرینستون نیو جرسی در سن 76 سالگی درگذشت . وی به علت حمایتی که از صهیونیستها میکرد با به قدرت رسیدن هیتلر به آمریکا مهاجرت کرد و ریاست کرسی یکی از بخشهای تحقیقات اتمی را به عهده گرفت وبالاخره در آمریکا نیز درگذشت.

***


در گذشتکارل مارکس

124 سال پیش در چنین روزی در سال 1883 میلادی ، کارل مارکس فیلسوف آلمانی به دنیا آمد .

مارکس در شهر تریر واقع در پروس غربی در یک خانواده طبقه متوسط چشم به جهان گشود. پدر او فردی روشنفکر و آزادیخواه بود و شهر زادگاه او نیز یکی از مراکز مهم رواج اندیشه‌های دروان روشنگری به شمار می‌رفت. بنابراین فضای فکری و فرهنگی دوران رشد مارکس محیط روشنفکرانه و بازی بود که تحت تاثیر اندیشه‌های متفکرانی نظیر کانت، روسو و نیز نویسندگان دوران رمانتیک مانند گوته قرار داشت. مارکس پس از اتمام دوران دبیرستان از سال 1936 مدتی در رشته حقوق دانشگاه برلین تحصیل کرد، اما سپس تغییر رشته داد و فلسفه را برگزید و پایان نامه تحصیلی خود را درباره بحران اندیشه فلسفی پس از ارسطو و بویژه ماتریالسیم در دوران باستان نوشت. پایان نامه تحصیلی او به خوبی نشان از تاثیر عمیق اندیشه‌های هگل در افکار او دارد. مارکس در پایان نامه تحصیلی اش، ماتریالیسم دوران باستان را به دلیل آنکه از رویه دیالکتیکی هگل در توضیح تغییرات و حرکت عاری بود، مورد انتقاد جدی قرار داده است. مارکس در دوران دانشجویی در تماس با «هگلیان چپ» قرار گرفته بود و از آن پس فلسفه و سیاست به دو روی سکه زندگی او تبدیل شد.

وی مولف «مانیفست كمونیست » و كتاب كاپیتال است كه حاوی اندیشه هایش هستند. « مانیفست كمونیست » كه در سال 1848 انتشار یافت پلاتفورم كمونیسم شناخته شده است .

ماركس معتقد به لغو مالكیت زمین و ابزارهای تولید (كارخانه و كارگاه ) توسط افراد و قرار گرفتن آنها در دست جامعه و ابطال حق ارث و نیز مصادره ثروتها ، تصمیم گیری مركزی ، تضمین شغل برای همه ، تامین امكانات رفاهی و بازنشستگی و از كار افتادگی برای همه و آموزش و پرورش و بهداشت كاملا رایگان بود تا نگرانی ها از میان برود و تضاد طبقاتی كه به زعم او عامل اصلی رویدادها در طول تاریخ بوده است محو شود.

مارکس در ابتدای مانیفست چنین می نویسد : تاریخ تمام جوامعی که تاکنون وجود داشته ، تاریخ مبارزات طبقاتی است. آزاده و بنده، خاص و عام، ارباب و رعیت، استادکارو شاگرد و ظالم و مظلوم پیوسته در برابر یکدیگر صف آرائی کرده، به کشمکشی، گاه مخفی و گاه آشکار، بی وقفه، ادامه داده اند؛ کشمکشی که یا به تجدید سازمان انقلابی سراسر جامعه انجامیده یا به انهدام جمعی طبقات متخاصم.در اعصار اولیه تاریخ، تقریباً در همه جا، به تقسیم بندی پیچیده اجتماع به صنوف مختلف، و درجه بندی چندین لایه ای از مقامات اجتماعی بر می خوریم.

مارکس در مانیفست بیان می دارد" به جای جامعه کهن بورژوازی با طبقات و تناقضات طبقاتیش اجتماعی از افراد پدید می آید که در آن تکامل آزادانه هر فرد شرط تکامل آزادانه همگان است".

سرانجام وی در 64 سالگی در گذشت .

***


تولد موریس مرلو پونتی

99 سال پیش در چنین روزی در سال 1908 میلادی ، موریس مرلوپونتی فیلسوف فرانسوی به دنیا آمد . یکی از آثار او «انسان دوستی و خشونت » نام دارد . وی همکار ژان پل سارتر است وازاین جهت تا حدود زیادی اندیشه های وی به سارتر شباهت دارد . این کتاب را روشنک داریوش در سال 1374 منتشر کرد. مترجم در مقدمه این کتاب در باره مرلوپونتی می نویسد : «مرلو پونتی می کوشد خواننده را از ساده نگری به مسائل برحذر دارد، می کوشد مشکلات را در روند تاریخی مطرح کند... مشکلاتی که تاریخی هستند نه به این معنا که روند تاریخ به خودی خود پاسخی به آنها داده باشد. همان مشکلات یا مشکلات مشابه همواره مطرح هستند و تا زمانی که بشر برای بشر وسیله است و نه هدف تا زمانی که انسانها جهت تغییر خود دست به اقدامات سیاسی و اجتماعی می زنند، مطرح خواهند بود »

***


خودكشی جورج ایستمن مخترع فیلم عكاسی و بنیاد گذار كارخانه كداك

75 سال پیش در چنین روزی در سال 1932 میلادی ، جورج ایستمن مخترع فیلم عكاسی ژلاتینی نواری و سایر ابزارهای عكاسی و صاحب و بنیادگذار كارخانه كداك در 77 سالگی خودكشی كرد. وی در واترویل نیویورك متولد شد و در 14 سالگی از دبیرستان اخراج و در دفتری مشغول به كار شد.

جورج ایستمن مخترع فیلم رول است . اختراع فیلم رول زمینه ای شد برای اختراع دوربین فیلم برداری كه توسط فیلم سازان اولیه هم چون توماس ادیسون، برادران لومیر و جورج میلیز استفاده شد. همچنین وی وی فیلم ژلاتینی را ساخت و بعد از ان ، كارخانه كداك را در سال 1888 در شمال ایالت نیویورك تاسیس كرد. انتخاب این نام به این جهت بود كه واژه كداك در سراسر جهان به یك صورت قابل تلفظ باشد.

سرانجام ایستمن به علت سخت شدن بافتهای ستون فقرات زمین گیر شده بود و نمی خواست بقیه عمر را به آن صورت بگذراند و متكی به كمك دیگران باشد و به همین جهت به عمر خود پایان داد.

سال 1947 خانه شخصی او در شهر روشستر با نام «خانه جورج ایستمن» به عنوان موزه بین المللی عكاسی و فیلم افتتاح شد. در سال 1954 هم در صدمین سال تولدش، اداره پست آمریكا تمبر او را برای بزرگداشتش منتشر كرد.

***


روزی كه 76 هزارسرباز آمریكایی و فیلیپینی اسیر ژاپنی ها شدند

65 سال پیش در چنین روزی رد سال 1942 میلادی ، پس از خروج ژنرال مك آرتور از فیلیپین 76 هزار تن نیروهای آمریكایی و فیلیپینی تحت فرمان او در منطقه بتان فیلیپین به اسارت ارتش امپرانوری ژاین در آمدند . ژاپنی ها تصور می كردند كه بیش از 25 هزار اسیر نخواهند داشت و خود را برای سه برابر این عده آماده نكرده بودند. بنابراین نزدیك به ده هزار تن از اسیران از گرسنگی و سختی شرایط و پیاده روی طولانی تا محل اردوگاه جان سپردند. ژاپنی ها سپس همه جزایر فیلیپین را تصرف كردند. فیلیپین از آغاز قرن 20 از مستعمرات آمریكا بود . قبلا فیلیپین متعلق به اسپانیا بود كه در جنگ از آمریكا شكست خورد و فیلیپین و گوام را در شرق وكوبا و پورتوریكو را در غرب از دست داد.

مك آرتور پس از عقب نشینی از فیلیپین به استرالیا رفت.

***


نبرد دین بین فو

53 سال پیش درچنین روزی در سال1954میلادی ، نبرد « دین بین فو» در گرفت . این جنگ بین ویتنامی ها به فرماندهی ژنرال جیاپ و فرانسوی ها درمنطقه‎ دین بین فو درویتنام آغازشد.

سرانجام در سال 1954 میلادی در پایان نبرد« دین بین فو» ، سربازان فرانسوی شکست سختی از ویتنامی ها خوردند . نهایتا نیز با پایان این جنگ حضور نظامیان فرانسوی نیز در منطقه پایان گرفت .

در نتیجه شکست سختی که قوای فرانسه از نیرهای ویت مین خورده بود ، در نتیجه فرانسه در کنفرانس ژنو به استقلال سه کشور مستعمره خود یعنی کامبوج و لائوس و ویتنام رضایت داد.

جمهوری سوسیالیستی ویتنام با مساحت 329560 کیلومتر مربع در قسمت شرقی شبه جزیره هند و چین در قاره آسیا قرار گرفته‌است و از شمال به جمهوری خلق چین، از شرق به خلیج تونکن و دریای چین جنوبی، از غرب به لائوس، از جنوب غرب به کامبوج و از جنوب به دریای چین جنوبی محدود است. این کشور از سه منطقه اصلی تشکیل می‌شود: منطقه کوچین چینا که در 1858 میلادی به اشغال فرانسه درآمد و جزو مستعمرات آن کشور شد، منطقه شمالی یا تونکن و منطقه اراضی مرتفع میانی به نام آنام، که به ترتیب در سال‌های 1892 و 1874 تحت الحمایه فرانسه قرار گرفتند.

***


تظاهرات دانشجویان در مقابل سفارت آمریکا

28 سال پیش درچنین روزی درسال 1357 ه ش ، درروزنامه ها اعلام شد که روزگذشته درتهران دانشجویان ایرانی با اجتماع درمقابل سفارت سابق آمریکا در ایران ، خشم و انزجار خود را نسبت به سفر توطئه آمیز کارتر به منطقه به منظور تحمیل قرار داد ننگین مصر و رژیم صهیونیستی اظهار داشتند . دانشجویان در پایان این راهپیمایی گسترده با صدور قطعنامه ای در هشت بند کوشش های آمریکا در منطقه خاورمیانه و تلاش در جهت تکمیل قرار داد ننگین صلح مصر و رژیم صهیونیستی و همچنین اعزام ناوگان آمریکا به خلیج فارس و ارسال سلاحهای مدرن به عربستان سعودی و یمن شمالی را به شدت محکوم کردند . دانشجویان در پایان این قطعنامه ضمن پشتیبانی و تایید مواضع ضد امپریالیستی دولت موقت از جمله خروج از پیمان سنتو و لغو قرار دادهای کنسرسیوم ، کلیه توطئه های ضد انقلابی را تحت هر پوشش و عنوان که به منظور تضعیف دولت موقت و ایجاد تشنج و نهایتا بحران و شکست انقلاب می انجامد را قویا محکوم کردند .

***


عملیات بیت المقدس 3

19 سال پیش درچنین روزی در سال1366 هجری شمسی ، در ساعت یک بامداد عملیات بیت المقدس3 با رمزیا موسی بن جعفر(ع) آغازشد. این عملیات با هدف آزاد سازی ارتفاعات شمال سلیمانیه عراق و در پاسخ به شرارت های عراق در بمباران مناطق مسکونی در منطقه عمومی استان سلیمانیه عراق آغاز شد . در این عملیات رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت امر قرار گاه نجف سپاه پاسداران با حمایت موثر هوانیروز ارتش از محور شمال به سمت جنوب و در عمق 65 کیلومتری خاک عراق به نیروهای دشمن هجوم بردند و با در هم کوبیدن پایگاهها و محل استقرار بعثیان موفق شدند در همان ساعات نخستین ارتفاعات اصلی گوجار و هلگان را به تصرف خویش در آورند .

دیگر نتایج این عملیات از این قرار بود:

مناطق و تاسیسات آزاد شده: سلسله ارتفاعات 2080 ملکان و ارتفاعات سه گانه هلگان – روستاهای گواراده و سومر – قطع پل ارتباطی گوجار به اولاغلو .

تجهیزات منهدم شده دشمن : یک فروند هواپیما ، تعدادی سلاح سنگین و نیمه سنگین .

یگانهای منهدم شده دشمن ، تیپ 604 پیاده از سپاه یکم.

تعداد کشته و زخمی دشمن : بیش از 110 کشته و بیش از 80 نفر اسیر.

غنایم: تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین.

نیروی عمل کننده: نیروی زمینی سپاه پاسداران.

****


عملیات نامنظم ظفر 7

19 سال پیش درچنین روزی در سال 1366 ه.ش ، درساعت دو بامداد ، عملیات ظفر 7 با رمز مبارک" یا محمد رسول الله" و در پاسخ به شرارت های رژیم بعثی عراق در بمباران شیمیایی بیش از پانزده روستای استان سلیمانیه عراق و با هدف آزاد سازی ارتفاعات منطقه و انهدام نیروهای دشمن در شرق استان سلیمانیه انجام گرفت .

رزمندگان تحت امر قرار گاه رمضان متشکل از « نیروهای حرکت اسلامی ، اتحادیه میهنی کردستان ، پیشمرگان مبارز کرد و با پشتیبانی و احدهایی از تیپ 75 ظفر نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » به نیروهای عراقی مستقر در حد فاصل نوار مرزی و شهر خرمال عراق یورش بردند.

نتایج این عملیات

مناطق و تاسیسات آزاد شده عبارتند از : 14 ارتفاع منطقه ، 7 روستادر حد فاصل نوار مرزی و شهر خرمال عراق

تجهیزات منهدم شده دشمن : 15 دستگاه تانک و نفر بر ، 20 دستگاه خودرو ، دهها قبضه خمپاره انداز

یگانهای منهدم شده دشمن : تیپهای 424 و 432 گردان مستقل 24 حفاظت

تعداد کشته و زخمی دشمن : بیش از چهارصد و پنجاه نفر

اسراء: 100 نفر

غنائم : 10 دستگاه تانک ، 23 دستگاه خودروی نظامی ، صدها قبضه ی آرپی جی ، تعداد زیادی خمپاره انداز

این عملیات زمانی انجام گرفت که تهران و چند شهردیگر ایران زیر حملات موشکی و یا هدف بمب و گلوله رژیم عراق قرار داشتند .

***


روز همبستگی مردم ایران با مردم لبنان

12 سال پیش درچنین روزی درسال 1373 ه ش ، را به عنوان روزهمبستگی مردم ایران با لبنان نامگذاری شد .آنچه که بیش از همه به این همبستگی قوت بخشید ماهیت مذهبى و روابط دیرینه فقهى میان ایران و لبنان بود. چرا که حوزه علمیه‏قم خاستگاه و مامن فقه شیعه در جهان است .این ارتباط به ویژه در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی به وجه گسترده تری معنا و مفهوم یافت . حزب الله لبنان یک جریان اسلام گرایانه جهادى است که پیدایش آن به‏سال 1361 باز مى‏گردد. در این سال نظامیان رژیم صهیونیستی ، دومین پایتخت‏عربى یعنى بیروت را نیز به تصرف خود درآوردند . اما این اشغال خود تبدیل به نقطه عطفى براى پیدایش حرکتى‏شیعى شد که هدفش مبارزه با اشغالگران تا آزادى کامل سرزمین‏هاى‏اشغالى براساس شعار پیروزى خون بر شمشیر، بود. حرکتى به نام "‏حزب الله" که با ماهیتى کاملا جدید و نشات یافته از اسلام و انقلاب‏اسلامى ایران در جامعه لبنان شکل گرفت. ارتباطات دینى و معنوی میان حزب الله وجمهورى اسلامى ایران، پس از مدتى یعنى در سال 1364، این جنبش رابه تنها گروه مبارز لبنانى در برابر اشغالگران صهیونیست‏بدل‏ساخت. جنبشى که رژیم صهیونیستى را نامشروع مى‏داند و مبارزه تاآزادى کامل وطن و اراضى اعراب را در سرلوحه اولویتهاى خود قرارداده است. در همین زمان لبنان شاهد اولین عقب نشینى ارتش رژیم صهیونیستی بود و نیروهاى غاصب صهیونیست‏ بسیارى از مناطق اشغالى لبنان راتخلیه کرده و در جنوب لبنان یا به اصطلاح خود کمربند امنیتى‏مستقر شدند. دشمن در خیال خام خود چنین مى‏پنداشت که دیگر مسئله تمام شده ‏و شعله مقاومت‏خیلى زود خاموش مى‏گردد. اما زهى خیال باطل که‏مادامى که اشغال و اشغالگرى باشد مقاومت نیز خواهد بود. اندک‏زمانى بعد گروههاى شهادت طلب یکى پس از دیگرى شکل گرفتند و آن‏چنان آتشى بر خرمن دشمن افکندند که شعله‏هایش دامان غاصبان راسوزاند و نورش چشم همگان را خیره ساخت. با اجراى چند عملیات شهادت طلبانه که منجر به وارد آمدن‏خسارات و تلفات بسیار سنگینى به نازى مسلکان تل آویو گشت، تمام‏مردم لبنان و حتى کشورهاى منطقه و جهان این جنبش ضد صهیونیستى‏و مبارزات خستگى‏ناپذیرش را مورد تایید قرار دادند و پس از مدتى‏جامعه تکه تکه لبنان که با وجود آن همه گروههاى مختلف مذهبى،ملى و سیاسى از نوعى تفرقه و پراکندگى رنج مى‏برد، حول محور حزب‏الله و مقاومت در برابر صهیونیست‏ها گرد هم آمدند و همگى با این‏جنبش همنوا شدند. اینک حزب الله با ده نماینده در پارلمان لبنان، حضورى فعال‏در صحنه سیاست این کشور دارد و به عنوان یکى از نقاط مهم حیات‏سیاسى و اجتماعى لبنان به شمار مى‏رود. اما در زمینه عرضه دین‏به مردم، حزب الله از خط مشى خاصى پیروى مى‏کند. این جنبش‏مى‏خواهد براساس عقل و منطق، درکى صحیح نسبت‏به مسائل مذهبى به‏مردم ارائه دهد و به جوامع بشرى ثابت کند که اسلام مى‏تواند براى‏ابناء بشر حتى با وجود تنوع و تعدد ملیت‏ها و فرهنگهایشان، حق وعدالت را به ارمغان آورد. اسلام حزب الله، اسلامى است مخالف با ظلم، ستم، رذالت، خفت وخوارى و استعمار و استبداد. اسلام حزب الله نه ظلم مى‏کند و نه‏ظلم مى‏پذیرد. از جنگ میان ملتها نفرت دارد و معتقد است که‏انسانها مى‏توانند براساس اصل احترام متقابل با یکدیگر همزیستى‏مسالمت‏آمیز داشته ولى با این حال اسلام حزب الله وقتى از سوى‏اجانب مورد حمله قرار مى‏گیرد، دفاع را حق مشروع خود مى‏داند.رسالت‏حزب الله ایجاد امنیت، عدالت و صلح و آرامش براى تمام‏مردم است.

***

منبع:

مهر

صدا و سیما

ویکی پدیا

روزنامک

زندگی

لیله القدر

MAGIRAN

SHAHRECD

اسکول نت