تبیان، دستیار زندگی

5 عامل اصلی شوره سر

برای همه ما پیش آمده است که با شوره سر مواجه شویم. متاسفانه تعداد این دانه‌های سفید رنگ نیز همیشه بیشمار است و تلاش برای محو کردن آنها با دست، شانه و یا تکاندن موها به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شوره سر، شوره، موی سر،
این دانه‌های سفید علاوه بر اینکه موها را کثیف و بدظاهر نشان می‌دهند، تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس افراد باقی می‌گذارند. در واقع بروز شوره سر امری استرس‌زا است و هر چه استرس بیشتر باشد نیز امکان بروز شوره بیشتر می‌شود.

برای برطرف کردن این دانه های سفید مزاحم در گام اول باید عامل آن شناسایی شود، چون دلایل متعددی از شستشوی نادرست موها تا نوع تغذیه برای بروز آنها وجود دارد. در این مطلب به 5 عامل اصلی شوره سر اشاره می‌کنیم.

پای مخمرها و چربی پوست سر در میان است
بر خلاف آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند، شوره سر همیشه به دلیل پوست خشک سر ایجاد نمی شود. عامل اصلی بروز این دانه‌های مزاحم تولید زیاد مخمری به نام «پیتروسپوروم اوال» است. این مخمر از روغن های بدن تغذیه می‌کند. به همین دلیل نیز پوست سر چرب نسبت به شوره سر حساس تر است. یعنی افرادی که موها و پوست سر چربی دارند بیشتر در معرض شوره سر قرار می گیرند.

در واقع افرادی که پوست سرشان روغنی که بویژه مورد علاقه این مخمرها است را تولید می‌کند زیاد با مشکل شوره سر درگیر می شوند. اما باید بدانید که در حالت عادی شوره سر یک مسئله بی خطر و بی ضرر است و شما می‌توانید با استفاده از شیوه‌های درمانی طبیعی و خانگی با این دانه های مزاحم مقابله کنید.

انواع شامپوهای ضدشوره سر نیز در داروخانه ها به فروش می رسد که میتوانند مشکل شما را حل کنند. متخصصان معتقد هستند که استفاده از شامپوهای ضد شوره سر می‌تواند در عرض 2 هفته عمل کرده و به برطرف شدن مشکل کمک کنند.

استرس‌تان زیاد است
شوره سر می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما به آرامش بیشتری نیاز دارید. استرس عامل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی افراد است و زمینه را برای بروز انواع بیماری ها و دردها مهیا می سازد.

به عقیده متخصصان پوست و مو استرس می‌تواند هر نوع بیماری و مشکل پوستی را تشدید کند. استرس باعث ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن شده و زمینه را برای بروز شوره سر آماده می‌کند.علاوه بر این می‌تواند باعث شود که شوره سر خارش ایجاد کند.

در این صورت استرس باعث می شود که یک چرخه باطل ایجاد شود. به این ترتیب که هر چه فرد بشتر سر خود را بخاراند شوره ها بیشتر شده و در سرتاسر موها پخش می شوند.

برای کاهش و کنترل استرس هایتان ورزش هایی مانند پیاده روی روزانه، یوگا یا تنفس عمیق را امتحان کنید. برای داشتن تنفس عمیق و درست تکنیک چهار را امتحان کنید. به این ترتیب که با شمارش 4 نفس عمیق بکشید، با شمارش 4 نفس تان را حبس کنید و با شمارش 4 بازدم را انجام دهید.

موها را به خوبی نمی شویید و آب نمی کشید
برخی افراد بر این عقیده هستند که شستشوی مداوم موها می‌تواند باعث از بین رفتن چربی و روغن های طبیعی و مورد نیاز پوست سر شود. متخصصان بر این عقیده هستند که این روغن ها شوره سر را تغذیه می‌کنند. شوره سر زمانی ایجاد می شود که روغن، سبوم یا تعریق پوست سر زیاد می شود و تجمع پیدا می‌کند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شامپوهای حاوی روغن درخت چای برای مقابله با شوره سر بسیار مفید است. یادتان باشد که در گام اول یک شامپوی مناسب انتخاب کنید و در گام بعد موها را به خوبی و با دقت آب بکشید. چون باقی مانده ترکیبات شامپوها بستری برای تغذیه و رشد مخمر «پیتروسپوروم اوال» فراهم می‌کند.

تغذیه مناسبی ندارید
یک قانون مهم وجود دارد: پوست و موی سالم فقط در بدن سالم دیده می شود. متخصصان بدون اینکه بگویند رژیم غذایی نامناسب باعث بروز شوره سر می شود،بر این عقیده هستند که برخی مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد شوره سر بویژه در افراد مستعد می شود.

توصیه می شود در حد امکان مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع استفاده کنید چون سالم تر هستند. مواد غذایی مفیدی مانند آووکادو، آجیل ها، زیتون و روغن زیتون جزو منابع خوب غذایی اسیدهای چرب غیراشباع هستند.

یادتان باشد که کمبود ویتامین B می‌تواند باعث بروز و افزایش شوره سر شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B مانند برنج، تخم مرغ و موز غافل نشوید.

بیش از اندازه موها را دستکاری می‌کنید
استفاده از برخی روغن ها و محصولات مربوط به مو میتواند باعث تشدید شوره سر می شود و مخمرها از چربی ها تغذیه می‌کنند. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان از استفاده از ژل، موس و محصولاتی از این دست خودداری کنید.

این محصولات مربوط به مو می‌تواند روی موها و پوست سر تجمع کرده و یک لایه چربی ایجاد می‌کنند. در نتیجه زمینه را برای ایجاد شوره سر مهیا می‌کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.