تبیان، دستیار زندگی

قدرت شبکه های اجتماعی یا تاثیر کلام خدا ؟!

برای اشتباهاتمان نیازمند كلمه ای یا رفتاری شایسته هستیم تا عواطف درونی ما را ظهور دهد كه مبادا اوراق این دفتر خط خطی مانده و جبران مافات نكند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عذرخواهی حجت الاسلام قرائتی
کودك بودیم وقتی مشق می نوشتیم یا نقاشی می كشیدیم سعی می كردیم اشتباه نكنیم. گاهی اوقات علیرغم دقت فراوان از خط اصلی بیرون می‌زدیم و غلط می نوشتیم، پاك كن بهترین دوست در برخورد با این خطاكاری ها بود امروز كه بزرگتر شدیم دوست قدیمی مان هنوز همراه ماست فقط آن چنانكه ما بزرگ شدیم وسعت زندگی مان از دفتر مشق و نقاشی فراتر رفته و به دفتر زندگی تبدیل شده است . اینجا نیز برای اشتباهاتمان نیازمند كلمه ای یا رفتاری شایسته هستیم تا عواطف درونی ما را ظهور دهد كه مبادا اوراق این دفتر خط خطی مانده و جبران مافات نكند .

عذرخواهی

عذرخواهی یك هنر رفتاری است كه بار معنایی زیادی دارد. نشان پرچم صلح و دوستی است پرچم سفیدی كه بالا می‌رود و اعلام می كند من با كسی جنگ ندارم بالواقع برقرار كردن ارتباط عاطفی با مخاطب خاص است كه برای رفتاری كه انجام داده می باشد وگرنه بی معنا و بی اثر خواهد بود، عذرخواهی بیانگر رفتار شخص است كه تغییر كرده و اعلام جبران مافات می كند، بخاطر صدمه ای كه به مخاطب زده و آسیبی كه از جهت روحی به خود فرد خورده است . ثمره این رفتار مناسب ترمیم این صدمات و آسیب هاست.

منبع قدرتمندی باید باشد تا توان تغییر افراد را داشته باشد. افرادی كه وقتی تحت تعلیمات آن منبع قرار می گیرند نیروی تغییر در آنها حاصل شده و آنان را به انسان هایی تبدیل كند كه در هر طبقه و مقامی كه هستند در صورت بروز اشتباه مراتب عذرخواهی را انجام دهند. به بیانی شیواتر هر سنگ سختی در موانست با این تعالیم آسمانی مانند آب روان نرم و صاف و زلال شود كه در خلوت و تنهایی همان طور عمل كند كه در اجتماع مردمی باشد نیرویی كه از درون سازنده باشد نه با فشار نیروهای بیرونی چون هیچ اهرم بیرونی با هر فشار و تحریكی قدرت ندارد تا اراده انسان را تغییر دهد مگر در یك صورت و آن اینست كه انسان خود بخواهد و اراده كند.


برای بسیاری از مردم عذرخواهی بسیار سخت است و بهترین راه را عذرتراشی و بهانه جویی می دانند. عذر تراشی نه تنها كار را به سامان نمی رساند بلكه سخت تر و بدتر می كند بنابر این می بایست صادقانه و خالصانه عذر تقصیر آورد و توبه خویش را نشان داد.
این هنرمندی در قرآن توبه نام دارد كه زیباترین نوع عذرخواهی به درگاه خدای باریتعالی است مفهوم آمرزش همان عذرخواهی است كه روح و باطن آن بازگشت به سوی حق و پشیمانی و آمادگی جبران گذشته است. واژه استغفار همان درخواست مغفرت است .

پاكسازی و مراتب انسانیت 

قانون عالم بر پاكسازی صورت گرفته است. گیاهان باعث پاكسازی هوا می شوند جلبك های دریایی سبب از بین بردن الودگی در دریا می شوند به همین صورت عذرخواهی موجب پاكسازی روابط دو طرف می گردد و استغفار و توبه رابطه انسان با خود و با خدا را تطهیر می سازد.
تنها انسانی كه دارای روح والا می باشد می تواند عذرخواهی کرده و یا عذر تقصیر دیگران را بپذیرد. طبیعتا انسان های كوچك قدرت معذرت خواهی را ندارند و عامل مهمی كه باعث این امر می گردد تكبر می باشد. تواضع و فروتنی روح انسان را قدرتمند می سازد. شاید در نظر عوام عذرخواهی باعث كوچكی گردد اما روایات و آیات دال بر این امر است كه فقط بزرگان روح عذرخواهی دارند و بالواقع حس مسئولیت پذیری و قبول كردن اشتباه خلق نیكان است .

عذرخواهی استاد قران

استاد قرآن آقای قرائتی از یكی از شاگردان عذرخواهی می كند. بحث سر این است كه ایشان بر اثر فشار رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی این كار را انجام داده یا سالها تعلیم و موانست با قرآن باعث شده تا ایشان بزرگوارانه معذرت خواهی كنند؟!
قبل از ادامه بحثمان چند سوال را با هم مرور می كنیم آیا شبكه های اجتماعی قدرت اصلاح یك فرد و نهایت جامعه را دارند؟ اگر رسانه ها چنین قدرت تغییری دارند چرا این اصلاح و تغییر در سیاستمدارانی كه اشتباه كردند و عذرخواهی نكردن حاصل نشده است؟

تنها انسانی كه دارای روح والا می باشد می تواند عذرخواهی کرده و یا عذر تقصیر دیگران را بپذیرد. طبیعتا انسان های كوچك قدرت معذرت خواهی را ندارند و عامل مهمی كه باعث این امر می گردد تكبر می باشد. تواضع و فروتنی روح انسان را قدرتمند می سازد. شاید در نظر عوام عذرخواهی باعث كوچكی گردد اما روایات و آیات دال بر این امر است كه فقط بزرگان روح عذرخواهی دارند و بالواقع حس مسئولیت پذیری و قبول كردن اشتباه خلق نیكان است .


اگر شبكه های اجتماعی آنقدر قدرتمندانه عمل می كنند چرا افرادی كه به عنوان مفسد و خلافكار و اختلاس گر معرفی شدند ابراز پشیمانی نكردند؟
نتیجه می گیریم كه مساله به امر مهمی بر می گردد. منبع قدرتمندی باید باشد تا توان تغییر افراد را داشته باشد. افرادی كه وقتی تحت تعلیمات آن منبع قرار می گیرند نیروی تغییر در آنها حاصل شده و آنان را به انسان‌هایی تبدیل كند كه در هر طبقه و مقامی كه هستند در صورت بروز اشتباه مراتب عذرخواهی را انجام دهند و به بیانی شیواتر هر سنگ سختی در موانست با این تعالیم آسمانی مانند آب روان نرم و صاف و زلال شود كه در خلوت و تنهایی همان طور عمل كند كه در اجتماع مردمی باشد نیرویی كه از درون سازنده باشد نه با فشار نیروهای بیرونی چون هیچ اهرم بیرونی با هر فشار و تحریكی قدرت ندارد تا اراده انسان را تغییر دهد مگر در یك صورت و  آن اینست كه انسان خود بخواهد و اراده كند.
ما به دنبال چیزی هستیم كه بتواند وجود انسان را تغییر دهد او را تا مرز انسان با كرامت بكشاند ماهیت و هویت دین پشتوانه قدرتمند تغییر است تاریخ گواه است و شهادت می دهد انسان هایی كه با اشنایی با دین و اسلام تغییر كرده و كریم و بزرگوار شدند.
ظهور اسلام در شبه جزیره عرب تایید مورد ادعای ماست كه پیامبر از عرب جاهلی انسان های با كرامتی تربیت كرد كه تعجب تاریخ را برانگیخته اند و وجود مقدس ائمه معصومین در طول سالها ممارست و تلاش و تربیت چگونه دانشمندان و عرفائی را تربیت كردند كه تاریخ به وجود آنان افتخار می كند .
اگرچه ما از قدرت رسانه ها و شبكه های اجتماعی نباید غافل شویم ولی زمانی این رسانه ها قدرت تغییر را خواهند داشت كه پشتوانه علمی و دینی داشته باشند و بالواقع تكیه گاه محكمی برای تاثیر مثبت در جامعه و افراد بتوانند ایجاد كنند.

عمل خردمندانه و هوشیارانه استاد علم و اخلاق آقای قرائتی بر اثر سالها تعلیم و موانست با قرآن و اهل بیت می باشد. منتهی دشمن از این كار مثبت در جهت اهداف خود استفاده كرده و این كار را كه نشان دهنده مراتب اخلاقی و قرآنی و عرفانی این مرد بزرگ علمی و دینی است به نفع خود تغییر مسیر داده و آن را نتیجه قدرت شبكه ها و رسانه ها می داند.

مجددا سوال می كنم چرا آنان كه خطاهای سنگینی را مرتكب می شوند و صدمات و لطمات سنگینی را بر پیكره جامعه اسلامی وارد می سازند تحت تاثیر قدرت این شبكه ها تغییر جهت نداده و حداقل ، عذرخواهی نكرده اند.

این رسانه ها شاید بتوانند در اطلاع رسانی قدم مثبتی بردارند ولی هرجا بخواهند نقش موثری در تربیت داشته باشند نیاز به علم و دین خواهند داشت. آنچه كه ما می‌بینیم نقش شایعه پراكنی و اخلال در امنیت روانی بیشتر دیده می شود گاهی بزرگ نمایی مساله و امری اضطراب مردم را بالا می برد. هر چند چون سر رشته این ابزار به دست دشمن است و ما بر اثر غفلت و جهل هنوز در برخورد با این شبكه ها منفعلانه برخورد می كنیم طعمه اطلاعات غلط و تاثیرات نادرست این ها قرار می گیریم قصد این شبكه ها تربیت حیوان مرفه به دست فرهنگ غرب است حیوانی كه مادیات برای او هدف است و برای رسیدن به آن از هر عملی استفاده می كند حتی لگد مال كردن شخصیت و هویت انسان ها و تا مرز نابودی انسان های دیگر پیش می رود زیرا او فقط و فقط حیوان مرفه تحت تعالیم فرهنگ پست غرب است.     
عمل خردمندانه و  هوشیارانه  استاد علم و اخلاق آقای قرائتی بر اثر سالها تعلیم و موانست با قرآن و اهل بیت می باشد. منتهی دشمن از این كار مثبت در جهت اهداف خود استفاده كرده و این كار را كه نشان دهنده مراتب اخلاقی و قرآنی و عرفانی این مرد بزرگ علمی و دینی است به نفع خود تغییر مسیر داده و آن را نتیجه قدرت شبكه ها و رسانه ها می داند.
مجددا سوال می كنم چرا آنان كه خطاهای سنگینی را مرتكب می شوند و صدمات و لطمات سنگینی را بر پیكره جامعه اسلامی وارد می سازند تحت تاثیر قدرت این شبكه ها تغییر جهت نداده و حداقل ، عذرخواهی نكرده اند.    
بهتر است در این زمان و عرصه بسیار مهم هوشیارانه و خردمندانه بیندیشیم و با تكیه بر منبع غنی قرآن و اهل بیت به تجزیه و تحلیل درست رویدادها و اتفاقات اطراف مان بپردازیم و طعمه اهداف و اطلاعات نادرست دشمن نشویم.     
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.