تبیان، دستیار زندگی

بمبئی، شهری که هرگز نمی خوابد

بمبئی همانجایی است که سرخپوستان، با عشق آن را شهر رویاها می‌خوانند. این شهر فوق العاده، نه تنها پایتخت اقتصادی هندوستان است که به عنوان پایگاه تجارت و سرمایه گذاری شناخته می شود، بلکه آن را می‌توان مرکز فرهنگی هندوستان نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهر بمبئی

در سفر به بمبئی می توانید به متفاوت ترین طراحی‌ها و محصولات مراکز مختلف مد در فروشگاه های پر تردد شهر دسترسی داشته باشید. در این شهر، افسون کلمه‌ای غیر معمول نیست و به شکل تاثیرگذاری در صنعت فیلم بالیوود نشان داده شده است. با نگاهی به سواحل بمبئی و مشاهده‌ی غروب‌های شگفت انگیز دریای عربی شاهد معجزه شگفت انگیز خدا، که یک منظره‌ی رویایی را برای شما می‌‍‌سازد خواهید بود. در بمبئی، روز واقعی با شروع شب آغاز می شود، به همین دلیل است که بمبئی به عنوان «شهری که هرگز نمی‌خوابد»، نیز شناخته می‌شود. با الی گشت همراه شوید تا با جاذبه های بمبئی این شهر دلنشین آشنا شوید.

جاذبه های بمبئی

اگر قصد سفر دارید برخی از جاذبه های بمبئی را که بسیار شناخته شده هستند می توانید در اینجا مشاهده کنید. دروازه‌ی هند که در کولابا وجود دارد، بنای یادبود مشهوری است که به سبک معماری هندو-اسلامی برای احترام به پادشاه جورج وی و ملکه مریم ساخته شده است. با بازدید از شهر فیلم می توانید نگاهی به سینمای هند داشته باشید. اگر به پارک های آبی علاقمند هستید، حتما برای یک روز ماجراجویانه از دنیای اسل و پادشاهی آب (Essel World & Water Kingdom) دیدن کنید. یکی از بهترین موزه ها در هند، موزه شاهزاده ولز دارای آثار کمیاب هنری، مجسمه‌ها، سکه‌ها و بسیاری موارد دیگر است. این شهر خارق العاده را کشف کنید و تجربه‌ای فراموش نشدنی از شهر و جاذبه های بمبئی با خود به خانه ببرید. ببینید تا باور کنید!
دروازه‌ی هند
دروازه‌ی هند یکی از خاص ترین جاذبه‌هایی می‌باشد که در شهر بمبئی واقع شده است. این بنای عظیم الجثه در سال ۱۹۲۴ ساخته شد. با موقعیتی که این دروازهه در بالای آپولو باندر داراست باعث برجسته شدن بندر بمبئی که در دریای عربی در ناحیه کلابا قرار دارد می‌شود.

فواره فلورا
فواره فلورا، که از سال ۱۹۶۰  به عنوان هوتاتما چوک نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از سازه‌های میراث هند شناخته شده است. این محل توریستی که در سال ۱۸۶۴ ساخته شده، جایگاه چشمه‌های معتبر هند، واقع در شهر بمبئی است. نام «فلور» یک نام رومی می‌باشد.
مسیر مسابقه ماهالاکشمی  (Mahalakshmi Racecourse)
مسیر مسابقه ماهالاکشمی متعلق به رویال وسترن تورف، یک باشگاه ورزشی عالی در بمبئی و یکی از مشهورترین مسیرهای مسابقه اسب سواری در کشور است که از بلندترین مسیرهای آسیا محسوب می‌شود. این مکان همچنین در فهرست ” میراث سازه‌ای هند” گنجانده شده است.
شهر بمبئی

تالار شهرداری
تالار شهرداری یکی از شگفت انگیزترین بناها در بین آثار ساختمانی هند، از جاذبه های بمبئی می باشد. می‌توان گفت که این تالار یکی از آخرین بناهای معماری بمبئی ویکتوریا است. همچنین در قرن نوزدهم در بین مردم «توندال» نامیده می‌ شد. تالار شهر مقر جامعه آسیایی بمبئی است که یک کتابخانه دولتی در شهر می‌باشد. به همین دلیل، این بنا به عنوان یک پایگاه اطلاعات به حساب می‌آید. هدف حفاظت از سالن شهر، الهام بخشیدن به پژوهش و ارزش بخشیدن به ادبیات، علوم و هنرهای شرقی است.

شهر فیلم
شهر فیلم بمبئی استودیوی فیلم یکپارچه ای واقع در نزدیکی پارک ملی سنایی گاندی در مجاورت کاخ آریایی در گورگاون می‌باشد. با داشتن باغ، کوه، دریاچه، خانه، شهر و روستای واقعی، این مکان یکی از محل های محبوب برای فیلمبرداری فیلم‌های بالیوود است. شهر فیلم توسط ماهاراشترا ساخته شده است.
منطقه ‌ی چِرچ گیت
منطقه ‌ی چِرچ گیت، که در حال حاضر به عنوان خیابان ویِر نریمان شناخته می‌شود، یک مکان برجسته در جنوب بمبئی است که از روی ایستگاه راه آهن چِرچ گیت و کلیسای سنت توماس نامگذاری شده است. چرچ گیت که برخی از ساختمان‌ها و سازمان‌های معتبر بمبئی و همچنین موسسه های آموزشی را در خود جای جاده است جایی است که با سفر به بمبئی ارزش دیدن دارد.
بنگنگا (Banganga)
یکی از جاذبه های گردشگری برجسته در بمبئی، مخزن آب بانگانگا است. این مخزن باستانی، که منشأ آن به قرن ۱۲ می رسد، بخشی از مجموعه والکشبار در مالبارهیل می‌باشد. این مخزن که با ابتکار وزیری از سلسله سیارا (از قرن ۹ تا ۱۳) ساخته شده بود، توسط پرتغالی‌ها نابود و در سال ۱۷۱۵ با استفاده از کمک مالی راما کاماد، یک خیرخواه ثروتمند و بازرگان در بمبئی بازسازی شد.

تپه ی مالابار
در جنوب بمبئی، تپه ی مالابار یکی از مناطق مسکونی برجسته شهر واقع در ارتفاع ۵۰ متری در بلندترین نقطه جنوب بمبئی واقع است که به دلیل وجود بنای والکشبار و مخزن آب بنگاگا مشهور است. تپه ی مالابار که یکی از گرانترین مناطق مسکونی در جهان می‌باشد محل سکونت بسیاری از افراد مشهور و همچنین اقامتگاه رسمی فرماندار ماهاراشترا و وزیر خارجه ماهاراشترا می باشد.
منطقه نریمان
نریمان چهارمین منطقه‌ی کاریِ گران در جهان است.  این منطقه جایگاه برخی از بزرگترین موسسات بازرگانی و اقتصادی جهان مانند خطوط هواپیمایی ایر ایندیا، بانک مرکزی هند، هتل اٌبِروی و بانک دولتی هند می‌باشد. همچنین،‌ این منطقه که در شیب جنوبی دریای مدیترانه واقع است یکی از مدرن ترین محله‌های بمبئی شناخته می‌شود. در شهر پر جنب و جوش بمبئی با افتخار از این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های  توریستی اصلی یاد می‌شود.
شهر بمبئی

سالن تئاتر پریتوی
برای شناخت بازیگران، شخصیت و زندگی تئاتر در بمبئی، حتما از سالن پریتوی دیدن کنید. این جاذبه، یکی از مشهورترین و بهترین سالن تئاترهای بمبئی و در سراسر هندوستان است که به شما خلاقیت موجود در اینجا را نشان می‌دهد. بسیاری از بازیگران برجسته هند در اینجا حضور داشتند و برای بسیاری، این تئاتر یک سکوی پوتاب بوده است. اگر علاقمند به تئاتر هستید، در کنار سواحل زیبای جوهو، از این جاذبه دیدن کنید.
برج راجابای
برج راجابای یک برج ساعت مشهور در جنوب بمبئی واقع در محوطه دانشگاه بمبئی و در کنار دادگاه عالی است. این برج بدون شک نمونه‌ی بارز از زیبایی نفیس می‌باشد که به عنوان یکی از جاذبه های بمبئی شناخته می‌شود. سرِ گیلبرت اسکات طرح آن را از برج ساعت بیگ بن در لندن الهام گرفت و سنگ بنای برج در مارس ۱۸۶۹ نصب شد. این بنای با شکوه دارای یک ساعت بزرگ است که می‌تواند از  راه دور مشاهده شود. ساعت نیز آهنگ‌های ملودیک را با فواصل زمانی ثابت پخش می کند.

منبع: مجله الی گشت