تبیان، دستیار زندگی

آیت الله اعرافی:

راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره این که راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است، گفت: بریدن از مطامع پست و پایین، قانون رسیدن به قله های بلند است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است
آیت الله علیرضا اعرافی امشب در مراسم سالگرد تدفین شهید گمنام مدفون در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی که در این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی در دفن شهیدان پیشگام بود و امروز به فضل الهی در مدارس دیگر غیر از المصطفی نیز استقبال از پیکر های مطهر شهدا یک سنت و حسنه ای شده است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: آیه شریفه «لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» یک قانون بسیار مهم در تکامل و رشد بشر است؛ انسان وقتی می تواند مدارج کمال، رشد و تعالی را طی کند که از یک چیزهایی صرف نظر و چشم پوشی کند و تا زمانی که از سرمایه هزینه نکنیم، به نتیجه نخواهیم رسید.
راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است
وی با بیان این که علایق دنیوی انسان را زمین گیر می کند، افزود: انسان هر چه بتواند رشته های علایق دنیایی را قطع کند، بیشتر می تواند به قله ها دسترسی پیدا کند؛ وقتی که وارد دنیای طبیعی و زندگی مادی می شویم، رشته های زیادی از جمله خانه، زن، فرزند، شهر و مال علایق گوناگون به قلب ما تعلق پیدا می کند و ما را به سمت زمین می کشد و زمین گیر می شویم.
آیت الله اعرافی خطاب به طلاب جامعه المصطفی اظهار داشت: این رشته محبت های مادی، پیرامون ما را گرفته و به حصار می کشد و نمی توانیم پرواز کنیم؛ شما طلاب که به قم آمدید و در مسیر تعالی قرار گرفته اید، علاقه به وطن را بریده و هجرت کرده اید و می توانید به رشته های علمی برسید؛ پیشرفت مستلزم آن است که رشته های سطح پایین تر قطع شود.
رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره این که راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است، تصریح کرد: بریدن از مطامع پست و پایین، قانون رسیدن به قله های بلند است؛ در منطق دین راه رسیدن به عالم قدس مستلزم آن است که انسان از مال، نام، نشان و همه مطامع بگذرد.
وی با بیان این که بالاترین مقام را شهید دارد، گفت: شهید کسی است که از عزیزترین چیزها گذشته است؛ انسان از همه چیز می گذرد تا سالم بماند و جان خود را حفظ کند، اما شهید آمده که آن عزیزترین دارایی ها را قربانی کند و جان خود را تقدیم راه خدا می کند، بنابراین بالاترین مقام را شهید دارد.
راه رسیدن به عالم قدس مستلزم گذشتن از مطامع دنیوی است
آیت الله اعرافی اظهار داشت: اولین مقام و جایگاه شهید در برزخ است که شهدا در برزخ سرافراز و شناخته شده اند و در قیامت مقام شفاعت را دارند، به بهشت که می روند آن مقام قرب الهی را دارند که با هیچ چیزی قابل قیاس نیست.
امام جمعه قم حیات شهدا را حضور عاشقانِ معارف دینی از سراسر دنیا در ایران دانست و تصریح کرد: حیات شهید در دنیا شما هستید، حیات شهید رشته هایی را به وجود آورد که شما از برکت این شهدا هستید؛ حوزه و قم قبل از انقلاب بود اما این شکوه و عظمت را نداشت و این تنوع ملیتی که انسان هایی برای کسب معارف دینی از سراسر عالم بیایند، نبود و اینها نشانه های حیات شهدای سرافراز ما هستند.
وی افزود: اگر شهدا زبان بگشایند خواهند گفت که ما به حضور و تحصیل شما در مؤسسه بنت الهدی و هزاران عاشقی که به ایران آمده اند و برای تعالی اسلام تلاش می کنند، زنده ایم.
آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شهدا در دنیا بودند چند سالی زندگی می کردند اما به دفاع از دین خدا رفتند و در سخت ترین شرایط، جهان اسلام و کشور ما همه چیز خود را قربانی کردند و جوانه زدند؛ نام و نشان شهدا، شما و جبهه مقاومت هستید.
خبرگزاری رسا