تبیان، دستیار زندگی
روزنامه واشنگتن پست تغییر رویكرد دولت بوش در برخورد با مسائل بین المللی و از جمله توافق با گفتگوی مستقیم با ایران و سوریه را چرخش استراتژیك كاخ سفید دانسته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل واشنگتن پست از اظهارات بوش


روزنامه واشنگتن پست تغییر رویكرد دولت بوش در برخورد با مسائل بین المللی و از جمله توافق با گفتگوی مستقیم با ایران و سوریه را چرخش استراتژیك كاخ سفید دانسته است.

روزنامه کیهان به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: همان رئیس جمهوری كه ایده گفتگو با ایران و سوریه را تا دو هفته پیش مسخره می كرد ، حال فرستادگانی را به كنفرانس منطقه ای بغداد اعزام می كند تا با ایران و سوریه گفتگو كنند.

« پیتر بیكر» خاطرنشان می كند: برای جرج بوش رئیس جمهوری آمریكا تصمیم هفته گذشته آخرین دگرگونی از چندین تغییر انجام شده در مسائلی بود كه وی زمانی با آن مخالفت كرده بود.

وی می افزاید: از زمانی كه دموكرات ها كنترل كنگره را برعهده گرفتند و بوش «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع سابق را بركنار كرد، اجازه گفتگوهای مستقیم با ایران و سوریه را داد، نیروهای بیشتری را به عراق اعزام و توافق كرد تا درباره طرح دولت فلسطینی در مذاكرات روند صلح خاورمیانه بحث و گفتگو كند و حتی پیشنهاد افزایش مالیاتی را برای میلیون ها آمریكایی مطرح كرد و این ها همه از مواردی بودند كه وی پیش از این با آنها مخالفت كرده بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: برخی تغییرات در دولت بوش مورد استقبال دموكرات ها و برخی جمهوری خواهان قرار گرفته هر چند اغلب اوقات از نظر آنها وی به قدر كافی در این زمینه ها حركت نكرده است.

واشنگتن پست می افزاید: طی ماه های اخیر منتقدان از بوش این سؤال را مطرح كرده اند كه چرا از گفتگو با ایران و سوریه خودداری كرده است. بوش ماه گذشته به این درخواست ها برای گفتگو با تهران و دمشق خندید، اما دو هفته بعد توافق كرد كه همراه با آنها بنشیند و در چارچوب كنفرانس منطقه ای با آنها گفتگو كند.

بوستون گلوب: تهران در مقابل آمریكا برگ های برنده بیشتری در اختیار دارد

به عقیده برخی كارشناسان، تغییر مسیر آمریكا در موافقت با گفت وگوی مستقیم واشنگتن با تهران و دمشق به معنای درك این مسئله است كه ایران بیشترین برگ برنده را در اختیار دارد و راه دیگری به جز آن برای نجات آمریكا از عراق وجود ندارد.

روزنامه بوستون گلوب در تحلیلی نوشت: دولت بوش اصرار دارد كه توافق آن برای شركت در كنفرانس بغداد با حضور ایران و سوریه نشان دهنده تغییر سیاست آن نیست، اما این یك تغییر خوشایند است.

این تحلیل خاطرنشان می كند: جرج بوش رئیس جمهور آمریكا باید به این درك درباره عراق همراه با ایران برسد، اما به سختی می توان از وی انتظار داشت كه بپذیرد وانمود كردن چیزی به جز این احمقانه است. وی دیگر بر این مسئله اصرار ندارد كه ایران غنی سازی اورانیوم را پیش از آنكه فرستاده آمریكا با نمایندگان ایران، سوریه و دیگر كشورها در نشست 10 مارس در بغداد، تعلیق كند. این در حالی است كه بوش نمی تواند برای اعتراف به چنین تغییری در سیاست خود اشتیاقی داشته باشد.

پیشنهاد گفتگوی آمریكا با ایران و سوریه برای حل مشكلات عراق چیزی بود كه گروه تحقیق عراق موسوم به بیكر- همیلتون آن را پیشنهاد داده بود، اما دولت بوش با آن مخالفت كرد و به نظر می رسد كه اقدامات اخیر وی نشان دهنده همسویی با پیشنهاد این گروه است.

نویسنده معتقد است: انتخاب مسیر جدید از سوی دولت بوش نشان دهنده درك این مسئله است كه ایران بیشترین برگ های برنده را در اختیار دارد. احزاب و رهبران مهم در دولت عراق دارای روابط قدیمی با تهران هستند. از دیدگاه ایران، واشنگتن تنها دو برگ برنده با ارزش برای بازی در اختیار دارد.

بوستون گلوب این دو برگ برنده را این گونه معرفی می كند: یكی عقب نشینی شتاب زده از عراق است كه می تواند اوضاع را بدتر كند و همچنین وارد كردن همسایگان ایران در اوضاع متشنج به وجود آمده. برگ دوم كه ایران نمی خواهد آمریكایی ها آن را به كار گیرند، تمایل آمریكا به سوی عرب های سنی در عراق و كشورهای اطراف آن است. هر كدام از این اقدامات هم برای آمریكا و هم برای ایران مخرب خواهد بود.

نویسنده می افزاید: بوش پیش از تعامل با تهران تلاش كرده تا موضع خود را از طرق مختلف تقویت كند كه عبارتند از: متقاعد كردن چین و روسیه برای حمایت از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، فشار وزارت خزانه داری آمریكا بر سیستم بانكی جهان به منظور متوقف كردن معاملات خود با ایران، استقرار دومین ناو هواپیمابر خود در خلیج فارس و دستگیری مقامات ایرانی در عراق.

در پایان این تحلیل آمده است: ممكن است كه این اقدامات در ابتدا به معنای متقاعد كردن ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم باشد، اما این اقدامات مسیر را برای بوش در جهت درك این مسئله كه گفتگو با دشمنان به معنای تسلیم نیست، آسان تر كرده است. این اطمینان وجود دارد كه معامله با ایران و سوریه كار دشواری خواهد بود، اما هیچ راه دیگری برای حل مسائل عراق وجود ندارد.

لینک مطالب مرتبط:

پاشیده‌ترین دولت تاریخ آمریكا

واکنش کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

افشاگری یک مورخ امریکایی!

پیشنهاد تغییر 180 درجه ای رایس

تغییری صد و هشتاد درجه ای!