تبیان، دستیار زندگی
شاید شما ترجیح می‌دهید به جای خرید نگهدارنده‌های گل از گل فروشی‌ها، خودتان در منزل این مواد را تهیه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل‌،هدیه ای از بهشت

کد بانو گری(3)
15 نکته ی کوتاه وپر فایده در گل آرائی

گل‌،هدیه ای از بهشت

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.


1- با چاقوی تیز بر‌گ‌های پایینی گل را که داخل آب قرار می‌گیرد، بچینید.

این برگ‌ها در آب می‌پوسند و آب گلدان را کثیف می‌کنند.


2- مایع نگه‌دارنده ی طبیعی گل

شاید شما ترجیح می‌دهید به جای خرید نگهدارنده‌های گل از گل فروشی‌ها، خودتان در منزل این مواد را تهیه کنید. شما را با دو فرمول ساده برای تهیه ی نگهدارنده ی گل آشنا می‌کنیم. نسخه‌ها را به کار گیرید و اثر آن را برای دوام عمر گل‌هایتان ببینید.

*دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، یک قاشق غذاخوری شکر و نصف قاشق غذاخوری سفیدکننده (یا پودر دکلره) را با یک لیتر آب مخلوط کنید و گل‌ها را به‌جای آب داخل این مایع بگذارید.

*دو قاشق چایخوری سرکه ی سفید و دو قاشق چایخوری شکر را در یک لیتر آب مخلوط کنید، سرکه به عنوان تمیز کننده و برطرف کننده باکتری‌ها و شکر به عنوان غذای گل عمل می‌کند.


3- طریقه‌ ی بریدن ساقه ی گل

ساقه‌ ی گل‌ها- به ویژه گل رز- را داخل ظرف آب گرم فرو کنید و در همان حالت انتهای ساقه را به اندازه ی دو سانتی‌متر با چاقوی تیز یا قیچی ببرید. این کار، حباب‌های هوا را که باعث کج شدن ساقه ی ‌گل، ممانعت از جریان آب و مواد غذایی در ساقه و نیز پژمردن زود هنگام گل می‌شود، خارج می‌کند.

گل‌،هدیه ای از بهشت


4- استفاده از آب ولرم در گل آرایی

هنگام قطع کردن ساقه و پیرایش گل‌ها از آب ولرم و گرم استفاده کنید؛ زیرا اکسیژن کمتری دارند و حباب‌های هوا به مقدار زیاد وارد ساقه‌های گل نمی‌شود.


5- راست نگه داشتن ساقه ی گل


برای راست و چوبی شدن ساقه ی ‌گل رز، ساقه را برای ده ثانیه در آب جوش قرار دهید و بلافاصله آن را در آب سرد فرو کنید. این کار باعث می‌شود جریان هوا در ساقه متوقف شود.


6- بریدن ساقه ی گل‌ها

انتهای ساقه‌ها را با زاویه کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود انتهای ساقه با قرار گرفتن در گلدان مسدود نشود برش صاف ساقه طی تماس با ته صاف گلدان موجب مسدود شدن ساقه و نرسیدن آب و مواد غذایی به گل می‌شود.


7- ترمیم ساقه ی شکسته ی زنبق

اگر ساقه یک زنبق شکست با یک نوارچسب ساقه را ببندید.

گل‌،هدیه ای از بهشت


8- محل مناسب قرار گرفتن گلدان

گلدان گل را مستقیم در برابر آفتاب نگذارید. همچنین آن را نزدیک حرارت شوفاژ یا روی تلویزیون  قرار ندهید. گلدان را در قسمتی از اتاق که هوا جریان دارد بگذارید.


9- گل نرگس  در کنار گل‌ها

گل‌های نرگس را با دیگر گل‌ها در یک گلدان قرار ندهید؛ زیرا گل نرگس گازی متصاعد می‌کند که باعث پژمرده شدن گل‌های دیگر می‌شود.


10- میوه‌ در گل‌آرایی

شاید تزیین سبدهای گل با میوه را دیده و پسندیده باشید. این روش، یکی از جدیدترین روش‌های گل آرایی است؛ اما باید توجه داشت که میوه‌ها به خصوص سیب، گاز اتیلن متصاعد می‌کنند که باعث تکامل سریع گل‌ها و زودتر پژمرده شدن آنها می‌شود. همچنین می‌بایست در یک دسته گل تعدادی را که پژمرده شده‌اند از بقیه ی گل‌ها جدا کرد؛ زیرا آنها همین گاز را به وجود می‌آورند.


11- حفظ بهتر گل‌ها و غنچه‌ها

برای حفظ بهتر گل‌ها و غنچه‌ها، گلدان گل را در مواقعی که به آن نیاز ندارید در یخچال بگذارید؛ این کار باعث می‌شود غنچه‌های گل دیرتر باز شود.


12- باز شدن سریع‌تر غنچه‌ رزها

اگر می‌خواهید غنچه‌های رز زودترباز شوند، سرگل را در آب گرم فرو کنید و سپس با کیسه‌ای پلاستیکی بپوشانید، غنچه‌های گل را که با پلاستیک پوشیده شده‌اند، داخل گلدان پرآب و تمیز بگذارید و در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید تا غنچه‌ها باز شوند. توصیه می‌شود به آب گلدان کمی محلول نگه‌دارنده ی گل (رجوع شود به شماره ی2) بیفزایید.

گل‌،هدیه ای از بهشت


13- چند توصیه برای چیدن گل

اگر آن‌قدر خوش شانس هستید که برای هدیه دادن به دوستان یا تزیین اتاق می‌توانید از باغ یا باغچه منزلتان گل بچینید، این توصیه‌ها را به کار گیرید:
- گل رز یا دیگر گل‌ها را صبح زود، زمانی که هوا سردتر است با چاقو یا قیچی تیز بچینید.
- یک سطل آب گرم همراه داشته باشید و ساقه‌ها را فوری در آب بگذارید.
- برای دوام بیشتر گل‌ها، ساقه را با زاویه ونیم سانتی‌متر بالاتر از گره رشد یا برگ‌ها قطع کنید.


14- آب گلدان

یک سوم گلدان مورد نظر را با آب داغ (دمای 100درجه سانتی‌گراد) و بقیه را با آب سرد پر کنید. برای حفظ بهتر گل‌ها کمی نگه دارنده ی گل (که می‌توانید از گل فروشی‌ها تهیه کنید) طبق دستور روی پاکت به آب بیفز ایید. از گلدان فلزی هرگز استفاده نکنید؛ زیرا این نگه‌دارنده‌ها به فلز واکنش نشان می‌‌دهند.


15- خشک کردن گل

برای خشک کردن گل‌ها از اسپری موی سر استفاده کنید. اسپری مانع پژمرده شدن گل‌ها می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: کتاب: کوتاه وپرفایده برای خانم ها(مجموعه ای از نکات آموزنده وکاربردی در خانه داری)

نویسنده:سعیده یراقی اصفهانی


مقالات مرتبط:

- ابتکارهایی برای آشپزخانه
- قابل توجه خانم های خانه دار !
- آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر
- ریزه كاری های خانه داری

- سبزیجات

- شیشه های معطر خوراكی را خودتان درست کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.