تبیان، دستیار زندگی
یرد سالانه بین 5 تا 6 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست می دهند. همه ی افرادی که در مناطق تحت شرایط "هشدار" سکونت دارند یا تردد می کنند، تحت تاثیر عوارض خفیف آلودگی هوا قرار می گیرند، اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد


سالانه بین 5 تا 6 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست می دهند.

همه ی افرادی که در مناطق تحت شرایط "هشدار" سکونت دارند یا تردد می کنند، تحت تاثیر عوارض خفیف آلودگی هوا قرار می گیرند، امابیماران قلبی و تنفسی، کودکان وافراد مسن بیش از همه دچار این عوارض می شوند.

سعید متصدی، متخصص بهداشت محیط و آلودگی هوا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرگزاری فارس توضیح می دهد:

سردرد، سرگیجه،سوزش چشم، بی حوصلگی از جمله عوارض خفیف آلودگی هواست که در همه ی افراد دیده می شود و البته گروه های خاص از جمله بیماران، کودکان و سالمندان بیش از همه تحت تاثیر این عوارض هستند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود به طور کلی سالانه بین 5 تا 6 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست می دهند که بیشتر این مرگ ها به علت آلودگی هوا در روزهایی است که در وضعیت هشدار یا اضطرار قرار داریم.

افرادی که در برابر آلودگی هوا بیشتر در معرض خطرند، شامل:

بیماران قلبی- عروقی، بیماران تنفسی، کودکان، افراد مسن،ورزشکاران و افرادی هستند که در این روزها فعالیت و تحرک بدنی بیشتری دارند، ولی به طور کلی همه ی مردمی که در شرایط هشدار آلودگی هوا قرار می گیرند تحت تاثیر عوارض خفیف تا شدید آلودگی هوا هستند.


مهم ترین آلاینده های هوا

همچنین مهم ترین آلاینده های هوا در ایران 5 آلاینده ی مونواکسید کرین، ذرات معلق، اوزون، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید ازت است که هر کدام از آنها شاخص سنجش خود را دارند و شاخص جمعی آنها شاخص PSI است که اگر بین صفر تا 100 باشد وضعیت عادی است، 100 تا 200 وضعیت ناپاک، 200 تا 300 هشدار و بالای 300 وضعیت بحرانی است که با توجه به پایداری هوا در زمستان بیشتر با شرایط بد هوا در این فصل مواجه می شویم.

متصدی گفت: مهم ترین توصیه به مردم در شرایط هشدار این است که تا جای ممکن از تردد با خودرو و انجام فعالیت های بدنی خودداری کنند و در خانه بمانند تا دچار آسیب های کمتری از آلودگی هوا شوند.

در شرایط بحرانی هوا برای کاهش صدمات ناشی از آلودگی هوا، وظایفی به عهده ی دولت است که تعطیل کردن مدارس و برخی محیط های کاری به خصوص صنایع و جلوگیری از تردد غیر ضروری خودروها از جمله ی آن است.

اقداماتی از قبیل نوشیدن یا مصرف برخی قرص ها را به هیچ وجه برای کاهش صدمات ناشی از آلودگی هوا به مردم توصیه نمی کنیم، زیرا این مواد در جای خود عوارض دیگری را به همراه دارند.

وی افزود: مهم ترین آسیب ناشی از آلودگی هوا ورود مونو اکسید کربن به ریه و ایجاد کربوکسی هموگلوبین به جای اکسی هموگلوبین است که عوارض شدید، تا مرز خفگی، حالت کما و مرگ را به دنبال دارد و البته عوارض مونواکسید کربن در صورت استقرار در محیط سالم خیلی زود برطرف می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: اگرچه آمار دقیقی از میزان مرگ و میر و آسیب دیدگان ناشی از آلودگی هوا در دست نیست، اما قطعاً در روزهای آلوده ی هوا، شاهد افزایش مرگ و میر و افزایش بیماری های مختلف هستیم.

در تهران چون جریان باد از غرب به شرق است، در مناطق شرقی به خصوص جنوب شرقی، جنوب و مناطق مرکزی شهر آلودگی هوا بیشتر است و آلودگی هوا در مناطق غربی نسبتاً کمتر است. اما به هیچ وجه به مردم توصیه نمی کنیم به سمت غرب سفر کنند، زیرا همین تردد موجب افزایش آلودگی هوا می شود. بهترین کار این است که در خانه بمانند، استراحت کنند و از فعالیت های بدنی بپرهیزند.

منبع: هفته نامه ی سلامت


*مطلب مرتبط در این سایت:

- آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

- آلاینده های هوای خانه

- تغذیه معجزه می کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.