تبیان، دستیار زندگی
تد اصول و قوانین بازی اوراق بهادار نقش بسیار موثری در بهبود داد و ستد دارند . 1- پیش از پرش یاد بگیرید یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اکثر سرمایه گذاران و معامله گران تازه کار مرتکب می شوند این است که وارد بازار می شوند ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول و قوانین ساده داد و ستد

پول

اصول و قوانین بازی اوراق بهادار نقش بسیار موثری در بهبود داد و ستد دارند .


1- پیش از پرش یاد بگیرید

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اکثر سرمایه گذاران و معامله گران تازه کار مرتکب می شوند این است که وارد بازار می شوند ، بدون اینکه در مورد کاری که می خواهند انجام دهند بیاندیشند . به بیان دیگر بدون هیچ برنامه و تصمیمی آغاز به فعالیت و داد وستد می کنند . اینگونه افراد پیش از آنکه دارایی خود را به خطر بیاندازند سعی نمی کنند تا مدتی را صرف یادگیری کنند. آنها در پی یافتن چگونگی عملیات بازار نیستند . اگر می خواهید برای تجارت خود سیستمی داشته باشید  ابتدا آن را روی کاغذ پیاده کنید و نقاط ضعف و قدرت خود را تشخیص دهید . می توانید سیاست و استراتژی خود را آزمون کنید . آزمایش کنید و با سیاست گذاری و استراتژی تجاری خود روراست و امین باشید. هر دادو ستدی قواعد و قوانین خاص خود را دارد و نیاز است که پیش از پرش فراگیرد .


2- انضباط بسیار حیاتی است

معامله گران و سرمایه گذاران منضبط که همواره با سیستم و نقشه های تجاری آزمایش شده فعالیت می کنند سود بیشتری را نسبت به آنهایی که براساس احساسات وارد  بازار می شوند خواهند برد . این گفتار به ما می گوید که همواره یک سیستم صحیح و نقشه تجاری را سرلوحه کار خود قرار دهیم .


3- سود را افزایش دهید و جلوی زیان را بگیرید

این یک ضرب المثل است که از قول تجار مدت هاست شنیده می شود : (زیان های خود را کاهش دهید و اجازه دهید تا سودهایتان زیادتر شود ) اشتباه رایجی که معامله گران و سرمایه گذاران تازه کار انجام می دهند آن است که در بازار بازنده به مدت زیادی باقی می مانند . به این امید که رونده بازار دوباره باز خواهد گشت . همین طور هرگاه در حالت برنده شدن هستند تمایل دارند ناگهان و خیلی زود سود بدست آمده را نقد کنند . این حالت های افراطی معمولا به زیان معامله گران خواهد بود .


4- روی تغییرات تمرکز کنید

شاید به نظر برسد که دقت کردن روی تغییرات به جای سود کردن حقیقی کار درستی نباشد . ولی معامله گران حرفه ای عقیده دارند این کار بسیار حیاتی است ، چرا که زیان کردن در بازار های مالی جزو اجتناب ناپذیر تجارت است . کسانی که فقط به فکر پول ساختن هستند بیشتر زیان خواهند دید ، زیرا مواقعی که سرمایه آنها در یک روند رو به پایین غیر قابل اجتناب (برخلاف روند مورد انتظار) قرار می گیرد. نمی توانند بطور موفقیت آمیزی آن را هدایت کنند . شما نمی توانید هر بار مسیر ارقام بازار را تصحیح کنید و یا به دلخواه خود تغییر دهید به خاطر داشته باشید که هیچ یک سیستم عالی و مطلق وجود ندارد .


5- زمان خروج خود را بشناسید :

6- پولتان را مدیریت کنید:

معامله گران حرفه ای پیشنهاد می کنند که درصد مشخصی از سرمایه خود را به خطر بیاندازید . هرگز این درصد را تغییر ندهید. در هنگام داد و ستد مدیریت می تواند به صورت موفقیت آمیزی بر روی زیان ها صورت گیرد . این بخش مهمی از سیاست تجاری شما است . با دارایی خود آن طور که واقعا هست دادو ستد کنید و در این راه منتظرین بدترین حالت ها و سناریوها باشید. برای باقی ماندن در قدرت و افزایش  داد و ستدهای سودآور تمرکز خود را از دست ندهید و در هنگام خطر از تمام تمرکز خود بهره گیرید. خود را کنترل  کنید. معامله گران تازه کار پس از این که بخشی از نقشه های تجاری خود را وارونه می بینند به سرعت کنترل و تمرکز خود را از دست می دهند . خطر بزرگی آنها را تهدید می کند و در این هنگام مدیریت صحیح سرمایه ، نجات دهنده خواهد بود . زنده بمانید تا یک روز دیگر بجنبید.


7- روند دوست شماست:

بسیاری از معامله گران حرفه ای توصیه می کنند که حرکت با جریان روند بازار بهتر از آن است که صعود و نزول بازار را حدس بزنید . برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا در هنگام تغییر رو ند خرید یا فروش انجام دهند که پیدا نمودن این نقاط نیاز به صرف زمان زیاد دارد و شاید گاهی در عمل نتوانیم آن را به اجرا در آوریم . معامله گران تازه کار تلاش می کنند که در  نقاط پایین و کف قیمت به خرید بپردازند گرچه این طرز عمل ممکن است در مواردی مناسب بنظر آید اما ماهیت بازارهای کار را تصمیم گیری بدین صورت را با مشکل مواجه می سازد . بهتر است سوار بر موج شوید و از روندها سود بگیرید . زمان را از دست ندهید . روند دوست شماست .


8- متوجه باشید که چه فردی زیان می کند:

داشتن یک فکر آرام برای ایفا نقش صحیح در بازار بسیار حیاتی است . این گفته به نظر آشنا می آید . به خاطر داشته باشید که نقشه تجاری منسجم با خیال آسوده شکل می گیرد . در این حالت به نقشه ای که کشیده اید تکیه کنید و هرگز اجازه ندهید فکر دوم یا حدس و گمان دیگری بر احساسات شما غلبه کند . اغلب احساسات ما گول زننده هستند . با فکری آسوده نقشه های خود را دنبال کنید .


9- متوجه باشید که چه فردی زیان می کند:

بازار بورس به و اسطه ماهیت خود صحنه یک نبرد است . دشمن خود را شناسایی کنید. در برابر هر برنده ای به نظر بایستی بازنده ای وجود داشته باشد و کاملا مشهود است که همه می خواهند برنده باشند . اگر در بازار وارد شدید و در موقعیتی چه کوتاه مدت چه بلند مدت قرار گرفتید بررسی کنید که چه کسی در طرف مقابل شما در همان موقعیت تصمیم گیری می کند. روند داد و ستد با ایجاد مداخله در بازار تغییر می کند و چه بسا افرادی برای کسب سود در این جریانات نقش ایفا می کنند . آنها معمولا برای نزول روند بازار شروع به فروش می کنند و همچنین برای تغییر روند به سمت بالا به خریدهای خود می افزایند .


10 - فروتن باقی بمانید:

افرادی که تصور می کنند از بقیه هوشیار و زرنگتر هستند و در بازار شانس را جایگزین مهارت می کنند ، به احتمال زیادی در بلند مدت پابرجا نخواهند ماند . همواره فروتن بمانید و به موفقیت های زودگذر چشم ندوزید.


11- مانند یک چریک بجنگید:

بایستی یاد بگیرید که موضع خود را در برخی موارد سریع عوض کنید . اگر طرف برنده در حال تغییر است در پیوستن به گروه جدید تردید به خود راه ندهید و تمامی نیروی خود را در این طرف بکار گیرید و تا زمانی که شرایط بازار تغییر کند ، منتظر شوید . نیروهای شما شامل سرمایه ، فکر و اندیشه  عقل و احساس می باشند . با معاملاتی که انجام می دهید ازدواج نکنید و برای مدت طولانی با هر معامله ای پیوند برقرار نکنید.


12- به اصول و سیستم تجاری خود پایبند باشید:

داد و ستد تنها قرار گرفتن در یک موقعیت خرید و فروش نیست . دلایل رفتن در وضعیت داد و ستد و نیز مشخص نمودن سطوح خروج از بازار نیز جزو معاملات محسوب می شود . در یک مبارزه طولانی و در زمانی که بازار شرایط متلاطم و سختی دارد، انضباط و اصول پایه ای تجارت ، نجات دهنده شما خواهد بود . به نقشه و اصولی که طراحی کرده اید پایبند بمانید .


13- بر روی موج ها سوار شوید:

هنگامی که فکر می کنیدروند را شناخته اید شناور شوید و از نوسانات بازار استفاده کنید . برطبق قوانین پیشین که فرا گرفته اید روند دوست شماست . بهترین وضعیت همواره آن نیست که در پایین ترین حالت بخریم و در بالاترین موقعیت بفروشیم ، سعی نکنیم که گیرنده ماهی در عمق یا در سطح باشید.


14- زمینه های فکری خود را گسترش دهید و مانند یک تحلیل گر معامله کنید:

در آن سوی زمینه های فکری خود برای سرمایه گذاری می بایست که تحلیل های بنیادی و تکنیکی را کاملا فهمیده باشید. زمانی که ادراک بنیادی با ادراک تکنیکی یک سمت را نشان می دهد شانس زیادی برای یک معامله موفق خواهید داشت. همسویی بینش تحلیل بنیادی و تکنیکی تضمین کننده نیست اما اطمینان در ساختن یک معامله خوب را افزایش می دهد.


15- در بازار رو به رشد می توانید دیدگاه بلند مدت داشته باشید:

بسیاری از مردم این اصل را فراموش می کنند که وضعیت روندهای کوتاه مدت متغیر هستند و در داد  و ستد همواره نوسانات کوتاه مدت وجود خواهد داشت . این امر باعث از دست دادن تعادل روحی سرمایه گذاران می شود که اغلب زیان به همراه خواهد داشت . وقت بیشتری برای شناسایی نقاط مناسب ورود صرف کنید و به نقاط ضرر تکیه نکنید. صبور باشید و کمی بازار را به حال خود بگذارید.


16- صبور باشید:

هر چه عقاید ، نظرات و تحلیل های شما عمیق تر باشد برای دیگران بیشتر زمان می برد که از آن مطلع شوند و همین طور برای بازا ر بیشتر طول خواهد کشید که مسیری را که شما در نظر دارید انتخاب کند و به حرکت در آن ادامه دهد . صبور باشید و به خود و داد و ستدی که قصد انجام آن را دارید مجال بیشتری دهید .


17- روشنفکر و صادق باشید:

هرگاه اشتباهی را مرتکب می شوید آن را قبول کنید. از آن درس بگیرید و آماده  داد و ستد بعدی شوید. بازار پاسخ روشنفکران خودخواه را با زیان جبران می کند و این برای کسانی روی خواهد داد که تنها به نقطه نظرهای خود وابسته باشند و به هیچ قیمتی حاضر نباشند که از آن فرضیات و نظرات خود دست بکشند حتی اگر شواهد ، عکس آن را نشان دهد.


18- به زیان های خود اضافه نکنید:

افزودن به ضررها یک فاجعه است ، مخصوصا هنگامی که بازار تغییر مسیر داده است. از زیان های قبلی خود درس بگیرید و تلاش کنید که با فکر آرام زیان های خود را کاهش دهید . برخی معامله گران اصرار دارند در بازارهایی که به زیان آنها  می افزاید باقی بمانند . در این حالت تنها به کاهش زیان و خروج از بازار بیاندیشید.


19- یک معامله برنده را بازنده نسازید:

در جایی که پیش از این برای خروج و گرفتن سود مشخص کرده اید ، داد و ستد خد را متوقف کنید و بیاموزید که سود ببرید. تغییر مسیرهای ناگهانی و شدید موجب در هم ریختگی فکری سرمایه گذاران می شود و گاهی به زیان منجر می شود . هرگز طمع نکنید و در بازاری که برنده هستید سود خود را خارج سازید . در شرایطی برخی معامله گران سعی می کنند که سود بیشتری نصیب خود سازند اما در همین راه یک معامله سودآور را با زیان به پایان می برند. سعی کنید که عادت در سود گرفتن را تقویت کنید.


20- به قوی ترین روند بازار ،وارد شوید:


21- زیان ها را بپذیرید:

خود را از نظر ذهنی و احساسی آماده هرگونه رویداد بکنید . در بازار امکان هر حادثه ای وجود دارد . اگر ضربه ای سخت به شما وارد شد استراحت کنید و با روحیه ای تازه برگردید. این بخشی از بازی است .


22- با داد و ستدهایی که انجام می دهید، نجنگید:

23- اصرار به معاملات زودگذر نداشته باشید:

روندها معمولا از نظر بنیادی درست عمل می کنند . صبور باشید و منتظر برگشت روند بمانید . وقتی که تحلیل های تکنیکی و بنیادی به سمت دیگری برمی گردند ، کمی صبر کنید و سپس وارد بازار شوید . در برابر معاملات زودگذر مقاومت کنید و شرایط را دقیق بررسی کنید.

به نقل از کتاب تحلیل تکنیکی به زبان ساده