تبیان، دستیار زندگی
د! این یک اصول بسیار مهم در روانشناسی سرمایه گذاری استدنبال جمعیت حرکت نکنیم که معمولا اشتباه می کنند  این بحث را به خاطر دنبال صف رفتن بسیاری از افراد مطرح می کنیم که تا می بینند صفی درست شده است،آخرآن می ایستند و برا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنبال"جمعیت" نروید که معمولا اشتباه می کنند!

انسان و پول

این یک اصول بسیار مهم در روانشناسی سرمایه گذاری است"دنبال جمعیت حرکت نکنیم که معمولا اشتباه می کنند

این بحث را به خاطر دنبال صف رفتن بسیاری از افراد مطرح می کنیم که تا می بینند صفی درست شده است،آخرآن می ایستند و برایشان مهم نیست که این صف خرید است یا صف فروش.

تنها چیزی که برای آنها مهم است همراهی باآن است. وقتی که همه در صف خرید یک سهم می ایستند، آن ها هم در آن صف می ایستند و به خیال خود می گویند :" اگر چیزی در آن نبود که دیگران این قدر در صف آن نمی ایستادند" بنابراین تنها چیزی که در این این امر وجود ندارد منطق است.


 بارها پیش آمده است که برای فروش یک سهم در صف ایستاده ایم و با التماس از کارگزار خود خواسته ایم که حتما آن سهام را برای ما بفروشد و در همان روز یک خریدار عمده یا چند خریدار عمده تمامی صف فروش را خریداری کرده اند. ما هم همان روز سهم خود را به صف فروخته بودیم، در همان روز پس از مثبت شدن صف منفی آن سهم، مجددا خودمان هم در صف خرید آن سهم به اتنتظار نشسته ایم که آن را خریداری کنیم. واقعا این "جمعیت" کیست که بدنبال صف می دود؟ آیا این جمعیت واقعا درست حرکت میکند؟ اگر در زمانی که در یک اطاق شلوغ که تنها یک در خروج دارد، یک نفر فریاد بزند آتش، ما اولین کسی خواهیم بود که از اطاق خارج می شویم یاآخرین نفر خواهیم بود؟ آیا اصلا قادر خواهیم که از اطاق خارج شویم؟ آیا زیر دست و پای سایرین له نخواهیم شد؟ بنابراین باید ببینیم که در کجا هستیم وموقعیت ما نسبت به سایرین چگونه است؟ تا چه حد به راه های خروجی نزدیک هستیم و...
بنابراین اگر می خواهیم با چنین مشکلی مواجه نشویم باید اصل را در نظر بگیریم: اگر اعتقاد پیدا کردیم که یک سهم خوب است نسبت به خرید آن اقدام کنیم. زیرا به زودی سایرین هم به این اعتقاد خواهند رسید آنگاه ما می توانیم این سهم را به قیمت های بهتری به آنها بفروشیم. اگر هم اعتقاد پیدا کردیم که یک سهم خوب نیست، آن را بفروشیم. چون به زودی سایرین هم به این اعتقاد خواهند رسید و ما در فروش آن سهم با مشکل رو به رو نخواهیم شد. شما با جمله آخر شاید بگویید که این را همه می دانند اما به یک چیزی باید توجه داشته باشید. متاسفانه در اکثر مواقع ما پس از مطالعه یک سهم نسبت به خرید و فروش آن حساس می شویم، اما همان وقت اقدام به خرید و فروش نمی کنیم.چرا؟ برای این که به تجزیه وتحلیل خود اطمیان نداریم. لذا صبر میکنیم که ببینیم آیا دیگران هم به همین تحلیل می رسند یا خیر؟ اگر آنها هم به این تحلیل رسیدند وشروع به خرید آن سهم کرده اند ما به دلیل خود مطئمن می شویم واقدام به خرید می کنیم، اما خرید ما با تاخیر انجام می شود. لذا ممکن است که سهم مذکور در بازار پیدا نشود ویا برای آن صف ایجاد شود وما مجبور شویم که در صف بایستیم. ملاحظه می کنید آنچه که می دانستیم خوب است، نخریده ایم وتعلل کردیم تا دیگران آن را خریدند و ما آخر صف ماندیم. پس بهترین کار در بازار بورس اوراق بهادار اعتماد واطمینان به تجزیه وتحلیل اساسی وتکنیکی خودمان و اقدام به موقع ، نه اطمینان به صف های ایجاد شده برای سهام ودویدن دنبال جمعیت است.

ایران تحلیل