تبیان، دستیار زندگی

خانه روشن من (قسمت سوم)

عکاسان و فیلمسازان خوب تا جایی که می‌تونن ازش به طور بهینه استفاده می‌کنن، معماران ساختمان رو بر اساس جهت تابش اون طراحی می‌کنن اما گاهی اوقات افراد تو فضای داخلی به طور کامل ازش استفاده نکرده و بهره‌مند نمی‌شن: "نور طبیعی"
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه روشن من
در قسمت‌های قبل "خانه روشن من" به بررسی نور طبیعی در فضای داخلی و مواهبی که در اختیارمون قرار میده پرداختیم؛ از نقشی که نور طبیعی در سلامت روحی و جسمی انسان ایفا می‌کنه تا تاثیری که بر مصرف بهینه انرژی  در فضای داخلی داره. در ادامه با ما همراه باشید...

فضاهایی که نور بیشتری دریافت می‌کنند رو گشوده کنید!
راه‌های ساده کوچکی برای بهبود بخشیدن کیفیت فضای داخلی حتی در تاریک‌ترین و محصورترین فضاهای خانه وجود دارد. اصولا ایده خوبیه که منزلتون رو طوری سازماندهی کنید که در فضاهای روشن‌تر، وسایل کمتری انباشته شده باشند و نور بتونه آزادانه در فضا حرکت کنه.
خانه سبز من
می‌تونید وسایل کاربردی با ویژگی‌های جذابی رو در چنین فضاهایی به کار ببرید، اما به شکلی که که ورود نور رو مسدود نکنه و سایه‌های ناخواسته تشکیل نده.
بیایید سطوحی که در فضای داخلی داریم رو بررسی کنیم؛ بافت‌هایی مثل فرش، چوب جلا نخورده و پارچه نور رو جذب می‌کنند در حالی که سطوح جلا خورده، آینه و سطوحی از این دست نور موجود رو منعکس می‌کنند، سطوحی که قدرت بازتاب نور دارند(مثل آینه) علاوه بر اینکه فضا رو بزرگتر نشون می‌دهند باعث می‌شن نور مدت زمان بیشتری به حرکت خودش در فضا ادامه بده.
خانه روشن من
البته برای استفاده از آینه در فضای داخلی باید بسیار دقت داشته باشیم، چون ممکنه استفاده بیش از حد از اون در منزل، سطح آرامش فضا رو پایین بیاره.

متناسب با نور دریافتی، از رنگ‌های مناسب استفاده کنید
وقتی در مورد طرح‌های رنگی صحبت می‌کنیم جواب مطلقا درست یا غلطی وجود نداره، همونطور که قبلا هم اشاره شد، کیفیت نور طبیعی در طول روز تغییر می‌کنه و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دراون زندگی می‌کنید می‌تونه متفاوت باشه. یکی از ملاحظات اساسی در مورد انتخاب رنگ و رابطه اون با نور فضا مربوط به این میشه که اون رنگ در هریک از حالات تابش نور چطور به نظر می‌رسه.
خانه روشن من
با چند سوال و جواب کوتاه از خودتون می‌تونید تشخیص بدید چه رنگی برای چه نوری مناسب هست. آیا مبلمان شیک و تیره رنگ منزلتون زیر نور پرشور صبحگاهی بدقواره به نظر می‌رسه؟ آیا رنگ‌های ملایم زیبایی که برای دیوارهای منزلتون انتخاب کردید هنگام تابش نور خورشید در تابستان، رنگ پریده به نظر می‌رسه؟ آیا...؟
حتی آگاهی مختصری از کارکرد نور طبیعی در منزلتون واقعا می‌تونه در تصمیماتتون راجع به فضای داخلی تاثیرداشته باشه؛ و این ویژگی بین خانه‌ای که فقط سه ماه از سال خیلی خوب به نظر می‌رسه و خانه‌ای که تقریبا تمام سال به روش‌های مختلف دعوت کننده و دلپذیر هست، تمایز ایجاد می‌کنه. شاید بررسی موارد ذکر شده در فضای داخلی منزلتون یک تغییر تاثیر گذار و قابل‌ملاحظه برای شما به ارمغان بیاره، پس خودتون امتحانش کنید؛ شروع کنید و این نکات رو در هر جا از گوشه و کنار منزلتون به کار ببرید، این کار هزینه‌ای نداره و موضوعی هست که شاید کمتر کسی بهش توجه کنه. 

خانه روشن من (قسمت اول)
خانه روشن من (قسمت دوم)

برای سوال پیرامون این نوشتار از طریق کانال تلگرام استودیو خلاقیت رایان با ما در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان معماری داخلی استودیو خلاقیت رایان
نویسنده: مهندس فرزانه حسینیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.