تبیان، دستیار زندگی
ید امروزه اهمیت تجزیه وتحلیل اقتصادی در میان سرمایه گذاران به شدت مورد توجه قرار گرفته است.تاثیر متغییر های کلان اقتصادی بر فعالیت در بازار مالی بر هیچ کس پنهان نیست. بررسی آثار این عوامل بر بازار بورس اوراق بهادار جزء مهمتر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجزیه وتحلیل اقتصاد را فراموش نکنید

پول دوستی

امروزه اهمیت تجزیه وتحلیل اقتصادی در میان سرمایه گذاران به شدت مورد توجه قرار گرفته است.تاثیر متغییر های کلان اقتصادی بر فعالیت در بازار مالی بر هیچ کس پنهان نیست. بررسی آثار این عوامل بر بازار بورس اوراق بهادار جزء مهمترین اقدامات در جهت موفقیت در این بازار است.

اولین قدم در تجزیه وتحلیل اقتصاد،تحلیل عوامل کلان داخلی وخارجی تاثیر گذار بر فعالیت های اقتصادی در یک کشور به شرح ذیل است:


1-تحلیل  اقتصادی سیاسی

عوامل سیاسی واقتصادی خارجی دائم بر روی فعا لیت افراد اثر می گذا رند وآن را تحت تا ثیرقرار می دهند . بنابرا ین مهم است که به عوامل سیاسی واقتصادی که بر یک اقتصاد که بر اقتصاد ،صنعت ویا شرکت اثر می گذاردتوجه ویژه داشته باشیم . نمونه بارز این بحث ، حساسیت بازار سرمایه به نتایج مذاکرات انژی هسته ای بین ایران واروپا (در سال های 1382تا1384)است.


2-ثبات سیاسی

رشد متوازن و پایدار اقتصادی نیازمند یک محیط سیاسی با ثبات است اگر کشوری به وسیله دولت با ثباتی که تصمیمات را برای توسعه دراز مدت کشور اتخاذ کند ادره شود، صنایع و شرکت ها دران کشور رونق خواهد یافت ولی اگر ثبات سیاسی وجود نداشته باشد امکان رشد و رونق اقتصادی وجود ندارد.


3- برابری نرخ ارزهای خارجی

افراد باید از اثرات تغییر نرخ ارز درکشور خود و یا در کشوری که شرکت مورد نظر آنها با آن مبادله دارد آگاه باشند.

کاهش نرخ ارز در کشور خودی محصولات داخلی را در دیگر کشورها جذاب تر می سازد و باعث گران تر شدن واردات می شود. اگر یک شرکت وابسته به واردات باشد با کاهش نرخ ارز دارایی های خالص آن کاهش می یابد.


4- ذخایر ارزی

کشورها برای ایفای تعهدات بین المللی و پرداخت دیون خارجی خود به ذخایر ارزی نیاز دارند  زیرا یک کشور بدون ذخایر ارزی قادر نخواهد بود تکنولوژی مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خود را برای توسعه وارد سازد.


5- محدودیت تعرفه ای

محدودیت های عرفه ای و کارهای محدودکننده ای که به وسیله کشورها اعمال می شوند می توانند بر صنایع و شرکت ها اثر بگذاند . مثلا کاهش تعرفه واردات فولاد در کشور می تواند بر تولید فولاد توسط  صنایع داخلی تاثیر منفی بگذارد.


6- بدهی خارجی و موازنه تجاری

اگر بدهی خارجی یک کشور زیاد باشد می تواند به عنوان بار عظیمی بر اقتصاد کشور و عامل منفی در رشد آن مطرح باشد.


7- تورم

اگر تورم را به عنوان عامل افسارگسیخته قیمت ها در نظر بگیریم اثر زیادی در اقتصاد کشورها دارد. تورم پایین در اقصاد کشور نشان دهنده ثبات و رشد صنایع و شرکت های داخلی و تورم بالا نشانه بی ثباتی اقتصاد کشورها می باشد.


8-  نرخ بهره

پایین بودن نرخ بهره پول سرمایه گذاری صنعتی را ترغیب می کند و بالعکس بالا بودن نرخ بهره پول باعث هزینه بالاتر و کاهش تولیدات صنعتی می شود. وقتی که هزینه پول بالاست توان رقابتی شرکت ها کاهش می یابد.


9- نرخ مالیات

نرخ مالیات در یک کشور بر روی اقتصاد آن اثرمستقیم دارد. اگر نرخ های مالیات پایین باشند مردم توان خرج بیشتری خواهند داشت. به علاوه آنها انگیزه ای برای کار بیشتر ، کسب درامد و سرمایه گذاری بیشتر خواهند داشت . این امر برای اقتصاد یک کشور خوب است.


10- سیاست اقتصادی دولت

سیاست اقتصادی دولت تاثیر مستقیم بر اقتصاد دارد. دولتی که صنعتی شدن را درک و از صنایع داخلی حمایت کند سرمایه های داخلی و خارجی را جذب خواهد کرد.


11- کسری بودجه

کسری بودجه وقتی رخ میدهد که هزینه های دولت فراتر از درامدش باشد و اگر چه هزینه های عمومی باعث ایجاد مشاغل و افزایش قاضا می شودولی این امر می تواند منجر به کسری بودجه دولت و تورم نیز گردد.


12- اشتغال

اشتغال بالا برای تحقق رشد خوب درامد ملی مورد نیاز است. رشد اشتغال باید با رشدجمعیت همخوان باشد چرا که اگر رشد جمعیت سریع تر از رشد اقتصادی باشد بیکاری افزایش می یابد و این امر برای اقصاد کشورخوب نیست .


13- چرخه اقتصادی

چرخه و مرحله اقتصادی که یک کشور در آن قرار گرفته تاثیر مستقیم بر شرکت های صنعتی دارد. این امر بر صمیمات سرمایه گذاری ، استخدام ، تقاضا و سودآوری شرکت ها اثرمی گذارد. باید توجه داشت که برخی صنایع همچون کالاهای با دوام مصرفی خیلی تحت تاثیر بازار و چرخه تجارت هستند و صنایع دیگری همچون صنایع غذایی یا صنایع بهداشتی تا این سطح تاثیر نمی پذیرند. این امر به این دلیل است که مصرف کنندگان برخی تولیدات می توانند تصمیم به خرید را به تعویق بیاندازند. در حالی که در مورد تولیدات دیگر نمی توانند این کار را بکنند.

مراحل چرخه اقتصادی


چرخه اقتصادی چهار مرحله به شرح ذیل دارد:

بحران اقتصادی ، بهبود اقتصادی ، رونق اقتصادی و رکود اقتصادی


الف) درزمان بحران اقتصادی تقاضا پایین و در حال سقوط است.

تورم اغلب بالا و به تبع آن نرخ های بهره نیز بالا است . شرکت ها به خاطر بدهی های فراوان فلج می شوند و فروش پایین باعث کاهش تولید ، تعطیلی کارخانه ها در زمان های افزایش تقاضا و اخراج کارکنان می شود.


ب) در این مرحله اقتصاد شروع به بهبود می کند

. سرمایه گذاری جدید و رشد تقاضا صورت می گش رد . شرکت ها شروع به سودآوری می کنند. سرمایه گذاری دوباره آغاز می شود. سودآوری شرکت ها نسبتا افزایش می یابد و شرکت های جدیدبرای پاسخ به تقاضای رو به افزایش در اقتصاد ایجاد می شوند.


ج) رونق اقتصادی

در مرحله رونق اقتصادی تقاضا و سرمایه گذاری در همه زمان ها بالا و نرخ های بهره پایین هستند.


د) رکود اقتصادی

در این مرحله وضعیت اقتصادی جامعه به آرامی کساد می شوند ، تقاضا کاهش می یابد ، شرکت ها شروع به یافتن راه حل مشکل فروش کالاهایشان می کنند و اقتصاد به آرامی به سمت رکود می رود.

منبع: سایت ایران تحلیل