تبیان، دستیار زندگی

خانه روشن من (قسمت دوم)

عکاسان و فیلمسازان خوب تا جایی که می‌تونن ازش به طور بهینه استفاده می‌کنن، معماران ساختمان رو بر اساس جهت تابش اون طراحی می‌کنن اما گاهی اوقات افراد تو فضای داخلی به طور کامل ازش استفاده نکرده و بهره‌مند نمی‌شن: "نور طبیعی"
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه روشن من
آخرین باری که داخل یک اتاق تاریک رفتید و احساس شادی و سرزندگی کردید کی بوده؟ پاسخ شما به احتمال زیاد این هست: "مگه تو همچین موقعیتی آدم احساس سرزندگی می‌کنه؟!"
نور طبیعی برای رشد انسان و و سلامت پوست، مو، ذهن و احساس ضروری است. خونه شما هم از فواید نورطبیعی بهره می‌بره. نور طبیعی باکتری‌هایی که در فضاهای تاریک و مرطوب می‌تونن رشد کنند رو از بین می‌بره و محیطی ایجاد می‌کنه که نور مصنوعی نمی‌تونه باهاش رقابت کنه! 
خانه روشن من
صحبت از اینکه نور طبیعی چه فوایدی بر سلامت جسم و روح افراد داره خیلی مفصل هست و همه ما کمابیش از تاثیر مثبت اون، از تنظیم ساعت بدنمون تا کمک به مقابله با افسرگی شنیدیم؛ با این حال در بسیاری از موارد ممکنه فراموش کنیم که نور طبیعی چه فوایدی برای جسم و روح ما داره و به اندازه کافی برای ورودش به فضای داخلی و جریانش تو زندگی روزمرمون فکر نمی‌کنیم.
خانه روشن من
از زمانی که برای دوش صبح‌گاهی وارد حمام می‌شوید و از نوری که از پنجره کوچکش وارد شده لذت می‌برید تا زمانی که هنگام غروب پرده‌های اتاقتون رو برای ورود آخرین تابش‌های خورشید کنار می‌زنید، در حال بهره‌مندی از مزایای نور طبیعی هستید.

بدونید کجا، کی و چه نوع نوری دریافت می‌کنید؟
کدام قسمت‌های منزل شما بیشترین نور رو دریافت می‌کنه؟ هرکدام از فضاها بیشتر در طول صبح نور دریافت می‌کنه یا بعدازظهر؟ هر خانه‌ای شخصیت خودش رو داره و نوع نوری که دریافت می‌کنه در شکل‌گیری این شخصیت تاثیر داره. حتما شما هم متوجه شدید که فضاهایی از خانه شما که در طول روز نور طبیعی دریافت می‌کنند نقش مهمی در شکل‌گیری حس شما از زمان و حتی فصل دارند، این در حالیست که در فضاهایی که دسترسی به نور طبیعی ندارید چنین احساسی شکل نمی‌گیره و بدون دسترسی به ساعت نمی‌تونید تشخیص بدید در حال سپری کردن چه ساعتی از روز هستید.
خانه روشن من
فضاهای جبهه شرقی که در طول صبح بیشتر روشن هستند، برای صبحانه‌خوری بسیار مناسب‌اند در حالیکه فضاهایی که بیشتر به سمت غرب متمایلند برای فضاهای استراحت عصرانه بسیار مناسبند. به همین ترتیب نور صبح روشن‌تر، واضح‌تر و غنی‌تر هست در حالی که نور عصرگاهی کم رمق‌تر و به رنگ‌هایی چون قرمز، بنفش و آبی مایل است. در نظر داشتن نکات ساده‌ای مثل این موارد، می‌تونه به‌طور چشمگیری حسی که از منزلتون دریافت می‌کنید رو تغییر بده و کمک کنه تا انتخاب‌های بهتری در مورد فضای داخلیتون داشته باشید.

خانه روشن من (قسمت اول)

برای سوال پیرامون این نوشتار از طریق کانال تلگرام استودیو خلاقیت رایان با ما در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان معماری داخلی استودیو خلاقیت رایان
نویسنده: مهندس فرزانه حسینیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.