تبیان، دستیار زندگی

راهنمای سفر به تایپه، تایوان

چین تایپه که با عنوان تایوان هم شناخته می شود، یکی از مراکز برتر اقتصادی در آسیا است. شهر تایپه، پایتخت تایوان است که تعدای از معروف ترین آثار معماری از جمله برج تایپه ۱۰۱ را در خودش جای داده است. این شهر بازارهای شبانه ی رنگارنگ و معروفی دارد که روح تازه ای به آن داده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهر تایپه
، جاذبه های طبیعی زیادی دارد و از نظر فناوری بسیار پیشرفته است. اگر قصد سفر به این شهر خاص و دیدنی را دارید، با راهنمای سفر به تایپه الی گشت همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی
شهر تایپه در بخش شمالی جزیره تایوان قرار گرفته است و با کشورهای چین در غرب، فیلیپین در جنوب و ژاپن در شمال شرقی همسایه است. شهر تایپه از نظر زمانی ۴ ساعت و نیم از تهران جلو تر است.

مختصری از تاریخ

جزیره تایوان در سال ۱۵۹۰ توسط پرتغالی ها کشف شد. بعد از آن، آلمانی هایی که وارد این جزیره شده بودند تا ۴۰۰ سال در آن زندگی و حکومت کردند. آن ها کارگران چینی را برای انجام کارها استخدام کردند و به این ترتیب اولین نسل تایوانی ها متولد شدند. در اوایل دهه ۱۶۶۰، کوشینگا، یک غارتگر چینی، با شهروندان آلمانی مبارزه کرد و تایوان را به دست آورد. بعد از آن شهر تایپه رسما بخشی از این کشور به شمار آمد. در سال ۱۸۸۷ تایپه تبدیل به استان شد. در اواخر دهه ۱۸۹۰ تایوان توسط ژاپنی ها اشغال شد. آن ها زیرساخت های شهر را بهبود بخشیدند و دیوارهای شهر تایپه را تخریب کردند. سال ها بعد، تایوان رسما به عنوان جمهوری چین شناخته شد.

اطلاعات کلی
واحد پول: دلار تایوان

زبان: چینی ماندارین

ولتاژ برق: ۱۱۰ ولت

فرودگاه:‌ فرودگاه بین المللی Taiwan Taoyuan در ۴۱ کیلومتری شمال شهر تایپه قرار دارد.

آب و هوا
شهر تایپه به طور کلی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. گرم ترین ماه های این شهر، ماه ژوئن تا آگوست است که دمای هوا در آن تا ۳۸ درجه می رسد. ماه های ژوئن تا اکتبر معمولا بادهای سنگینی در این شهر می وزد.
بهترین زمان سفر
بهترین زمان سفر به تایپه فصل پاییز است که در آن هوا کمی خنک تر است. اگر می خواهید در زمان های خلوت تری به این شهر سفر کنید بهتر است ماه های شهریور تا آبان را برای رفتن به تایپه انتخاب کنید.

هزینه های کلی سفر
به طور متوسط برای سفر به تایپه روزانه در حدود ۶۹ دلار نیاز دارید. غذا در این شهر به طور متوسط روزانه ۱۲ دلار برایتان هزینه دارد.
هزینه اقامت
هزینه اقامت در هتل های این شهر به طور متوسط از شبی ۹ دلار در هتل های ۲ ستاره تا بالای ۱۸۰ دلار در هتل های ۵ ستاره متغیر است.

هزینه حمل و نقل
به طور کلی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، تاکسی)، روزانه در حدود ۹ دلار نیاز دارید. برای رفت و آمد در این شهر می توانید از بلیط های هوشمند استفاده کنید. هزینه تهیه بلیط یک روزه هوشمند در حدود ۶ دلار، دو روزه در حدود ۱۰ دلار و ۳ روزه در حدود ۱۴ دلار است.

هزینه خورد و خوراک
برای صرف صبحانه و نهار با قیمت متوسط، در حدود ۱ تا ۴ دلار باید هزینه کنید. وعده شام در رستوران بین ۲ تا ۸ دلار در رستوران های متوسط هزینه دارد. به طور کلی هزینه متوسط برای ۳ وعده غذا در روز در حدود ۱۲ دلار است.

شکم گردی در مقصد
نودل بیف

نودل بیف یکی از محبوب ترین غذاهای تایوان است که هر سرآشپزی آرزو دارد عنوان بهترین نودل بیف را از آن خودش بکند. فرقی نمی کند در چه منطقه ای این غذا را امتحان کنید، در هرجا که باشید می توانید یک نودل بیف خوشمزه نوش جان کنید.

گوآ بائو (Gua bao)

گوآ بائو نوعی همبرگر تایوانی محسوب می شود. در این همبرگر از گوشت، بادام زمینی و ترشی کلم چینی استفاده می شود. این همبرگر طعمی ترکیبی از مزه های شور، شیرین و ترش دارد. می توانید با اضافه کردن پودر بادام زمینی، شیرینی این همبرگر را بیشتر کنید.

تیان بولا (Tian bu la)

این غذا از ماهی تهیه می شود که به شکل و اندازه های مختلفی خرد و سرخ می شوند. این ماهی ها را بعد از سرخ شدن در آب گوشت می پزند و با سس قهوه ای سرو می کنند. این غذای محبوب تایوانی طعمی شیرین و بافتی نرم دارد.

اسپرینگ رول بخارپز

هر خانواده ی تایوانی دستور پخت مخصوص خودش را برای این غذا دارد. جالب است بدانید، اسپرینگ رول های سرخ شده ی معروف چینی، بعد از نوع تایوانی آن به بازار آمدند. اسپرینگ رول ها غذای محبوب جشن ها و فستیوال های تایوانی هستند که با مواد مختلفی پر می شوند.
شهر تایپه


جاذبه های مهم گردشگری
کاخ موزه ی ملی

این موزه ی شگفت انگیز، بزرگترین کلکسیون هنر چینی را در خودش دارد. در این موزه می توانید آثار هنری متفاوت و جالبی از جمله مجسمه های قایقی بسیار کوچکی که از هسته زیتون درست شده اند را ببینید. در این موزه نمایشگاه های بین المللی مختلفی نیز برگزار می شود و برنامه های گوناگونی دارد که شما را با فرهنگ چینی آشنا می کند.

بازار شبانه شیلین

یکی از بازارهای معروف و پر جنب و جوش شهر تایپه، بازار شبانه ی شیلین است. در این بازار می توانید اسنک های محبوب تایوانی را پیدا کنید و از نزدیک با فرهنگ و مردم این شهر آشنا شوید. در این بازار محبوب ترین اسنک های تایوانی را با سس تند چیلی و آب لیمو نوش جان کنید و از یک تجربه ی کاملا بومی در شهر تایپه لذت ببرید.

تایپه ۱۰۱

تایپه ۱۰۱ یکی از معروف ترین جاذبه های شهر تایپه است که به نمادی برای این شهر تبدیل شده است. از فضای باز بام این برج می توانید چشم انداز بی نظیری به شهر تایپه را ببینید. هر سال هنگام شروع سال نو، آتش بازی های زیبایی در این برج ۴۴۹ متری برپا می شود. بهترین نمای شهر را می توانید در بالای این برج معروف ببینید.

چشمه های آب گرم بِیتو

تپه های آتش فشانی زیادی در اطراف شهر تایپه وجود دارد. در نزدیکی بیتو می توانید به یکی از بهترین چشمه های آب گرم تایپه بروید. این چشمه های آب گرم برای درمان درد مفاصل بسیار کاربرد دارند. حمام خانه های سبک اونسن و باغ های چای این منطقه، میراث دوران اشغال این شهر توسط ژاپنی ها است.

بایدها و نبایدها
بهتر است در تایوان برای خوشامد گویی دست بدهید. برخلاف تصور عموم، تایوانی ها مثل ژاپنی ها و کره ای ها برای خوشامدگویی تعظیم نمی کنند.
غذاهای تایوانی همیشه با چوب غذاخوری خورده می شوند. هرگز چوب های غذاخوری را به صورت عمود در غذا نگه ندارید. این کار سمبلی برای مرگ است.
به طور کلی انعام دادن در تایوان چندان رایج نیست. اما در هتل ها و رستوران ها می توانید تا ۱۰ درصد مبلغ خدمات دریافتی را انعام بدهید.
در مواقع اورژانسی می توانید با شماره های اورژانس ۱۱۹ و ۱۱۲ و پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
ساعت سرو نهار در رستوران های تایپه ۱۱ تا ۱۴ و ساعت سرو شام از ۱۷ تا ۲۲ است.

منبع: مجله الی گشت