تبیان، دستیار زندگی

مردان کلی نگر، زنان جزئی نگر

مردان به مسائل کلی توجه می کنند؛ اما زنان بسیاری از پدیده های جزئی را نیز می بینند. به عبارت دیگر، آقایان، پدیده های اطراف را خَرواری، و خانم ها مینیاتوری می بینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانواده، روانشناسی زن و مرد، ماهنامه خانواده خوشبخت، آرایش زن ،مسائل مالی، سالگرد ازدواج ،نامحرم ،همسر، شناخت مردان
وقتی مردی وارد اتاقی می شود، کلیاتی را از نظر می گذراند؛ اما زن، همه ی جزئیات مثل رنگ دیوارها، پرده ها، تصاویر، تابلوهای نقاشی، اعضای خانواده و چیدمان اتاق را می بیند.
وقتی خانم و آقایی از میهمانی برمی گردند، خانم می گوید: آیا وی سی دی فلان مارک را در میز تلویزیونشان دیدی؟ آقا با تعجب می گوید مگر تلویزیون داشتند؟!
این که زن بر سر سفره به ظروف و پیش دستی ها و جنس و رنگ آن ها توجه دارد و سعی می کند از بهترین و زیباترین ظروف در میهمانی استفاده کند، افزون بر ویژگی جمال طلبی او، به علت ویژگی جزءنگری او است.
مرد نه جمال طلب است و نه جزءنگر، به همین علت اگر میهمانی از راه برسد، ممکن است میوه را در آبکش بریزد و به جای پیش دستی، بشقاب خورش خوری برای میهمانش بیاورد! و ممکن است بسیاری از آداب را رعایت نکند و همین امور باعث ناراحتی زن می شود.
مردان به سبب همین کل نگری، به کارهای بزرگ مانند خرید منزل یا ماشین روی می آورند، اما زنان به علت جزءنگری، کارهای کوچک را می پسندند.
مرد به طور معمول سفارش های همسر مانند خرید روزنامه، گرفتن لباس از خشکشویی، تعمیر دستگیره ی پنجره، تعویض واشر شیر آب و… یا دعوت از دیگران را فراموش می کند و این رفتارها از کل نگری او ناشی می شود. زن باید بداند این بی توجهی ها به معنای بی مسؤولیتی و بی علاقگی به زن نیست.
اگر هنگام رفتن به مسافرت یا پیک نیک، زن از شوهرش بخواهد وسایلی را بردارد، به احتمال زیاد، اعضای خانواده باید غذا را بدون نمک و با دست میل کنند؛ البته اگر قابلمه ی غذا یادش نرود!
مردان مسیرهای اصلی و جاده ها را بهتر می بینند و می آموزند؛ چون کل نگرند؛ اما زنان نشانه های خاص در جاده ها را بهتر می‌بینند و به یاد می آورند؛ چون جزءنگرند.
این تفاوت در مورد موش ها هم صدق می کند. پژوهش ها نشان می دهد که موش نر، راه خود را در یک راه مارپیچ خیلی سریع می یابد و خطای کمتری دارد؛ چون باید راه هایی را که از مرکز سرچشمه می گیرد، به خاطر بسپارد تا بتواند به غذا برسد؛ اما ماده موش علاقه مند است به نشانه های راه ها توجه و تکیه کند.
علت این تفاوت ها را باید در ساختار مغز آقایان و خانم ها جست. کورتکس پیشانی، بخش اجرایی مغز را تشکیل می دهد و رفتارهای پیچیده ی انسان را کنترل می کند. مواد با سلول های خاکستری، در این بخش مغز زنان بیش از مردان وجود دارد و همین فرایند سبب می شود مغز زنان در یک آن، اطلاعات گوناگونی را پردازش کند و بتواند چند کار را همزمان انجام دهد.
این ویژگی، موهبتی گرانبها است که خداوند در وجود زن نهاده؛ زیرا او تربیت فرزند را به عهده دارد و این رسالت مهم، به چنین تدبیرهایی نیازمند است. بر اساس همین ویژگی، مادر، انواع نیازهای نوزادش را با توجه به گریه ی او تشخیص می دهد و به موقع برای رفع آن ها اقدام می کند؛ اما اگر این مسؤولیت ها و مانند آن ها به عهده ی مردان گذاشته می شد، با روحیه ی کل نگری آنان هرگز قابل دستیابی نبود.
از سوی دیگر، مرد در صحنه ی زندگی، مدیر و مسئول معاش و حفظ امنیت خانواده است و هیچ یک از این رسالت ها به جزءنگری نیاز ندارد. چه زن و چه مرد باید توجه داشته باشند که این ویژگی ها، آسیبی به زندگی زناشویی نزند. جزءنگری زن سبب می شود جزئیات بدرفتاری همسر خود با خانواده ی او را به ذهن بسپارد و حتی تا سال ها بعد هم از یاد نبرد و آن ها را در صورت نیاز، مو به مو مطرح و تشریح کند که به زندگی لطمه می زند.
زن باید مرد را با تمام ویژگی هایش بپذیرد و توجه به یک مسئله ی جزئی نباید باعث مقابله با او شود. اگر آجری در دیوار خراب باشد، عاقلانه نیست دیوار را خراب کنیم.
مردان نیز باید با جزئیات زندگی مانند آرایش زن، لباس جدید و زیبای او، تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و… توجه کنند؛ چون برای زن اهمیت دارد و بی اعتنایی شوهر به این گونه مسائل را بر بی علاقگی و عدم عشق و صمیمیت او حمل می کند. اگر مردان به اهمیت مسائل جزئی همسرشان پی ببرند، به همین سادگی تعداد زنان خرسند و بانشاط جهان افزایش خواهد یافت.

توجه زن به جزئیات کار و مسائل مالی مرد
همسرم می کوشد از تمام جزئیات کار و مسائل مالی من آگاه شود. آیا این کار درست است؟
علت این گونه رفتارها در همسر شما ویژگی جزءنگری او است. او می کوشد با سؤال هایش از نگرانی های خود درباره ی کار و تدبیر امور مالی شما بکاهد.
در مقابل این رفتارها سعی کنید از برخوردهای جدی و سخنان تند مانند «به تو ربطی ندارد» بپرهیزید و با حوصله، آرامش و به اختصار به پرسش های همسرتان در زمینه های یاد شده پاسخ دهید و اطلاعاتی کلی را به وی منتقل کنید تا از نگرانی هایش بکاهید. پژوهش های انجام شده نشان می دهد 74 درصد از خانم های شاغل و 98 درصد از خانم های خانه دار از کم صحبتی همسرانشان درباره ی امور روزمره شکایت دارند.

طرح جزئیات مسائل مالی از سوی مرد
از شوهرم انتظار دارم درباره ی تمام مسائل اقتصادی خود و خانواده با من صحبت و مشورت کند؛ ولی او به من اعتماد ندارد. آیا چنین توقعی درست نیست؟
به خاطر داشته باشید که همسر شما مرد است و مردان کل نگرند؛ از این رو، تمایل ندارند از جزئیات کار و مسائل مالی با همسرشان گفت و گو کنند؛ پس این را به حساب بی اعتمادی او نگذارید.
وقتی از همسرتان جزئیات را می پرسید، این گونه می پندارد او را در انجام کارهایش توانمند نمی دانید و تصمیم دارید وی را ارزیابی کنید که آیا تدبیرهای مربوط به این امور را درست انجام می دهد یا خیر؛ پس اگر اصرار بورزید، ممکن است حتی اطلاعات کلی را هم به شما ندهد و شما برنجید.
برخی مردان، همسرشان را حتی از امور کلی هم آگاه نمی کنند. در این صورت، ممکن است تجربه ی ناخوشایندی از رخدادهای گذشته داشته باشند که مهم ترین علت های این گونه رفتارها عبارتند از:
– منتقل شدن مطالب گفته شده به دیگران؛
– بالا رفتن توقعات همسر و در نتیجه، تحمیل فشار بیشتر بر مرد؛
– پرهیز از نگرانی و گاهی اندوه زن از بدهی های همسر؛
– بیان نکردن قرض و مانند آن و در نتیجه حفظ اقتدار خویش؛
– سرزنش همسر در صورت آگاهی زن از زیان های مالی شوهر.
پایان سخن، آن که اگر مایلید همسرتان اطلاعات کلی امور مالی را در اختیار شما بگذارد، به بازخوردهای خود توجه داشته باشید و در رفتارهایتان تجدید نظر کنید.

جزءنگری مردان در مورد آرایش نامحرم
برخی آقایان به جزئیات آرایش خانم ها بیرون از منزل توجه می کنند؛ اما به آرایش و زیبایی همسرشان در منزل، عنایتی ندارند. آیا این ویژگی با کل نگری آنان سازگار است؟
مردان در حالت طبیعی کل نگر هستند و اگر برخی از آنان گاهی یا همیشه جزئی می نگرند، دلیل خاص دارد؛ برای مثال:
– بعضی مردان متخصص، به جزئیات توجه می کنند؛ زیرا در غیر این صورت، در کار خویش موفق نخواهند بود؛
– برخی مردان در جزئیات رفتاری همسر خود با خانواده شان دقت می کنند؛ چون به خانواده ی خود به ویژه مادرشان تعصب خاصی دارند؛
– برخی در جزئیات رفتاری همسر خود با نامحرم دقت می کنند؛ چون ویژگی غیرت در وجود آنان قوی تر است؛
– در مواردی هم، عامل این رفتار، یعنی توجه به آرایش خانم ها در خیابان یا مهمانی ها و محافل هواپرستی است که جنبه ی نفسانی دارد و باید با آن مقابله کنند؛
– برخی هم ممکن است در پی سادگی و بی آرایشی خانم خود، جذب رنگارنگی و تنوع زنان نامحرم شوند که در این مورد، خانم ها باید بیشتر دقت کنند و خود را در منزل بیارایند تا نیاز مردشان را برآورند؛ زیرا امروزه ثابت شده که حس زیبایی شناختی مردان از طریق چشم، و زنان از راه گوش ارضا می شود؛ چنان که پیامبر اکرم (ص) چهارده قرن پیش به این ویژگی اشاره فرموده است: زن باید سه خصوصیت داشته باشد و یکی از آن سه، این است که خود را در چشم مردش، زیبا و دلربا سازد: (و الهَیئَهِ الحَسَنَهِ لَها فی عَینِهِ)؛ البته همیشه آراستن زن نیز او را برای شوهرش یکنواخت می کند و نظر او به زنان دیگر جلب می شود؛ از این رو خانم ها همیشه باید پاکیزه و منظم باشند؛ اما خود را گاهی برای همسرشان بیارایند تا حالت تشنگی مردشان حفظ شود.
آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
منبع : ماهنامه خانواده خوشبخت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.