تبیان، دستیار زندگی

مهمانداران هواپیما و مدل لباس‌های آنان

مهماندار هواپیما، عضو خدمه‌ی هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهمانداران هواپیما و مدل لباس‌های آنان
کار در زمینه‌ی مسافرت هوایی شاید کار جالبی به نظر برسد و خیلی از مردم دوست داشته باشند شغلی در این زمینه داشته‌باشند. شغل مهمانداری هواپیما هم از این قبیل شغل‌هاست که افراد در مورد آن دیدگاه‌های جالبی دارند و اغلب تصور می‌کنند شغلی با پرستیژ و مفرح است. البته هر کاری شرایط خاص خودش را دارد.
اگر از معاشرت با افراد مختلف و سفر لذت می‌برید، این شغل می‌تواند برای شما  مناسب باشد. از زمانی که هواپیما توسعه یافته و برای امور تجاری، حمل و نقل و مسافرتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، شغل‌های زیادی به‌وجود آمد که یکی از آن‌ها مهماندار هواپیما بود.
مهماندار هواپیما، عضو خدمه‌ی هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود. وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار می‌باشد.
 مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوت‌هایی در بین شرکت‌های هواپیمایی مشاهده می‌شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.

یک ایرلاین چینی به نام "هاینان" به یونیفرم‌های مهمانداران خود، مقداری مد و فشن تزریق کرده تا زیبایی خاصی به این لباس‌ها ببخشد.


از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب باشد و از لباس‌های فرم شرکت‌های هواپیمایی استفاده کند.
یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می‌کند.
ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری مهماندار می‌باشد. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان‌های زیادی را از خانواده خود دور هستند.

مهارت و دانش مورد نیاز مهمانداران

مهارت عالی در برقراری ارتباط با مردم
آشنایی مقدماتی با دانش روانشناسی
رفتار گرم و دوستانه
با تدبیر بودن
رویکرد مودبانه ولی قاطع با مسافران خاص و مشکل ساز
صدای رسا و ظاهری آراسته
توانایی کار تیمی
حفظ آرامش در شرایط اضطراری
توانایی تحمل فشار کاری زیاد
توجه به مسافران مضطرب و تلاش برای آرام کردن آن‌ها

تحصیلات لازم برای مهماندار شدن

بر خلاف بسیاری از مشاغل که نحوه ورود به آن‌ها دارای مراحل ساده، روان و روشنی است، ورود به شغل مهمانداری، چه از نظر مدارک تحصیلی و مهارتی قابل قبول و چه از نظر مراحل ورود به شغل در ایرلاین‌های مختلف پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد.
مهمانداران هواپیما و مدل لباس‌های آنان
ما مجموعه کامل این اطلاعات را در قالب راهنمای شغلی به ارایه کرده‌ایم. اما در اینجا به اختصار باید گفت: افراد علاقه‌مند دارای دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان (مهمانداری) و دارندگان مدرک کاردانی مهمانداری می‌توانند برای ورود به شغل مهمانداری اقدام کنند. در آزمون شرکت‌های هواپیمایی، معمولاً افراد دارای مدرک زبان انگلیسی و پرستاری از امتیازاتی برای استخدام برخوردار می‌شوند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی و آموزشگاه‌های آزاد دوره‌های آموزش مهمانداری را برگزار می‌کنند که علاقه‌مندان می‌توانند در آنها شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. این مدرک در هنگام استخدام  ایرلاین‌ها لازم و مفید است.
در ایران شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر روندی متفاوتی دارند. داوطلبان برای ورود به این ایرلاین‌ها باید در آزمون ورودی، مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و دوره‌های آموزشی زبان شرکت و در آنها موفق شوند. پس از گذراندن مراحل بالا، مهمانداران باید دوره‌های آموزشی ایمنی از جمله مدیریت در تخلیه سریع مسافران در شرایط اضطراری، نحوه استفاده از سرسره و قایق‌های نجات، مبارزه با آتش در طول پرواز و… را بگذرانند. بعد از آن هم باید در دوره‌های بازآموزی به منظور افزایش و به روز کردن اطلاعات هوانوردی خود شرکت کنند. نکات جالب توجه فراوانی از دنیای مهمانداران هواپیما وجود دارد که در مطلب قبلی مهمانداران هواپیما، نگاهی به نظارت مهمانداران هواپیما داشتیم.
علاوه بر مواردی که مطرح شد، نوع پوشش مهمانداران بسیار مورد توجه قرار دارد تا جایی‌که بسیاری از ایرلاین‌ها هزینه و زمان زیادی را صرف پوشش مهمانداران می‌کنند. در ادامه به  نوع پوشش برخی از ایرلاین‌ها در سراسر جهان می‌اندازیم و در آخر هم به بررسی طرح یک ایرلاین چینی در زمینه‌ی طراحی لباس‌های جدید با شکل و طرحی منحصر به فرد خواهیم پرداخت.
مهمانداران هواپیما و مدل لباس‌های آنان
مهمانداران هواپیما و مدل لباس‌های آنان
اما این بار یک ایرلاین چینی به نام "هاینان" به این یونیفرم‌های کاربردی مقداری مد و فشن نیز تزریق کرده است تا زیبایی خاصی به این لباس‌ها ببخشد. لباس جدید این ایرلاین در هفته مد پاریس رونمایی شد. آنهایی که با این ایرلاین آشنا بودند می‌دانند یونیفرم‌های کارکنان آن در گذشته به رنگ نارنجی بود ، اما مدل‌های جدید کاملا متفاوت هستند. بلکه یونیفرم خانم‌ها الهام گرفته از لباس‌های سنتی چینی و همچنین طرح‌های کلاسیک آسیایی طراحی شده‌است در حالی‌که یونیفرم‌های آقایان ساختاری غربی‌تر دارد.

منابع:ایرانیان‌پت،دنیای کار،لست‌سکند