تبیان، دستیار زندگی

وقتی دریا موج های مربعی می سازد!

همیشه دریا و مخصوصا حیات دریایی برای همه ی ما جالب و اسرار آمیز بوده است، کشف ناشناخته های زیر دریا و در اعماق از آرزوهای هر انسانی بوده و هست اما این بار می خواهیم در مورد یک پدیده ی عجیب در روی دریا صحبت کنیم نه در زیر آن، پدیده ای به نام موج های مربعی که در دریایی که در ادامه معرفی می کنیم، دیده می شود، دریایی که موج های مربعی تولید می کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موج مربعی دریا
مطمئنا تا حالا دریا را در حالت های مختلف چه وقتی آرام است و چه طوفانی دیده اید و به موج های آن دقت کرده اید، موج هایی که گاهی آرام و گاهی با شدت، کف آلود و پشت سر هم می آیند. اما تا حالا موج مربعی دیده بودید؟ یا اصلا فکر می کردید دریا موج های مربعی تولید کند؟! شاید بیشتر شبیه به خیال باشد اما این پدیده ی عجیب دریایی زمانی رخ می دهد که دو موج دریا در زوایای خاصی به یکدیگر می رسند. وقتی که موج هایی که با آب و هوا و سرعت باد خاصی تولید شده اند، با موج های دیگری که با سرعت وزش باد دیگری حرکت می کنند با هم تصادم دارند.

این موج ها می توانند تا هزاران کیلومتر بر روی سطح دریا حرکت کنند و حتی در آرام ترین روزها هم طوفان هایی که در مناطق دیگر اتفاق می افتند می تواند باعث ایجاد امواج شوند. به این امواج، امواج متورم گفته می شود چرا که با امواج معمولی اقیانوسی که در روز های معمولی توسط بادهای معمولی تولید می شود، تفاوت دارد.

تمام این امواج متورم از بادهای دریایی تولید می شوند اما بعد از مدتی این بادها متوقف می شوند. با این که این بادها دیگر متوقف شده اند، اما امواج تولید شده اند و سفر خود را در طول دریا شروع کرده اند. البته بعضی از موج ها هم در بین راه متوقف می شوند (موج های کم شدت تر) و به اصطلاح می میرند. امواجی که توانسته اند راهشان را ادامه دهند کم کم بزرگ و بزرگ تر و به شکل متورم می شوند و وقتی که دو مورد از این امواج شبیه به هم از دو جهت مختلف به هم می رسند تشکیل امواج مربعی شکل را می دهند که در تصویر هم می توانید شکل آن ها را ببینید.

این امواج معمولا در مناطق دریایی بادخیز بیشتر دیده می شود که یک نمونه آن در  Île de Ré و در ساحل غربی کشور فرانسه است. وجود دریای با این امواج باعث جذب گردشگران به این منطقه در فرانسه شده است به طوری که حالا امواج این دریا به یک جاذبه ی گردشگری تبدیل شده است!

البته عکسی که از این امواج مربعی دریا می توانید ببینید یکی از بهترین نمونه های دیده شده از این امواج است اما فقط منحصر به کشور فرانسه نیست و این امواج خیلی مرسوم تر از آنچه هستند که فکرش را بکنید. البته اگر بخواهید این امواج را ببینید باید زاویه ای که آن ها تشکیل می دهد آن قدر تیز باشد که دیده شود، از طرفی اگر کمی در ارتفاع باشید و یا روی یک بلندی قرار داشته باشید، بهتر می توانید آن ها را ببینید. این موج ها به اندازه ی امواج معمولی دریا شدت ندارند و هر چه مربعی تر باشد، سطح صاف تر و گوشه های تیزتری دارد.
موج مربعی دریا

یکی دیگر از مناطق دنیا که می توانید سفر کنید و این امواج را در آن ها ببینید، دریای ریو دوژانیرو و سواحل برزیل است.

یکی از دلایلی که ممکن است بارها و بارها به دریا رفته باشید اما این امواج مربعی دریا را ندیده باشید، وجود بادهای محلی قوی است. این بادها معمولا در هر جهتی می وزند و باعث می شوند تا شکل امواج تغییر  پیدا کند.

در آخر باید گفت که اگر دوست دارید تا این پدیده ی عجیب و غریب دریایی را ببینید، باید یا از فاصله ی نسبتا دوری به دریا ایستاده باشید و یا در بالای دریا باشید یا از سطح دریا ارتفاع داشته باشید چون در دید افقی، دیدن امواج مربعی دریا خیلی سخت و شاید غیر ممکن باشد. در تصویر پایین می توانید تصاویر دیگری از این پدیده ی طبیعی را مشاهده کنید.

امواج مربعی دریا، زیبا اما خطرناک
از آن جایی که در این پدیده امواج از چند طرف به هم می رسند در صورتی که قایقی در آب باشد و این اتفاق رخ بدهد، می تواند جان سرنشینان قایق را به خطر بیندازد چرا که در این وضعیت قایق مجبور است که از بیشتر از یک جهت با امواج مقابله کند. اما در عین حال هم از آن جا که یکی از زیبا ترین پدیده های طبیعی و به نسبت نادر است، زیبایی تحسین برانگیزی دارد. یکی از این عکس ها کافیست تا ساعت ها شما را محو خود نگه دارد.

منبع:الی گشت به نقل از  amusingplanet.com