تبیان، دستیار زندگی
) عالم سترگ ، مجاهد نستوه آیةالله شهید اقا سید حسن مدرس اردستانی (ره)در سال1287ق در قریه (سرابه کچو) از توابع اردستان چشم به جهان گشود در 6سالگی به همراه پدر بزرگش میر عبدالباقی به قمشه رفت وتا14سالگی به تحصیل مقدمات علوم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالم سترگ ، مجاهد نستوه آیةالله شهید اقا سید حسن مدرس اردستانی (ره)

عالم سترگ ، مجاهد نستوه آیةالله شهید اقا سید حسن مدرس اردستانی (ره)در سال1287ق در قریه (سرابه کچو) از توابع اردستان چشم به جهان گشود در 6سالگی به همراه پدر بزرگش میر عبدالباقی به قمشه رفت وتا14سالگی به تحصیل مقدمات علوم دینی مشغول شد.
سپس بنا به وصیت جدش برای ادامه تحصیل به اصفهان رحل سفر بسته و مدت 13سال از محضر اساتیدی چون میرزا جهانگیر خان قشقایی آخوند ملامحمد کاشانی و... بهره های فراوانی جسته ودر علوم معقول ومنقول صاحب نظری قوی گردید.
وی درسال1309ق به سامرا عزیمت نمود وبعداز بهره مندی از جلسات درس میرزای شیرازی به نجف رفته ودر حلقه شاگردان بزرگانی چون آخوند خراسانی آقا سید محمد کاظم یزدی و... داخل گردیده وبعداز چندی درزمره شاگردان برجسته آنان قرار گرفت .
ایشان بعداز هفت سال اقامت در نجف واخذ اجتهاد از مراجع بزرگ نجف به اصفهان باز گشت ودر مدرسه جده کوچک اصفهان مشغول تدریس فقه واصول گردید تااینکه درسال1324هجری قمری با پیروزی انقلاب مشروطه باب جدیدی در حیات شریف این ابر مرد تاریخ گشوده شد.
انتخاب آیةالله مدرس به عنوان یکی از 5مجتهد طراز اول آن هم از سوی مراجع بزرگوار شیعه برای نظارت بر مصوبات مجلس ملی درسال 1289چهره علمی و سیاسی اورا برهمگان هویدا ساخت واز همین جا می توان حدس زد که وی تاچه حد برای عزت واعتلای جوامع مسلمین تلاش وافر داشت.
ایشان در دوره دوم مجلس بانشان دادن لیاقت وکفایت خود در عرصه سیاست ودیانت باعث می شود که در مجلس سوم از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شود وایران رااز اولتیماتوم ننگین دولت روس وانگلیس نجات بخشد. وی درسال1289ش باقرارداد استعماری وثوق الدوله به مبارزه برمی خیزد واجازه نمی دهد که تقسیم ایران بین اجانب صورت گیرد. آیةالله مدرس در مجلس چهارم بار دیگر از سوی مردم تهران به مجلس راه یافته وبه عنوان نائب رئیس مجلس رهبری اکثریت را به عهده می گیرد . وی دراین دوره برای جلوگیری از قدرت یافتن رضاخان مستوفی الممالک رااستیضاح نموده وکابینه را ساقط می کند. در مجلس پنجم که باانقراض سلسله قاجاریه مقارن بود مدرس رهبری اقلیت مجلس را به عهده گرفته وضمن مخالفت شدید با رضاخان مساله استیضاح وی را مطرح کرد. در دوره ششم شهید مدرس ریاست سنی مجلس را به عهده می گیرد وبه خاطر اعمال فشارهای شدید رضاخانی کمتر در مجلس حضور پیدا می کند. تااینکه در انتخابات فرمایشی مجلس هفتم که از سوی رضاخان صورت می گیرد با نداشتن حتی یک رای موافق حیات سیاسی وی عملا پایان می یابد.
آیةالله مدرس در کنار تدریس فقه واصول به تدریس اسفار نیز می پرداخت . چه اینکه از ذوق عرفانی نیز سهم به سزایی برده بود. ایشان شرط توفیق در تحصیل را گذشتن از تجملات ووابستگی ها می دانست وبر قطع چنین علائقی اصرار داشت.
قبر آن شهید عزیز از تاریخ شهادتش (دهم آذر1316تاشهریور 1320) مخفی بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در28شهریور سال1363امام خمینی طی حکمی به تولیت آستان قدس رضوی دستور بازسازی آرامگاه آن عالم ربانی را صادر فرمودند.