تبیان، دستیار زندگی

خوب و بد پرداخت یارانه نقدی در تبیان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با شش ماهه دوم سال «اقتصاد مقاومتی-تولید و اشتغال» به بررسی «خوب و بد پرداخت یارانه نقدی» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یارانه
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش اقتصاد موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور تهیه و منتشر کرده است.
دکتر مجید سعیدی در این مقاله می نویسد:« حدود 7 سال است که یارانه های دولتی شکل و شمایل تازه ای به خود گرفته و اقتصاد کپنی جای خود را به پرداخت نقدی داده است. طرحی که با هدف آزاد سازی تدریجی قیمت حامل های انرژی همانند بنزین، گاز، برق و آب به منظور مدیریت مصرف آن‌ها از سوی خانوارهای ایرانی و جلوگیری از هدر رفت نعمت‌های خدادادی و قاچاق آنها توسط افراد سودجو، توزیع مناسب ثروت ملی بین اقشار مختلف مردم کلید خورد اما امروز با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شده و بسیاری معتقدند که مبلغ 45 هزار تومان اگر دردی از مردم دوا نمی‌کند اما با مبالغی حدود 80 میلیارد دلاری (معادل یک دهم کل یارانه های پرداختی در دنیا) که به پرداخت یارانه نقدی در طول یکسال اختصاص می‌یابد می‌توان بخش‌های مهم اقتصادی را فعال ساخت و با ایجاد اشتغال وضعیت رفاه عمومی را نسبت به زمان دریافت یارانه نقدی افزایش داد. کسری بودجه دولت در زمینه یارانه نقدی تاجایی پیش رفت که در شهریور ماه سال گذشته بر اساس ابلاغ رسمی وزارت تعاون مکلف شد تا خانوارهایی که مشمول طرح دریافت آن نمی‌شوند را شناسایی و به تدریج از لیست یارانه بگیران حذف نماید که حدود نیم میلیون خانوار نسبت به قطع یارانه خود در سامانه در نظر گرفته شده ثبت اعتراض نمودند. افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی آنطور که برنامه ریزی شده بود به وقوع نپیوست و این امر موجب مشکلات گسترده ای در بخش تولیدی اقتصادی و ایجاد رکود شد و تأثیرات مثبت افزایش قیمت این حامل ها با تورم فزاینده خنثی گشت.پرداخت یارانه‌ها و هدفمندسازی آن اگر در مسیر درست خود قرار بگیرد قطعأ مفید خواهد بود و می توان از ظرفیت‌های موجود این طرح برای افزایش توان تولیدی اقتصاد، افزایش اشتغال و بهره‌وری مناسب مصارف انرژی استفاه نمود که این امر درنهایت موجب رفاه اجتماعی می‌گردد، البته به شرط آنکه شیوه پرداخت یارانه نقدی تغییر کند و فقط برای محرومان و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی در نظر گرفته شود. اما شرایط کنونی به نحوی شده که هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی، از منفعت آن برای اقشار مختلف مردم بیشتر است که ادامه این روش می تواند موجب افول اقتصاد مقاومتی شود.»
متن کامل در اینجا قابل مشاهده است.