تبیان، دستیار زندگی
نى تولد و دوران تحصیلاین‏جانب محمد جواد حجّتى كرمانى فرزند ارشد مرحوم حجّة الاسلام و المسلمین حاج میرزا عبدالحسین حجّتى كرمانى، در سال 1311 شمسى در كرمان متولد شدم. پدرم از روحانیان معروف كرمان بود. تحصیلات مقدّماتى را در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله آقای حاج شیخ محمد جواد حجّتى كرمانى

تولد و دوران تحصیل
این‏جانب محمد جواد حجّتى كرمانى فرزند ارشد مرحوم حجّة الاسلام و المسلمین حاج میرزا عبدالحسین حجّتى كرمانى، در سال 1311 شمسى در كرمان متولد شدم. پدرم از روحانیان معروف كرمان بود. تحصیلات مقدّماتى را در كرمان گذراندم.
در سال 1330 شمسى به قم عزیمت كردم و تا سال 1336 شمسى در محضر مرحوم آیةاللّه العظمى بروجردى، حضرت امام خمینى و استاد علّامه طباطبائى(ره) و آیةاللّه منتظرى به تحصیل فقه، اصول و فلسفه پرداختم و از همان آغاز با مجاهد شهید حضرت سیّد مجتبى نوّاب صفوى(ره) آشنا شدم و از افكار انقلابى وى الهام گرفتم و بدان وفادار ماندم.
فعّالیّت‏هاى سیاسى پیش از انقلاب
در سال 1342 شمسى پس از قتل ناجوان‏مردانه‏اى كه به دست و عمّال ساواك در كرمان صورت گرفت و به دنبال سخن‏رانى‏هاى اعتراض آمیز و تند و طرح تبعید، به قم رفتم و همراه فرمان امام راحل و پیام آن مرجع و قائد بزرگوار به مردم كرمان، به این شهر بازگشتم.
در بهمن ماه 1343، پس از ترور حسنعلى منصور به دست شهید پرافتخار، محمد بخارایى، پس از سخن‏رانى در مسجد جامع تهران، به زندان محكوم شدم و پس از حدود چهار ماه آزاد شدم.

در آبان ماه 1344 به سبب عضویّت در حزب ملل اسلامى در یك گروه 55نفرى در حالى كه تنها روحانى گروه بودم، دستگیر و به ده سال زندان محكوم شدم و در شهریور ماه سال 1354 از زندان آزاد شدم.در آذر ماه 1356 پس از سخن رانى در مراسم چهلم مرحوم آیةاللّه حاج سیّد مصطفى خمینى(ره) در مسجد اعظم قم، در كرمان دستگیر و به شهرستان ایران‏شهر تبعید شدم و تا نخستین روزهاى سال 1357 شمسى در معیّت حضرت آیةاللّه خامنه‏اى در این شهرستان به سر بردم.
در فروردین ماه 1357 تبعیدگاه من از ایران‏شهر به سنندج تغییر یافت و تا شهریور ماه همان سال در سنندج تبعید بودم.
در شهریور ماه 1357 در هنگام تغییر محلّ تبعید از سنندج به جیرفت، در تهران دستگیر شدم و كم‏تر از دو ماه را در زندان گذراندم.در آبان ماه 1357 از زندان آزاد شدم و به محلّ تبعید خود به جیرفت رفتم و دوران كوتاه پایان تبعید خود را در جیرفت سپرى كردم.
در آذر ماه 1357 در اوج مبارزات ضدّ رژیم مردم ایران و در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى از تبعیدگاه خود به كرمان رفتم و در مبارزات مردم شركت جستم و در مراحل پیروزى انقلاب به انجام وظیفه اشتغال ورزیدم.
سِمَت‏ها و مسئولیّت‏ها
- امامت جمعه كرمان(1357 - 1359)؛
- نمایندگى دوره اوّل مجلس شوراى اسلامى(1359 - 1363)؛
- مشاور فرهنگى حضرت آیةاللّه خامنه‏اى در زمان ریاست جمهورى معظّمٌ‏له (1363 - 1368)؛
- نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى در دوره دوم از استان كرمان(1369 - 1377)؛
- مشاور فرهنگى وزارت امور خارجه (1368 - 1377)؛

- عضویّت در هیئت علمى و هیئت امناى دائرة المعارف بزرگ اسلامى(1368 - 1377)؛- ریاست هیئت امناى بنیاد فرهنگى و اندیشه معاصر (1376 - 1377).
آثار و تألیفات
این جانب داراى آثار و تألیفات چاپ نشده بسیارى هستم؛ امّا برخى از آثارم كه تاكنون به چاپ رسیده است به قرار زیر است:
- مقالات اجتماعى، سیاسى، مذهبى و علمى در جراید و مجلّات كشور به خصوص روزنامه كثیر الانتشار اطلاعات.
- سه جلد ترجمه فارسى تفسیر شریف المیزان تألیف استاد علّامه طباطبائى(ره)؛
- جلوه مسیح؛
- اسرار سقیفه (ترجمه السّقیفة تألیف استاد فقید محمد رضا مظفّر صاحب المنطق و اصول الفقه)؛
- مرزهاى ایدئولوژیك؛
- حسین بن على(ع) حماسه تاریخ؛
- روابط اجتماعى در اسلام