تبیان، دستیار زندگی
دق تولد ، زادگاه و ایام تحصیل :آیت الله محمد صادق نجمی در سال 1315 در روستای هریس از توابع شبستر و در یک خانواده روحانی متولد گردید. پدر ایشان حاج میرزا احمد شرفخانه ای و مادرش منسوب به خانواده حضرت آیت الله العظمی کوهکمری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله آقای حاج شیخ محمد صادق نجمی صادق

تولد ، زادگاه و ایام تحصیل :آیت الله محمد صادق نجمی در سال 1315 در روستای هریس از توابع شبستر و در یک خانواده روحانی متولد گردید. پدر ایشان حاج میرزا احمد شرفخانه ای و مادرش منسوب به خانواده حضرت آیت الله العظمی کوهکمری می باشد.ایشان پس از طی مراحل ابتدائی و فراگرفتن بخشی از مقدمات علوم دینی در نزد پدر ، وارد مدرسه طالبیه تبریز گردید. ایشان از این ایام به عنوان بهترین دوران خاطرات زندگی خود یاد کرده و می گویند : « از آنجائی که مرحوم پدرم با علامه طباطبائی هم حجره بودند ، مرحوم علامه لطف خاصی به بنده داشتند » . در سال 1332 برای تکمیل تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شده و به مدت بیست و هشت سال علوم متداول در حوزه علمیه را نزد اساتید و مراجع بزرگی مانند آیات عظام محقق داماد ، حاج شیخ مرتضی حائری ، و گلپایگانی فرا گرفت .
فعالیتهای انقلابی :آیت الله نجمی در سال 1342 ، همزمان با قیام مردم در اثر فعالیتهای انقلابی ، از سوی ساواک دستگیر و در انقلاب شکوهمند اسلامی در منطقه شبستر محور مبارزات انقلابی گردید.فعالیتهای علمی و پژوهشی :حضرت آیت الله نجمی در کنار تحصیل و تدریس ، به تحقیق و تالیف در علوم اسلامی نیز توجه خاصی مبذول داشته اند که عامل اصلی این توجه را چنین بیان می فرمایند : « در تابستان 1347 مرحوم علامه امینی به بندرشرفخانه تشریف آوردند و در خانه ما اقامت گزیدند . این توقف یک ماهه ایشان سعادتی شد که بنده تمام روز در محضر ایشان بوده و بهره های بسیار زیاد علمی و معنوی از وجودشان داشته باشم . ایشان بخاطر استعدادی که داشتم من را تشویق به تحقیق در زمینه های مختلف علمی فرمودند.»
ثمره این تلاشها و سفرهای علمی ایشان به هندوستان ، ترکیه ، سوریه و لبنان بود که بیش از بیست کتاب علمی از ایشان تاکنون منتشر شده که برخی از آنها به زبانهای عربی ، اردو و ترکی نیز ترجمه شده است .
فعالیتهای اجتماعی :آیت الله نجمی در سال 1360 به دستور حضرت امام خمینی ( ره ) به امامت جمعه شهرستان خوی منصوب و در مدت بیست سال ، علاوه بر ایفای وظیفه امامت جمعه و حل مشکلات اجتماعی و پاسخگوئی به نیازهای مردم ، در همان سال اول ساختمان مدرسه علوم دینی این شهر را تکمیل و حوزه علمیه را سروسامان بخشید . بنابر وظیفه اسلامی حضور گسترده ای در جبهه های جنگ داشت که علاوه بر پشتیبانی مادی و معنوی فراوان ، از افتخارات ایشان جانبازی و قطع نخاع شدن فرزندشان در عملیات والفجر 8 می باشد.یکی دیگر از فعالیتهای ایشان ، تاسیس موسسه حمایت از بیماران کلیوی و ایجاد موسسه توان بخشی مادر است که توانسته است یکصد و ده نفر از زنان و دختران عقب مانده ذهنی از سراسر استان را بازپروری نماید.تاسیس و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی :حضرت آیت الله نجمی در سال 1364 پس از دریافت مدرک دکترا ، موفق به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان خوی گردید که تا سال 1380 ریاست آن را به عهده داشتند . این واحد دانشگاهی با 12 هزار فارغ التحصیل و 6 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل ، اجرای برنامه های مختلف علمی و فرهنگی ، تاسیس بزرگترین کتابخانه منطقه ، ایجاد بزرگترین خوابگاه در میان واحد های دانشگاهی شمال غرب کشور دارای امتیاز و موقعیت خاصی می باشد .نمایندگی مجلس خبرگان:
ایشان در دور دوم مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم آذربایجالن غربی و در دور سوم از سوی مردم آذربایجان شرقی به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.
سمت ها و مسئولیتها :20 سال امام جمعه خویتاسیس و ریاست دانشگاه آزاد اسلامیتدریس و مدیریت مدرسه علوم دینیمولف و محقق دهها اثر علمیتاسیس چند مرکز خیریه و توانبخشیعضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبرینماینده دور دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری