تبیان، دستیار زندگی
ته این‏جانب مرتضى بنى فضل فرزند حاج سیفعلى در چهاردهم ربیع‏الاوّل 1352 در شهر تبریز دیده به جهان گشودم. ادبیّات فارسى را در مكتب خانه قدیمى فراگرفتم. البته گفتنى است كه در آن دوران خانواده‏هاى متدیّن به دستور بعضى مجتهدان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله آقای حاچ شیخ مرتضی بنی فضل دامت برکاته

این‏جانب مرتضى بنى فضل فرزند حاج سیفعلى در چهاردهم ربیع‏الاوّل 1352 در شهر تبریز دیده به جهان گشودم. ادبیّات فارسى را در مكتب خانه قدیمى فراگرفتم. البته گفتنى است كه در آن دوران خانواده‏هاى متدیّن به دستور بعضى مجتهدان مخالف با طاغوت زمان - پهلوى - مثل آیةاللّه العظمى آقاى میرزا صادق تبریزى و آیةاللّه العظمى آقاى حاج میرزا محمود دوزدوزانى - طاب ثراهما - از فرستادن بچّه‏هاى خود در مدارس جدید دورى مى‏جستند. مقدّمات علوم دینى تا كتاب الحجِ شرح لمعه را در تبریز از محضر آیةاللّه حاج میرزا جواد(مشهور به سلطان القرّاء) فرا گرفتم.
نام: مرتضى‏
شهرت: بنى فضل‏
نام پدر: سیفعلى‏
زادگاه: تبریز
سال تولد: 1352 قمرى‏
مسئولیّت: نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى در دوره اوّل از استان آذربایجان غربى و در دوره دوم از استان آذربایجان‏شرقى.
تولد، تحصیل و اساتید
در سال 1371 قمرى به جوار آستان مقدّس حضرت معصومه - سلام اللّه علیها - مشرّف شدم و تتّمه جلد اوّل شرح لمعه و نیز جلد دوم آن را از محضر آیةاللّه حاج میرزا باقر مرندى، قوانین را نزد آقاى حاج شیخ نصرت بناروانى میانجى، مطوّل را خدمت آقاى حاج میرزا حسن محدث سرابى، منظومه سبزوارى را از آیةاللّه شربیانى، رسائل، مكاسب و جلدین كفایة الاصول را از آیات عظام آقایان مشكینى، سلطانى طباطبائى، مجاهدى و آقاى شیخ عبدالجواد اصفهانى تلمّذ نمودم و به مدّت دو و نیم سال در درس خارج فقه مرحوم آیةاللّه‏العظمى بروجردى حاضر شدم.

هم‏چنین به مدّت حدود هفت سال در درس خارج فقه و اصول مرحوم آیةاللّه‏العظمى امام خمینى(ره) و حدود پنج الى شش سال در درس خارج فقه آیةاللّه العظمى آقاى گلپایگانى و آیةاللّه العظمى آقاى محقّق داماد و نیز یك‏سال در درس خارج آیةاللّه آقاى حاج شیخ عباسعلى شاهرودى و مدّتى - كم‏تر از یك‏سال - هم در دست تفسیر مرحوم علّامه طباطبائى حاضر شدم.تدریس
از همان اوایل تحصیل به تدریس پرداختم؛ یعنى وقتى كه در تبریز معالم مى‏خواندم، سیوطى را تدریس مى‏كردم. در طول پنج سال، یازده دوره معالم‏الاصول را تدریس نمودم كه پنج سال در حوزه علمیّه قم بود - كه در هر سال یك دوره با زبان آذرى براى طلّاب تركى زبان و یك دوره هم براى آقایان طلّاب فارسى زبان - و یك دوره هم در تبریز در ایّام تابستان درس گفتم. ناگفته نماند این‏كه كتاب معالم الاصول كتابى بسیار جامع و سهل‏الفهم براى مبتدئین علم اصول است و در اهمّیّت آن همین مقدار بس است كه علّامه وحید بهبهانى - كه صاحب جواهر از او به استاد اعظم یاد كرده - بیست دوره این كتاب را تدریس نموده و در هر دوره حاشیه‏اى بر آن نوشته و حاشیه آخرین دوره تدریسش به نام حاشیه معالم‏الاصول دو بار چاپ شده است. قبل از ازدواج كه ساكن مدرسه حجّتیّه بودم رسائل مرحوم شیخ انصارى را تدریس مى‏نمودم. این كتاب شریف را دو بار و رسائل جدید را یك دوره تدریس كردم. پنج بار مكاسب محرمه و بیع و دو بار خیارات مكاسب و چندین دوره «منطق» منظومه سبزوارى را تدریس نمودم و مدّت چهارده سال است كه درس خارج مى‏گویم.
آثار علمى
تاكنون شرح‏هایى بر قسمت منطق منظومه سبزوارى، مكاسب محرمه، بیع و خیارات مكاسب شیخ انصارى و نیز شرح مبسوطى بر كتاب القضاء شرایع نگاشته‏ام. هم‏چنین مدارك تحریرالوسیله را تألیف نمودم كه در حال حاضر حروف‏چینى كتاب‏هاى صلات، زكات، خمس و صوم آن انجام شده و آماده چاپ است كه - ان‏شاءاللّه - منتشر مى‏شود.
مبارزات
از روزهاى اوّل شروع نهضت حضرت امام(ره) تا به امروز در حدّ توان قولاً و عملاً از انجام وظایف شرعى در رابطه با نهضت امام و انقلاب اسلامى در آذربایجان، قم و سایر جاها و در پیروى از منویات مقدّس حضرت امام خمینى(ره) و مقام معظّم رهبرى حضرت آیةاللّه خامنه‏اى - مدّظلّه‏العالى - و عمل به دستوراتشان كوتاهى‏ننموده‏ام و گاهى به ساواك احضار مى‏شدم و مورد بازجویى و هتّاكى قرارمى‏گرفتم و لكن زندانى و یا شكنجه نشدم و در ختام مسك از حضرت بقیّةاللّه‏الأعظم استمداد مى‏كنم از خداوند سبحان بخواهد توفیق ادامه خدمت با قصد خالص مرحمت‏نموده و عاقبت امورم را ختم به خیر بفرماید،بحقّ محمد و آله الطّاهرین صلوات اللّه و سلامه علیهم أجمعین.
هفتم ذى الحّجّه 1421