تبیان، دستیار زندگی
) آیة‌الله‌ سیدابوالفضل‌ موسوی‌ تبریزی‌ در سال‌ 1314 هجری‌ شمسی‌ در تبریز در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ره)

حضرت آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ره

حضرت آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ره) آية‌الله‌ سيدابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ در سال‌ 1314 هجري‌ شمسي‌ در تبريز در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

تولد و دوران‌ كودكي‌

دوران‌ تحصيل‌

استادان‌ و دوستان‌

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

فعاليتهاي‌ سياسي‌

تولد و دوران‌ كودكي‌:

حضرت آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ره) آية‌الله‌ سيدابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ در سال‌ 1314 هجري‌ شمسي‌ در تبريز در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدر و جد پدري‌ او از اهل‌ علم‌ بودند كه‌ در كسوت‌ روحانيت‌ براي‌ حل‌ مشكلات‌ مادي‌ و معنوي‌ مردم‌ تلاش‌ بسيار مي‌كردند.

دوران‌ تحصيل‌:

آية‌الله‌ موسوي‌ تبريزي‌ در سال‌ 1321 به‌ دبستان‌ رفته‌ و پنج‌ سال‌ در آنجا درس‌ خواند. سپس‌ در سيزده‌ سالگي‌ با تشويق‌ پدر، پاي‌ به‌ راه‌ پرافتخار تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ نهاد. تحصيلات‌ آغازين‌ او در تبريز در مدرسة‌ حسن‌ پادشاه‌ بود. او در آن‌ مدرسه‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و بخشي‌ از دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ پايان‌ رسانيد. سپس‌ راهي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ شد.

در قم‌ نيز نخست‌ به‌ مدرسه‌ حجتيه‌ رفت‌ و در آنجا سكونت‌ داشت‌ و روزها در درس‌ استادان‌ مشهور آن‌ زمان‌ در سطح‌، شركت‌ مي‌كرد. در حدود 34 سالگي‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ راه‌ يافت‌ و نخست‌ به‌ درس‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و كم‌ كم‌ در دروس‌ ديگر استادان‌ مشهور آن‌ دوره‌ شركت‌ مي‌نمود.

استادان‌ و دوستان‌:

آية‌الله‌ موسوي‌ تبريزي‌ در ساليان‌ تحصيل‌ خود، به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ راه‌ يافت‌. او كه‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و بخشي‌ از دروس‌ دورة‌ سطح‌ را در تبريز خوانده‌ بود، در همان‌ شهر به‌ درس‌ حاج‌ رسول‌ شاهرودي‌ و ميرزاعلي‌ عطار مي‌رفت‌ و ادبيات‌ عرب‌ را نزد آنان‌ مي‌آموخت‌. حاشيه‌ ملاعبدالله‌ را نيز نزد پدر خود آموخت‌.. او در قم‌ به‌ درس‌ رسائل‌ و مكاسب‌ آقاي‌ مشكيني‌ و درس‌ كفاية‌ الاصول‌ آقايان‌ منتظري‌ و مجاهدي‌ مي‌رفت‌.

با پايان‌ يافتن‌ دورة‌ سطح‌ نخست‌ به‌ درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) رفت‌ و سپس‌ در درس‌ آية‌الله‌ العظمي‌ شريعتمداري‌ شركت‌ كرد. مدتي‌ نيز در درس‌ آية‌الله‌ العظمي‌ شاهرودي‌ حاضر بود. همچنين‌ او در اين‌ سالها در درس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود حضور فعال‌ داشت‌.

آية‌الله‌ موسوي‌ تبريزي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود با فضلا و استادان‌ بسياري‌ رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ خود را با آنان‌ مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ آية‌الله‌ محمد مؤمن‌ و آية‌الله‌ محمد علي‌ گرامي‌ را مي‌توان‌ نام‌ برد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌:

آية‌الله‌ سيدابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌، در طول‌ سالهاي‌ تحصيل‌ خود و پس‌ از آن‌، بارها كتب‌ پيش‌ آموخته‌ را تدريس‌ كرده‌ است‌. او بسياري‌ از كتب‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ را در مقاطع‌ گوناگون‌ تدريس‌ كرده‌ و از اين‌ رهگذر، شاگردان‌ بسياري‌ را تربيت‌ كرده‌ است‌.

از تأليفات‌ او كتابي‌ با عنوان‌ «رسالة‌ في‌ ولايت‌ الفقيه‌» را مي‌توان‌ نام‌ برد. او همچنين‌ تقريرات‌ درس‌ امام‌ خميني‌(ره‌) از ابتدا تا انتها را نگاشته‌ كه‌ با ويرايش‌ و بازبيني‌، به‌ چاپ‌ خواهد رسيد.

فعاليتهاي‌ سياسي‌:

آية‌الله‌ سيدابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ از كساني‌ است‌ كه‌ در سخنرانيهاي‌ پرشور امام‌ خميني‌(ره‌) در سال‌ 1342 شركت‌ فعال‌ داشته‌ و در آن‌ اجتماع‌ همواره‌ آن‌ را تأييد مي‌كرده‌ است‌. او همواره‌ بر راه‌ امام‌(ره‌) پاي‌ مي‌فشرده‌ و در اجتماعات‌ گوناگون‌ به‌ افشاي‌ ماهيت‌ پليد رژيم‌ پهلوي‌ و تأييد راه‌ پرصلابت‌ امام‌(ره‌) مي‌پرداخته‌ است‌. از جمله‌ آن‌ سخنرانيها، سخنان‌ او در در مراسم‌ چهلم‌ شهداي‌ قم‌ در 29 بهمن‌ 1356 در مسجد سيد همزه‌ تبريز است‌. او در آن‌ جلسه‌ عظيم‌، با عبارات‌ رسايي‌ از امام‌(ره‌) نام‌ برد و مردم‌ را به‌ پيروي‌ از او فراخواند. اين‌ مسأله‌ باعث‌ شد كه‌ ساواك‌ به‌ دستگيري‌ او تصميم‌ بگيرد. از اين‌ رو، وي‌ نيمه‌هاي‌ شب‌ از تبريز به‌ قم‌ آمد و كارهاي‌ مبارزاتي‌ خود را در آن‌ شهر پي‌ گرفت‌.

او از شاگردان‌ مبرز و مورد اعتماد آية‌الله‌ شريعتمداري‌ بود ؛ اما هنگامي‌ كه‌ احساس‌ كرد راه‌ او در تعارض‌ با راه‌ امام‌(ره‌) است‌ از بيت‌ وي‌ فاصله‌ گرفت‌. همچنين‌ او از كساني‌ است‌ كه‌ در پيش‌ از انقلاب‌ به‌ عضويت‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ درآمد. امضاء او در پايان‌ بسياري‌ از اعلاميه‌هاي‌ آن‌ مركز به‌ چشم‌ مي‌خورد.

از فعاليتهاي‌ مهم‌ سياسي‌ آية‌الله‌ موسوي‌ تبريزي‌ در پس‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ مي‌توان‌ به‌ عضويت‌ او در مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسي‌، نمايندگي‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در دورة‌ اول‌ و دوم‌ از طرف‌ مردم‌ تبريز، نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در سه‌ دوره‌ و رياست‌ ديوان‌ عدالت‌ اداري‌ و نيز دادستان‌ كل‌ كشور اشاره‌ كرد.

حضرت‌ آيت‌ الله‌ سيد ابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ نماينده‌ مجلس‌ خبرگان‌ و عضو جامعه محترم مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ در 25/1/82 در سن‌ 68 سالگي‌ دار فاني‌ را وداع‌ و به‌ سوي‌ معبودش‌ شتافت‌ .

خداوند او را با اولياء الله‌ محشور كند انشاء الله