تبیان، دستیار زندگی
ته این‏جانب محمدباقر محى الدّین انوارى به سال 1305 شمسى در شهر قم متولد شدم. پدرم مرحوم آیةاللّه حاج شیخ زین العابدین انوارى از شاگردان مرحوم آیةاللّه العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى(ره) بود. وى در سال 1310 شمسى به دستور اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت اللّه آقاى حاج شیخ محمد باقر محی الدین انواری دامت برکاته

این‏جانب محمدباقر محى الدّین انوارى به سال 1305 شمسى در شهر قم متولد شدم. پدرم مرحوم آیةاللّه حاج شیخ زین العابدین انوارى از شاگردان مرحوم آیةاللّه العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى(ره) بود. وى در سال 1310 شمسى به دستور استادش، براى ارشاد مردم به همدان رفت و در آن‏جا رحل اقامت افكند. زندگى من در همدان نیز از همین سال آغاز شد و تا سال 1324 شمسى دوره دبستان و دبیرستان را در آن‏جا سپرى كردم. در اواخر همین سال و پس از تحصیل مقدّمات (صرف و نحو) و مختصرى منطق در مدرسه مرحوم آخوند همدان، براى ادامه تحصیل به شهر قم آمدم. با كمال تأسّف بیش از دو سال نتوانستم در قم اقامت داشته باشم و ناگزیر به تهران منتقل شده، در مدرسه مروى سكونت گزیدم.
سطح عالى فقه و اصول را از محضر بزرگانى چون مرحومان آیةاللّه آشتیانى، آیةاللّه آقاى سیّد عبّاس فشاركى، آیةاللّه عمادالدّین غروى رشتى، آیةاللّه سیّد محمد حسین شیرازى و آیةاللّه میرزا یوسف ایروانى فرا گرفتم. پس از اتمام سطح، حدود پنج سال در درس خارج فقه و اصول آیةاللّه العظمى مرحوم حاج شیخ محمد تقى آملى(ره) شركت كردم.
در تمام مدّتى كه در خدمت مرحوم استاد آملى بودم، در درس خارج فقه استاد بزرگوار، مرحوم آیةاللّه آشتیانى نیز شركت مى‏كردم.
همراه بحث‏هاى فقهى و اصولى، شرح منظومه سبزوارى را در محضر استاد شعرانى و مرحوم استاد شهید آیةاللّه مطهّرى‏0 خواندم. قسمت الهیّات اشارات را در خدمت استاد مرحوم الهى قمشه‏اى(ره) و امور عامّه شرح اشارات و قسمتى از منطق منظومه را در محضر استاد حائرى(ره) بودم و مدّت پنج سال در درس اسفار مرحوم استاد آیةاللّه رفیعى قزوینى(ره) شركت كردم.از سال 1340 شمسى به بعد در مسائل اجتماعى و سیاسى فعّالانه شركت داشتم. از سال 1336 شمسى در بازار تهران (مسجد چهل تن) اقامه جماعت مى‏نمودم و در جلسات دینى هفتگى آن روز مردم را در جریان مسائل سیاسى و اجتماعى اسلام قرار مى‏دادم و جنایات حكومت طاغوت را بر ملا مى‏نمودم. در زمینه لغو تصویب نامه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى از سوى دولت عَلَم، سهم كوچكى داشتم و با لایحه مصونیّت مستشاران نظامى آمریكا(كاپیتولاسیون) به دنبال فرمان حضرت امام(ره) مخالفت كردم و پس از تبعید حضرت امام(ره) مبارزاتم را ادامه دادم.
در آن زمان به فرمان امام(ره) به عضویّت شوراى روحانیّت جمعیّت مؤتلفه اسلامى منصوب شدم. در آن شورا افتخار همكارى با مرحوم شهید آیةاللّه استاد مطهّرى و مرحوم شهید آیةاللّه دكتر بهشتى را داشتم. در ارتباط با مخالفت با كاپیتولاسیون و اعدام انقلابى حسنعلى منصور (نخست وزیر وقت) در سال 1343 شمسى بازداشت شدم.
پس از چهار ماه بازجویى و تحت فشار قرار گرفتن در بیدادگاه ارتش، به همراه برادران عضو كمیته مركزى مؤتلفه اسلامى محاكمه شده، به پانزده سال زندان با اعمال شاقّه محكوم گردیدم. در سال 1356 شمسى پس از تحمّل سیزده سال زندان، آزاد شدم و بلافاصله در جامعه روحانیّت مبارز تهران در كنار برادران روحانىِ هم سنگر قرار گرفتم. اكنون نیز كه 22 سال از پیروزى انقلاب اسلامى ایران مى‏گذرد، در این سنگر در خدمت اسلام و انقلاب اسلامى ایران هستم.
تولد و دوران تحصیل
مسئولیّت‏ها
این‏جانب در شوراى مركزى جامعه روحانیّت مبارز تهران عضویّت دارم و نیز افتخار نمایندگى حضرت امام - روحى له الفداء - را در ژاندارمرى جمهورى اسلامى ایران داشتم.
در انتخابات دوره اوّل مجلس شوراى اسلامى، از سوى مردم شریف شهرستان رزن به نمایندگى مجلس شوراى اسلامى برگزیده شدم و در انتخابات دوره دوم مجلس شوراى اسلامى نیز از سوى مردم محترم تهران به نمایندگى این مجلس برگزیده شدم. هم‏چنین در اوّلین دوره مجلس خبرگان رهبرى، از سوى مردم شریف استان همدان به نمایندگى این مجلس برگزیده شدم و در دوره دوم نیز از استان تهران به این مجلس راه یافتم. و اكنون نیز به نمایندگى از سوى حضرت آیةاللّه خامنه‏اى مقام معظّم رهبرى - دام ظلّه‏العالى - در خدمت ائمّه محترم جماعات استان تهران در مركز رسیدگى به امور مساجد انجام وظیفه مى‏كنم.
خداوند متعال به همه ما توفیق خدمت‏گزارى به اسلام و مسلمانان و نظام جمهورى اسلامى ایران را عنایت فرماید.
80/2/10