تبیان، دستیار زندگی

تحلیلی بر عملیات ثامن‌الائمه(ع)

بازخوانی و ورق زدن صفحات تاریخ؛حکایت رزم‌آوران صف­‌شکن و دلیرمردان تهمتنی است که حماسه‌سازان تاریخ معاصر این سرزمین هستند. حکایت عشق و ایمان، آتش و خون مردانی است که در پهن­دشت ایران اسلامی به دفاع در مقابل بعثیان متجاوز فرصت طلب برخاستند. حکایت صلابت،رشادت،همدلی و وحدت ارتشیان غیور، سپاه پاسداران سلحشور و بسیجیان مخلص و نیروهای مردمی فداکار ایران اسلامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پنجم مهرماه سالروز شکست حصر آبادان(1360) است. در این باره سرهنگ ستاد قاسم اکبری مقدم  از سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تحلیلی را از این عملیات در اختیار قرار داده است.
عملیات ثامن‌الائمه(ع)

در این تحلیل می‌خوانیم:

دفاع ما دفاع مقدس مردمی بود که تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، نیروهای بسیج  و نیروهای داوطلب مردمی از همه اقشار مختلف پزشک، معلم، دانشجو، نیروهای فنی، روحانی و عشایر، در کنار هم درطول هشت سال دفاع مقدس با رعایت وحدت فرماندهی در عملیات‌های مشترک، پیروزی‌های بزرگ و موفقیت‌آمیزی به دست آوردند که برخی از آنها در تاریخ جنگ‌های دنیا بی‌­نظیر بود.

یکی از ریشه‌های جنگ ایران و عراق اختلاف‌های مرزی و سرحدات بین دو کشور است که با بررسی ریشه‌های این تجاوز، درمی‌یابیم که چگونه در هر برهه از زمان ردپای استعمار انگلیس در هر فتنه‌ای مشاهده می‌شود.

اختلافات مرزی ایران و عراق به زمان تأسیس سلسله صفویه در ایران و امپراتوری عثمانی(ترکیه امروزی) بر می‌گردد. امپراطور عثمانی بر چند کشور عربی و بخش‌های بزرگی از مناطق کردستان عراق، سوریه اردن و عربستان تسلط داشت و کشور عراق گاهی در حاکمیت ایران و گاهی درحاکمیت دولت عثمانی بود.

درپی مشکلات داخلی و خارجی ایران و حل نابسامانی‌های برجا مانده از گذشته، رژیم بعثی عراق از فرصت استفاده کرده از تاریخ ۱۳ فرودین­ ماه ۱۳۵۹ لغایت ۳۰ شهریورماه ۱۳۵۹ جمعاً ۶۳۶ مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

گسترش این حملات در دوره‌های مختلف ما را به این نتیجه می‌رساند که عراق برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده برای حمله به ایران داشته است. تعدادی از تجاوزات در سال‌های ۱۳۵۸ و تا آخر شهریورماه سال ۱۳۵۹ به شرح زیر می‌باشد.

تجاوزات رژیم بعثی صدام در سال ۱۳۵۸ به قلمرو و حریم جمهوری اسلامی ایران

سه ماهه اول ۱۳۵۸ : ۱۴ مورد تجاوز به خاک ایران

سه ماهه دوم ۱۳۵۸ : ۱۱ مورد تجاوز به خاک ایران

سه ماهه سوم ۱۳۵۸: ۲۶ مورد تجاوز به خاک ایران

سه ماهه چهارم ۱۳۵۸: ۳۴ مورد تجاوز به خاک ایران

تجاوزات رژیم بعثی صدام در سال ۱۳۵۹ به قلمرو و حریم جمهوری اسلامی ایران:

سه ماهه اول ۱۳۵۹: ۱۴۲ مورد

سه ماهه دوم ۱۳۵۹ : ۴۱۰ مورد

فرماندهان و رده­‌های اطلاعاتی ارتش به مسئولین کشور و حتی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص آمادگی و تحرکات دشمن برای تجاوز به ایران، گزارشات و هشدارهای لازم را چند ماه قبل از تجاوز دشمن داده بودند، ولی توجه کافی و لازم به این هشدارها نشد و حتی مانع از جابجایی و اعزام یگان­‌های ارتش به مناطق مرزی تحت کنترل ژاندارمری شد. به طوری که برخی یگان­‌های ارتش ۲۰ روز پس از شروع تجاوز دشمن باتوجه به کمبود امکانات ترابری و جاده­ای کشور خود را به مناطق درگیر رساندند.

صدام  رئیس‌جمهور وقت عراق در ۲۶ شهریورماه ۱۳۵۹ عهدنامه مرزی و حسن همجواری را که در سال ۱۳۵۴(۱۹۷۵میلادی) در الجزایر منعقد شده و به تایید مجامع بین‌المللی رسیده بود، زیرپا گذاشت و آن را پاره کرد. سه روز بعد، ارتش رژیم بعثی صدام بدون اعلان جنگ، در ساعت ۱۳۳۰ روز دوشنبه 1359/6/31 از طریق زمین، هوا و دریا به ایران حمله کرد و بخشی از خاک ایران را اشغال کرد. بدین ترتیب، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد و این جنگ بیست­ وپنجمین جنگ کامل و تمام عیاری بود که در مدت بیش از چهار قرن همسایگی بین ایران و امپراتور عثمانی(ترکیه) و عراق کنونی به وقوع پیوست.

صدام در حال و هوای جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل، تهاجم سرتاسری خود را با ارتش تا دندان مسلح به داخل خاک ایران بدون اعلان جنگ آغاز کرد. دشمن با این تصور خیال می‌کرد، می‌تواند استان خوزستان را تصرف و ضمیمه خاک خود کند. تجاوز دشمن به هشت سال جنگ خونین انجامید و این درحالی بود که به علت پراکندگی یگان­‌های ارتش در سایر نقاط کشور از جمله کردستان، گنبد و شرق کشور برای برقراری نظم و امنیت و مقابله با ضدانقلاب، در روزهای نخست جنگ تحمیلی دشمن تنها یگان­‌هایی از لشکر۸۱ زرهی و لشکر۹۲ زرهی و گروه رزمی۱۸۲ پیاده تیپ۸۴ خرم‌آباد را در مقابل خود داشت که استعداد کل این یگان‌ها کمتر از۵۰ درصد بود، نیروی زمینی ارتش با همین عناصر موجود و همراهی مردم آنچنان مقاومت دلیرانه‌ای در مقابل ارتش تا دندان مسلح عراق به نمایش گذاشت که دشمن را مات و مبهوت مقاومت و پایداری خود کرد.

یگان­‌های موجود ارتش در منطقه با به اجرا درآوردن عملیات تأخیری تا رسیدن سایر یگان­‌های ارتش از سایر نقاط مختلف کشور توانستند در موقعیت مناسب پدافندی، ارتش متجاوز عراق را از ادامه پیشروی بیشتر به سوی اهداف از پیش تعیین شده باز دارند و به­ جز در محدوده خرمشهر و سوسنگرد، دشمن بعد از 6 روز در سایر مناطق، ناگزیر به اتخاذ پدافند اجباری شد و زمین‌گیر شد، ارتش رژیم بعثی صدام تلفات سنگینی در مدت این 6 روز عملیات تأخیری ارتش ایران متحمل شده بود و صدام متوجه شد که در محاسبات خود در مورد ارتش ایران اشتباه کرده است، بلافاصله تقاضای صلح را پیشنهاد کرد.

تجزیه و تحلیل نظامی نشان می‌دهد که ارتش عراق به­ جز اشغال ناقص خرمشهر به­ هیچ یک از اهداف تاکتیکی خود دست نیافت و در شرایطی که ‌باید پیشروی خود را ادامه می‌داد تا به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد، اما در اثر مقاومت و شدت پایداری نیروهای ایرانی، به­ ناچار در بیابان‌های وسیع خوزستان و مناطق کوهستانی ایلام و کرمانشاه زمین‌گیر شدند و رؤیای صدام‌حسین به چنان کابوس هولناکی تبدیل شد که هشت سال رژیم بعثی را از آن خلاصی نبود.

 مرحله سوم اجرای عملیات، آفندی بزرگ و گسترده علیه نیروهای متجاوز و آزادسازی مناطق اشغالی در سطح وسیع بود. اولین عملیات آفندی بزرگ که توسط لشکر۷۷ خراسان نیروی زمینی ارتش در مهرماه۱۳۶۰ طراحی و اجرا شد، عملیات غرور آفرین ثامن­‌الائمه(ع) است.

با شعله‌ور شدن آتش جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری کنترل و اداره و هدایت جنگ تا سرکوبی ارتش متجاوز بعثی و پیروزی نهایی، عملیات خود را شامل بر سه مرحله کلی اجرا  کرد.

۱ - مرحله اول: متوقف کردن هرچه سریع‌تر پیشروی دشمن در همه محورها، تا رسیدن نیروهای پشتیبانی و به­ دست آوردن امکانات مناسب برای دفع تجاوز ارتش عراق.

در مرحله اول، بین هفت تا 10 روز اولیه جنگ، ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام محدودیت‌ها و کاستی‌های خود و درگیر بودن در جبهه داخلی، با کسب روحیه از حمایت مردم رشید و شهیدپرور ایران، موفق شد نیروهای متجاوز دشمن را در سرتاسر جبهه‌ها ناگزیر به اتخاذ حالت پدافندی کرده و پیشروی او را سد کنند. به­ طوری که در پایان 6 روز اول جنگ صدام‌حسین با اظهار اینکه ما به اهداف نظامی خود دست یافته‌ایم و آمادگی خود را برای ترک مخاصمه، مشروط به پذیرش شرایط عراق از سوی ایران اعلام کرد(نشانه‌های شکست حمله برق­‌آسای عراق هویدا شد).

در روز ششم مهرماه ۱۳۵۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای به­شماره ۴۷۹ خود را صادر کرد و از ایران و عراق خواست از توسل به جنگ خودداری و پیشنهاد میانجیگری را بپذیرند در هفتمین روز جنگ صدام حسین خواستار آتش بس فوری شد و این درحالی بود، بخش از مناطق غربی ایران را اشغال کرده بود.

۲ - مرحله دوم: پدافند در مقابل دشمن و اقدام به بازسازی نیروهای خودی برای کسب آمادگی حمله متقابل و اجرای تک‌های محدود و سلب آسایش از دشمن به­ منظور خسته کردن و کاهش توان رزمی دشمن.

در دومین مرحله عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران که تقریباً یک ماه پس از شروع جنگ آغاز شد، نیروهای ارتش به­ منظور بازسازی و کسب آمادگی لازم برای حمله متقابل در مقابل نیروهای عراقی به وضعیت پدافند درآمدند. در این زمان نیروی زمینی در بازسازی نیروی انسانی و تجهیز نیروهای رزمی اقدامات مناسب و قابل توجهی کرد.

لغو خدمت یک­ساله سربازان وظیفه، احضار نیروهای ذخیره و بازگشت برخی از افسران و درجه‌داران رها شده از خدمت به صفوف ارتش جمهوری اسلامی ایران، تغییر در انتصابات و بهبود سیستم فرماندهی و برقراری انضباط از جمله اقداماتی بود که به بهبود وضعیت ارتش انجامید. این مرحله حدود یک­سال طول کشید و ارتش علاوه بر تلاش در بازسازی و افزایش توان و آمادگی رزمی خود، طی دستورالعملی به قرارگاه‌های عملیاتی جنوب و غرب و همچنین شمال‌غرب ابلاغ کرد با امکانات و توانایی‌های موجود خود در فرصت مناسب به خطوط و مواضع پدافندی دشمن تک کرده، خواب را از چشم دشمن ربوده و دشمن را خسته، فرسوده و پشیمان از تجاوز کنند و روحیه سازش‌ناپذیری و عدم پذیرش اشغال سرزمین خود را به دشمن نشان داده و با وارد کردن ضربات پی‌درپی، تلفات و خسارات و ضایعات به دشمن تحمیل نماید و دشمن را به تحلیل برند.

۳ - مرحله سوم: اجرای حملات متقابل برای آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروهای متجاوز بود.

مرحله سوم اجرای عملیات، آفندی بزرگ و گسترده علیه نیروهای متجاوز و آزادسازی مناطق اشغالی در سطح وسیع بود. اولین عملیات آفندی بزرگ که توسط لشکر۷۷ خراسان نیروی زمینی ارتش در مهرماه۱۳۶۰ طراحی و اجرا شد، عملیات غرور آفرین ثامن­‌الائمه(ع) است. 

یکی از اهداف مهم ارتش عراق در هجوم گسترده به جمهوری اسلامی ایران تصرف جزیره آبادان بود زیرا عراق با اشغال این جزیره می­توانست بر اروندرود و شمال خلیج فارس تسلط یابد. اهمیت این مسئله نقش مهم منطقه ویژه خرمشهر و جزیره آبادان را روشن کرده و به عبارتی می­‌توان گفت که حفظ این منطقه و جلوگیری از اشغال آن توسط نیروهای عراقی به ­نوعی سرنوشت جنگ را مشخص کرد.

علیرغم برتری کامل نیروهای دشمن، ایستادگی و مقاومت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی مانع سقوط سریع خرمشهر شد. دشمن پس از برخورد با مقاومت سرسختانه نیروهای خودی ضمن محاصره خرمشهر در شمال و غرب کارون، در ۱۹ مهرماه ۱۳۵۹ با عبور از رودخانه کارون در مقابل آبادی مارد واقع در ۱۵ کیلومتری شمال بهمنشیر, محور اهواز- آبادان را قطع و در محور ماهشهر- آبادان تلاش کرد که از رودخانه بهمنشیر نیز عبور کرده و با ورود به جزیره آبادان، خرمشهر را کاملاً محاصره و آبادان را اشغال کند.

محاصره آبادان از شرق کارون و استمرار تهدید اشغال آن از سوی نیروهای دشمن از جنبه­های مختلف سیاسی و نظامی برای کشور ما بسیار خطرناک بود. حساسیت و اهمیت فوق‌العاده این مسئله سبب شد که نگرانی شدیدی در مقامات تصمیم­گیر سیاسی و نظامی بوجود آید و در راس همه, رهبر کبیر انقلاب اسلامی در آبانماه ۱۳۵۹ ضمن ابلاغ پیامی فرمودند:

«حصر آبادان باید شکسته شود»

از زمان صدور این فرمان تاریخی تا پدید آمدن توان رزمی مناسب نیروها برای اجرای عملیات ثامن الائمه(ع), تلاش­های زیادی به عمل آمد که به محدود شدن منطقه سرپل دشمن در شرق کارون و خودداری دشمن از ادامه تلاش برای تصرف جزیره آبادان و یا توسعه در محور اهواز- آبادان و آبادان- ماهشهر شد و نیروهای دشمن نتوانستند جزیره آبادان را اشغال و محاصره کامل کرده و راه آبی از قسمت شرقی بهمنشیر را برای خود باز نگه دارند.

در اوایل فروردین­ ماه۱۳۶۰ لشکر۷۷ پیاده نیروی زمینی ارتش مسئولیت منطقه عملیاتی خرمشهر و آبادان را از فرماندهی اروند که تا آن زمان هدایت عملیات در منطقه را عهده­‌دار بود, تحویل گرفت. لشکر از همان ابتدا ضمن تحکیم مواضع پدافندی و سد پیشروی و تثبیت دشمن، جاده ارتباطی منشعب ازمحور ماهشهر- آبادان به جزیره آبادان به­نام «جاده وحدت» را با همکاری جهاد سازندگی احداث کرد و مشکل تدارک و اصولاً هرگونه تردد به جزیره آبادان را که صرفا از راه دریا انجام می­‌گرفت را برطرف ساخت.

در خردادماه۱۳۶۰ طرح عملیاتی ضربت قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در جنوب تهیه و منتشر شد. ماموریت لشکر۷۷ پیاده در این طرح انهدام نیروهای دشمن در منطقه بین آبادی­‌های مارد و سلمانیه، جنوب محور ماهشهر- آبادان  و در شرق رودخانه کارون و تامین کرانه شرقی آن بود.

براساس این ماموریت, ستاد لشکر۷۷ پیاده از اواسط خردادماه۱۳۶۰ برآوردهای ستادی خود را تهیه و ماموریت­‌های خود را در منطقه دارخوین(۲۱ خردادماه ۱۳۶۰) و در شمال رودخانه بهمنشیر(۳۱ خردادماه ۱۳۶۰) با موفقیت اجرا کرد و برای اجرای ماموریت سوم که همان شکست حصر آبادان بود، فعالیت­‌های لشکر از تیرماه۱۳۶۰ آغاز شد. تلاش‌­های فرماندهی و ستاد برای آمادگی حمله به سرپل دشمن در شرق کارون به­طور فعال و به­مدت سه ماه ادامه یافت که منجر به تهیه طرح عملیاتی ثامن‌الائمه(ع) در ۱۵شهریورماه ۱۳۶۰شد.

در این عملیات، لشکر ۷۷پیاده، تیپ ۳۷ زرهی شیراز، گردان۲۹۱ و ۲۴۶ تانک و گروه رزمی۲۹۱ تانک لشکر۱۶ زرهی قزوین، گردان شناسایی۲۱۴، گردان۱۰۷ ژاندارمری، گروه­های توپخانه۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، یگان­های مهندسی رزمی، هوانیروز، نیروی هوایی در پشتیبانی عمومی، ۱۰گردان پیاده و مانوری از سپاه پاسداران و بسیج مردمی شرکت داشتند.

عملیات ثامن­‌الائمه(ع) در ساعت ۰۱۰۰ پنجم مهرماه ۱۳۶۰ با رمز «نصر من‌الله و فتح قریب» آغاز و در تاریخ 1360/7/7 بعد از دو روز نبرد موفقیت آمیز به ­پایان رسید.

برخی از نتایج این عملیات را اگر بخواهیم برشماری کنیم شامل موارد زیر است:

اعتماد به نفس و خودباوری در اضمحلال دشمن متجاوز در بین فرماندهان و رزمندگان و آحاد مردم شریف ایران، تصرف و تأمین ساحل شرقی رودخانه کارون، خارج کردن آبادان از محاصره یک­ساله، آزادسازی بیش از ۱۵۰ کیلومترمربع از اراضی اشغال شده، کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیروهای دشمن، اسارت ۱۷۰۰ نفر از نیروهای دشمن، انهدام ۹۰ دستگاه تانک و نفربر و ۱۰۰ دستگاه انواع خودرو، سرنگونی سه فروند هواپیما و یک فروند بالگرد، به غنیمت گرفتن تعداد ۱۸۰ دستگاه تانک و نفربر ۱۰۰ و ۴۰۰ خودروی سبک و سنگین،  سلاح سبک و موشک انداز و انواع توپ­‌های صحرایی و ضدهوایی.

در این عملیات مشخص و ثابت شد که هرچه نتایج پیش‌­بینی طرح­‌ها و اجرای عملیات برمبنای اصول و موازین علمی و نظامی باشد، موفقیت، پیروزی و خسارت وارده به دشمن بیشتر و دستاوردهای حاصله زیادتر و تلفات انسانی کمتر خواهد بود.  

رهبر فقید انقلاب اسلامی امام راحل(ره) پس از پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات در بخشی از پیام خود فرمودند:« به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح تقدیر و تشکر می­‌کنم .»

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه­ای(مدظله العالی) در مورد این عملیات چنین فرموده­اند:« شکست حصر آبادان پیش قراول پیروزی‌­های بزرگ ما درجنگ بود، این عملیات اولین عملیاتی بود که مظهر همکاری کامل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و از همانجا هم روند جنگ به شکل پیروزی نیروهای اسلام تغییر پیدا کرد و توانستند قدم به قدم دشمن را به عقب بنشانند تا وضع افتخارآمیز امروز را به وجود بیاورند.»

باتوجه به نقش شجاعانه یگان­‌های لشکر۷۷ پیاده نیروی زمینی ارتش در پیروزی عملیات ثامن­الائمه(ع) با تصویب شورایعالی دفاع در تاریخ ۱۱ مهرماه۱۳۶۰ نام این لشکر به « لشکر ۷۷پیروز خراسان» تغییر داده شد.

عملیات پیروزمند ثامن­‌الائمه(ع) اولین عملیات گسترده و بزرگ نظامی از آغاز جنگ تحمیلی بود که تأثیرات مهمی از نظر نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانی در ایران و منطقه خاورمیانه و جهان به­همراه داشت.

ارتش جمهوری اسلامی ایران با طراحی، اجرا و به­ کارگیری منطقی و اصولی امکانات موجود، از قبیل نیروی هوایی، هوانیروز، پدافند هوایی، توپخانه صحرایی،کاربرد صحیح یگان مهندسی و مخابرات و با درنظر گرفتن اصول متقن جنگ در میدان نبرد، به دور از فضا و جو سیاسی موجود، آنچنان آثاری از خود به­ جای گذاشت که امواج برانگیخته شده از آن، عملیات­‌های بزرگ پیروزمند بعدی را میسر ساخت و برگ زرینی در کارنامه هشت سال دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته است.

سانحه­‌ای که شیرینی و حلاوت این پیروزی را در کام ملت و مسئولان کشور تلخ کرد روز بعد از این عملیات 1360/7/7 بود.

 فرماندهان عالی‌رتبه ارتش و سپاه، هنگام بازگشت به تهران بر اثر سانحه هوایی هواپیمای ترابریc-۱۳۰ در حوالی کهریزک تهران به شهادت رسیدند. در این سانحه سرلشکر ولی‌الله فلاحی(رئیس ستاد مشترک ارتش)، سید موسی نامجوی(وزیر دفاع)، جواد فکوری(فرمانده نیروی هوایی ارتش) و یوسف کلاهدوز(قائم مقام سپاه پاسداران) و محمد جهان‌آرا(فرمانده سپاه خرمشهر) به شهادت رسیدند.

طبق فرمایش امام راحل(ره): « مسلماً خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می­داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست.»

در پایان یاد و خاطره تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس به­ویژه فرماندهان و شهدای عملیات ثامن­‌الائمه(ع) را گرامی می‌داریم.        

روحشان شاد، یادشان گرامی و راهشان پررهرو باد.

منبع: ایسنا