تبیان، دستیار زندگی

تغذیه دانش‌آموزان در 30 نما

اگر والدین بتوانند با رعایت نکاتی بسیار ساده اما کاربردی، دستی در برنامه غذایی فرزند دانش‌آموز خود ببرند، می‌توانند تا حد مطلوبی در موفقیت‌های تحصیلی کودک خود سهیم باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تغذیه دانش آموز
بر اساس اعلام سازمان آموزش و پرورش کشور، امسال حدود 13 میلیون دانش‌آموز از ابتدای مهر، سال تحصیلی جدید خود را آغاز می‌کنند. شاید یکی از دغدغه‌هایی که همواره والدین با آن دست به گریبان هستند، این باشد که چطور می‌توانند روزهای تحصیلی همراه با موفقیتی را برای فرزندان خود بسازند و آمادگی جسمی و ذهنی دانش‌آموزان را برای پیمودن یک سال تحصیلی فراهم کنند؟ یکی از راه‌های ایجاد این آمادگی، ساختن بستر تغذیه‌ای مناسب برای دانش‌آموزان است. اگر والدین بتوانند با رعایت نکاتی بسیار ساده اما کاربردی، دستی در برنامه غذایی فرزند دانش‌آموز خود ببرند، می‌توانند تا حد مطلوبی در موفقیت‌های تحصیلی کودک خود سهیم باشند. در «کودکان» این هفته، اشاره‌ای اجمالی به این نکات خواهیم داشت.

10 نکته درباره صبحانه

1. صبحانه باید حداقل 30 دقیقه پیش از رسیدن سرویس مدرسه یا خارج شدن فرزند شما از خانه سرو شود.

2. بهتر است صبحانه با نوشیدن مقدار محدودی نوشیدنی گرم مانند چای، قهوه یا شیر آغاز شود تا اشتهای فرزندتان به خوردن صبحانه افزایش یابد.

3. بهترین حالت برای سرو صبحانه در ساعت‌های ابتدایی روز برای دانش‌آموزان، سرو صبحانه‌های گرم است. معمولاً بدن ما به طور ذاتی به مصرف غذاهای گرم در ساعات ابتدایی صبح، تمایل بیشتری دارد.

4. عدسی، نیمرو، املت، تخم‌مرغ آب‌پز، سیب‌زمینی پخته با کره، انواع کوکو، انواع کتلت و انواع کراکت، جزو بهترین گزینه‌های غذایی گرم برای وعده صبحانه دانش‌آموزان هستند.

5. تأکید ما برای سرو صبحانه گرم، به دلیل این است که عطر غذاهای گرم به شدت باعث تحریک اشتها و افزایش تمایل بچه‌ها به خوردن صبحانه می‌شود.

6. اگر فرزندتان تمایل چندانی به نوشیدن شیر ندارد، برای او اجبار ایجاد نکنید تا او از خوردن صبحانه منصرف نشود. به جای شیر، می‌توانید برای فرزندتان شیرکاکائوی گرم آماده کنید. کاکائو، تنها باعث کاهش 10 تا 20 درصدی جذب کلسیم شیر می‌شود و با این حساب، نوشیدن شیرکاکائو به حذف کامل شیر از برنامه غذایی بچه‌ها برتری دارد.

7. اگر نمی‌خواهید هر روز غذای گرم آماده کنید، می‌توانید نان گرم سر میز داشته باشید. عطر نان گرم هم به شدت محرک اشتها خواهد بود.

8. حتی اگر نتوانستید نان گرم تهیه کنید، نان لازم برای صبحانه را روی گاز یا در مایکروفر گرم کنید تا عطر نان در خانه بپیچد.

9. اگر می‌خواهید انرژی و شادابی لازم را قبل از خروج فرزندتان از منزل در او زنده کنید، بعد از صرف صبحانه یا همراه صبحانه حدود نصف تا یک لیوان آب مرکبات یا هر نوع آبمیوه طبیعی دیگری که دوست دارد به او بدهید. آبمیوه‌ها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و ویتامین فراوان، حس تازگی در بدن ایجاد می‌کنند.

10. حتماً هنگام سرو صبحانه برای کودکان، یک موسیقی نسبتاً شاد بگذارید تا میل آن‌ها به خوردن صبحانه بیشتر شود.

10 نکته درباره تغذیه زنگ تفریح

1. هنگام کنار گذاشتن خوراکی زنگ تفریح برای فرزند خود، اول به این نکته توجه کنید که قرار است این خوراکی در چه زمانی مصرف شود.

2. بهتر است برای افزایش انرژی و شادابی بچه‌ها، برای زنگ تفریح اول آن‌ها مقداری میوه خردشده که با یکی- دو نوع مغز و کمی عسل مخلوط شده برای آن‌ها کنار بگذارید.

3. یک اسنک سبک مانند نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و کره، نان و پنیر و انگور، نان و پنیر و گوجه یا نان و مربا هم می‌تواند گزینه خوبی برای زنگ تفریح اول باشد.

بهترین حالت برای سرو صبحانه در ساعت‌های ابتدایی روز برای دانش‌آموزان، سرو صبحانه‌های گرم است. معمولاً بدن ما به طور ذاتی به مصرف غذاهای گرم در ساعات ابتدایی صبح، تمایل بیشتری دارد


4. برای زنگ تفریح دوم می‌توانید یک عدد میوه فصل، یک موز یا سیب برای فرزندتان کنار بگذارید.

5. انواع اسنک‌های گوشتی، ساندویچ الویه یا لقمه انواع کوکوها هم می‌توانند گزینه مناسبی برای زنگ تفریح دوم باشند.

6. برای مدرسه بچه‌ها، لقمه یا خوراکی‌های بودار مانند خیار، ژامبون و ... کنار نگذارید.

7. بهتر است هر روز، حداقل 10 تا 15 ترکیب از انواع مغزها مانند پسته، بادام، فندق، گردو یا بادام‌زمینی را همراه حدود 20 کشمش برای زنگ تفریح بچه‌ها کنار بگذارید.

8. اگر فرزندتان عدم تحمل لاکتوز ندارد، یک پاکت شیر با ماندگاری بالا هم می‌تواند گزینه مناسبی برای یکی از زنگ تفریح‌های او باشد.

9. اگر قرار است بچه‌ها کیک و کلوچه از خانه با خود به مدرسه ببرند، برای آن‌ها کیک خانگی آماده کنید.

10. سعی کنید بچه‌ها را در آماده کردن خوراکی‌های زنگ تفریحشان شریک کنید تا آن‌ها میل بیشتری به مصرف این خوراکی‌ها در مدرسه نشان بدهند.

10 خوراکی برای افزایش تمرکز

میان انواع خوراکی‌ها، برخی به دلیل داشتن ترکیباتی خاص باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند و توانایی فکری و انرژی جسمی بچه‌ها را برای درس خواندن، افزایش می‌دهند. از میان این خوراکی‌ها، 10 مورد آن‌ها از همه کارآمدتر هستند.

1. سیب: به دلیل داشتن پکتین، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان

2. موز: به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر بالا

3. هویج: به دلیل داشتن پروتئین، کربوهیدرات‌های طبیعی، فیبر، کلسیم و پتاسیم

4. پرتقال: به دلیل داشتن ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و قند طبیعی

5. بادام‌زمینی: به دلیل داشتن پروتئین و کالری مناسب

6. بادام: به دلیل داشتن پروتئین، چربی‌های مفید و منیزیم

7. شکلات تلخ: به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوییدهای فراوان

8. تخم‌مرغ: به دلیل داشتن پروتئین و کولین

9. کره بادام‌زمینی: به دلیل داشتن کالری و پروتئین کافی

10. پنیر: به دلیل داشتن کلسیم، پروتئین و کالری مناسب



منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.