تبیان، دستیار زندگی

ارتش عامل توقف عراق در اول جنگ بود

سرپرست قرارگاه راهیان نور ارتش در جنوب گفت: متاسفانه برخی به دلیل عدم مطالعه یا موارد دیگر می‌گویند عراق در سال اول جنگ همه جا را اشغال کرد و گرفت و ارتشی هم وجود نداشت یا ارتش عقب‌نشینی کرده بود! این صحبت‌ها اصلا صحت ندارد. چون بنده یک ارتشی بودم که تمام هشت سال جنگ تحمیلی را در جبهه‌ها حضور داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرم ارتش

سرتیپ دوم علی فلاحی،با اشاره به نقش ارتش در جلوگیری از پیشروی دشمن در آغاز جنگ، گفت: عراق با دستور صریح و مستقیم صدام قصد داشت از پل کرخه در شمال خوزستان عبور و شاهراه استان را قطع کند. به بعثی‌ها گفته بودند هرچه در این مسیر تلفات بدهید مهم نیست. آن زمان چه کسی جلوی پیشروی دشمن را گرفت؟ تیپ 2 لشکر 92 زرهی خوزستان و پس از آن لشکر 21 بودند که آمدند.   البته عزیزان سپاه پاسداران و نیروهای مردمی هم بودند، اما اساس کار با ارتش بود و دشمن نتوانست کاری از پیش ببرد. در 19 مهرماه سال 59 هم که دشمن از شمال شهرهای خرمشهر و آبادان پیشروی و آبادان را کاملا محاصره کرده بود و هشتم و نهم آبان‌ماه قصد ورود به آبادان را داشت، عزیزان نیروهای مردمی و لشکر 77 ارتش جلوی دشمن را گرفتند و اجازه پیشروی به عراقی‌ها ندادند.  

فلاحی افزود: نهایتا همین ارتش با وجود دخالت سیاسیون و تمام بحران‌ها و مشکلاتی که برای آن ایجاد کرده بودند، جلوی تهاجم اولیه دشمن را گرفت. نه تنها به اعتقاد من بلکه به اعتقاد آنان که در جبهه‌های جنگ تحمیلی بودند؛ ارزش خاص کنونی هشت سال دفاع مقدس برای ما به برکت همان هفته‌ها و ماه‌های نخست جنگ است که ارتش و البته به همراه عزیزان نیروهای مردمی و سپاه راهبرد دشمن را شکستند.  

وی در خصوص نقش ارتش در شکست حصر سوسنگرد، اظهار کرد: 56 روز پس از شروع جنگ یعنی در بیست و ششم آبان سال 59 دشمن می‌خواست از سمت غرب اهواز و از طریق سوسنگرد وارد اهواز شود. آن زمان مقام معظم رهبری نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بودند که پس از هماهنگی با لشکر 92 زرهی مقرر شد تیپ 2 این لشکر به همراه شهید مصطفی چمران و 27 یا 28 نفر از رزمندگان شهید چمران وارد عمل شوند.  در نهایت این تیپ به دشمن مهاجم حمله کرد و شهید چمران و رزمنده‌ها نیز در لابه‌لای این تانک‌ها حرکت کردند و 26 آبان این سال سوسنگرد که از سه طرف و به طور کامل محاصره شده بود برای همیشه آزاد شد و پس از آن دشمن کاملا در لاک دفاعی خود فرو رفت یعنی آن فکر تهاجم اولیه را از ذهن دشمن پاک کردیم.  

لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جوانان وی با بیان این‌که جنگ تحمیلی موجب ایجاد پشتوانه غنی و بازدارندگی عظیمی برای کشور ایران شد،گفت:جنگ خرابی به بار می‌آورد. هیچکس از جنگ خوشش نمی‌آید و جنگ هم به ما تحمیل شد. اما همین جنگ با وجود خسارات مالی و جانی،از نظر یکدست‌بودن مردم و قدرت نظامی، کشوری مقاوم به وجود آورده است.  

فلاحی با اشاره به نقش و جانفشانی جوانان کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی، بیان کرد: در زمان جنگ جوانانی داشتیم که حتی مسلمان هم نبودند و مثلا مسیحی بودند اما برای دفاع از وطن خود به جبهه آمدند و شهید شدند. با توجه به وضعیت کنونی کشور احساس می‌شود باید از نظر فرهنگی کار بیشتری انجام و فرهنگ دفاع مقدس به جوانان منتقل شود.

منبع: ایسنا