تبیان، دستیار زندگی

محتوای كتاب های درسی متناسب با اقتضائات زمانی و تاریخی تغییر می كند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: محتوای كتاب های درسی متناسب با اقتضائات زمانی و تاریخی تغییر می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

محتوای كتاب های درسی متناسب با اقتضائات زمانی و تاریخی تغییر می كند
 
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینكه تغییر محتوای كتاب های درسی بر اساس ضرورت ها و اقتضائات كشور، علاقه و نیازهای دانش آموز و خانواده ها انجام می شود، اظهاركرد: داستان كوكب خانم و حسنك كجایی مربوط به زمانی بود كه كشاورزی و دامداری و دامپروری در كشور ما مدرن نبود و اینگونه داستان ها در كتاب های درسی جذابیت داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح كرد: كتاب «تفكر رسانه ای» به عنوان یك ضرورت به كتاب های درسی دانش آموزان متوسطه اضافه شده است زیرا رسانه ها امروز بر زندگی آحاد جامعه غلبه دارد، این رسانه ها و تشخیص واقعیت و كاذب بودن مطالبی كه در فضای مجازی منتشر می شود را باید دانش آموز بشناسد و قدرت تجزیه و تحلیل پیدا كند تا هر مسئله ای را نپذیرد و در واقع باید دروازه بانی خبر را به دانش آموزان بسپاریم.


بسیاری از ایرادها به تغییر محتوای كتاب های درسی درست نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص برخی ایرادات به محتوای كتاب های درسی خاطرنشان كرد: مشكل ذره بین و عینك برخی از افراد است و مسائلی كه درباره حذف برخی مطالب درباره ایثار و شهادت در كتاب های درسی مطرح می شود، درست نیست.

محمدیان افزود: البته قابل انكار نیست كه كتاب های درسی همانند دیگر تولیدات بشری امكان وجود ضعف و نقص هم دارند و به همین جهت است كه همواره در سال اول، كتاب های درسی به صورت آزمایشی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با گرفتن بازخوردها موارد برای سال بعد اصلاح می شود.

وی با بیان اینكه امسال نیز بر اساس نظام آموزشی 3 - 3 - 6 تمامی كتاب های پایه یازدهم جدیدالتالیف است، تصریح كرد: پس از پایان سال تحصیلی، نقاط قوت و ضعف كتاب های درسی این پایه و مسائلی كه معلمان با آن مواجه هستند، شناسایی شده و در پژوهشگاه سازمان مطالعات آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهشی وزیرآموزش و پرورش با بیان اینكه برخی ایرادات از جنس اشكال نبوده بلكه از جنس عیب تراشی و بهانه جویی است، ادامه داد: البته برخی یادآوری ها و نكاتی كه درباره كتاب های درسی عنوان می شود نیز سودمند است و ما از نقدهای سازنده استقبال می كنیم.

محمدیان اظهاركرد: گروه منتقدان كتاب های درسی تشكیل شده كه این گروه نیز همانند مولفان وظیفه دارند ایراد كتاب های درسی را یادآوری كنند و در مقابل این نقد و بررسی، حق التحقیق دریافت می كنند.


نقد منصفانه و اصلاح گرایانه درباره كتاب های درسی را می پسندیم

وی افزود: از نقد، گریزی و گزیری نیست و ما نقد منصفانه و اصلاح گرایانه را می پسندیم اما جامعه علمی و آموزشی نیز عیب جویی طعنه زنانه كه قرآن هم آن را نفی كرده را نمی پسندد، هم اكنون یك هزار و 150 عنوان كتاب درسی وجود دارد و اگر كسی بخواهد انتقادی به برخی مطالب وارد كند باید تمامی این عناوین را مورد پژوهش قرار دهد و اشراف كامل به موضوعات كتاب های درسی داشته باشد تا بتواند نقد درستی ارائه دهد.

محمدیان با بیان اینكه یكی از نقدهایی كه به آموزش و پرورش وارد می شود، «حافظه محوری» است، یادآور شد: برخی دروس در رویكرد جدید، از یك سند 10 بندی، تنها به چند بند آن اشاره شده و بقیه به عهده دانش آموز گذاشته شده تا به تحقیق در این زمینه بپردازد كه این هم از موضوعات مورد انتقاد عده ای بوده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین كتاب درسی را یك مهارت علمی دانست كه لازمه آن آشنایی با برنامه ریزی درسی است و برخی كارشناسان پیشنهاد داده اند كه مطالب تغییر یافته یا حذف شده كتاب های درسی به صورت پاورقی اشاره شود هر چند این پیشنهاد تا حدودی موثر است اما باید توجه داشت كه حداكثر عمر یك كتاب پنج سال است.


138 میلیون نسخه كتاب آماده توزیع در بین دانش آموزان

معاون پژوهشی وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: اكنون 138 میلیون نسخه كتاب چاپ شده و آماده توزیع در میان دانش آموزان سراسر كشور در پایه های مختلف تحصیلی است.

محمدیان گفت: در سال تحصیلی پیش رو 280 عنوان كتاب درسی جدید و راهنمای معلم در شاخه نظری(رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیك، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه مهارتی(فنی و حرفه ای و كار دانش) در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد.



منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش