تبیان، دستیار زندگی

جنگی‌های جشنواره سی و ششم

سینمای ایران دست پر از فیلم‌های دفاع مقدس به استقبال سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرو زیر آب

زهرا فرآورده- بخش سینما تلویزیون تبیان

گزارشی درباره فیلم هایی که با موضوع دفاع مقدس و تبعات جنگ برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده می شوند:

به وقت شام

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا

بازیگران: بابک حمیدیان، هادی حجازی فر

خلاصه داستان: «به وقت شام» درباره داعش و تهدیدات تکفیری‌هاست.

درباره کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا فعالیت های سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد و در حال حاضر بخش مهمی از کارنامه کاری او با آثار مرتبط با دفاع مقدس معرفی می شود. حاتمی کیا تقریبا برای تمام آثارش در رابطه با سینمای دفاع مقدس موفق به دریافت جایزه شده و مهمترین اثر او «آژانس شیشه ای» است که با وجود گذشت سال های زیاد از تولیدش همچنان مورد توجه است. ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره سال گذشته درباره موضوع جنگ سوریه و نقش مدافعان حرم بحث هایی را مطرح و اعلام کرد در اسرع وقت فیلمی در این باره می سازد؛ او به عهدش وفا کرد و فیلم «به وقت شام» را با محوریت داعش ساخت. «به وقت شام» تازه ترین تجربه حاتمی کیاست که هفته پیش فیلمبرداری اش تمام شده و برای حضور در جشنواره فجر آماده می شود.

شانس موفقیت: همراهی نام ابراهیم حاتمی کیا با یک اثر بخش زیادی از موفقیت آن را تضمین می کند، حتی اگر ضعف هایی داشته باشد. با توجه به تجربه های حاتمی کیا و موضوع فیلم که مرتبط با یکی از مهمترین اتفاقات روز است، از مهمترین آثار جشنواره امسال خواهد بود.

تنگه ابوغریب

نویسنده و کارگردان: بهرام توکلی

بازیگران: جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی.

خلاصه داستان: در 21 تیرماه 1367، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده، تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود... .

درباره کارگردان: تجربه های بهرام توکلی در سال های اخیر بیشتر بر فیلم هایی در ژانر اجتماعی متمرکز بوده است.  فیلم هایی مانند «پابرهنه در بهشت»، «پرسه درمه» و «اینجا بدون من» از مهمترین آثار او در این زمینه است که موفق به دریافت جایزه از جشنواره های مختلف شده است. توکلی در کنار کارهای اجتماعی در زمینه دفاع مقدس «عقل سرخ» را با محوریت شهید مرتضی آوینی ساخته است و «تنگه ابوغریب» جدی ترین اثر او درباره جنگ خواهد بود. «تنگه ابوغریب» بعد از پیش تولیدی سنگین به تازگی وارد مرحله فیلمبرداری شده و عوامل سعی دارند فیلم را به جشنواره سی و ششم برسانند.

شانس موفقیت: در میان وقایع جنگ تحمیلی داستان تنگه ابوغریب از اتفاقات اثرگذار و قابل توجه است که اهمیت داستان را پررنگ می کند. باتوجه به سابقه کاری توکلی در صورت پرداخت مناسب و اثرگذار می تواند از مهمترین تولیدات سینمای دفاع مقدس باشد.  

سرو زیر آب

نویسنده: محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر / کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر

بازیگران: بابک حمیدیان، مسعود رایگان، حسین باشه آهنگر، مینا ساداتی، ستاره اسکندری، همایون ارشادی، رضا بهبودی، هومن برق‌نورد، شهرام حقیقت دوست، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، حسین فلاح، حسن نجاریان دریانی.

خلاصه داستان: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می دهد.

درباره کارگردان: باشه آهنگر از فیلمسازان دغدغه مند در تولید فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس است. آخرین اثر او فیلم سینمایی «ملکه» است که در جشنواره های فیلم فجر، دفاع مقدس و جشن خانه سینما موفق به دریافت جوایز مختلفی شد. «سرو زیرآب» آخرین اثر محمدعلی باشه آهنگر متفاوت از دیگر آثار اوست و فضای جدیدی از جنگ را مطرح می‌کند که به گفته خودش در مقایسه با فیلم «ملکه» از جهت محتوا و فضاسازی اثری سنگین‌تر محسوب می‌شود.

شانس موفقیت: با گذشت سالهای زیاد از پایان جنگ، روایت داستان های مرتبط با موضوع جنگ که به اتفاقات جانبی این واقعه می پردازد بیشتر از قبل مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به آنچه در اخبار فیلم آمده است اثر جدید باشه آهنگر از منظری جدید به مقوله جنگ می پردازد و خط اصلی داستان آن درباره تبعات این اتفاق بر زندگی انسان هاست؛ در کنار تجربه های پیشین باشه آهنگر از این نظر فیلم قابل اهمیت و توجه است.

بمب

نویسنده و کارگردان: پیمان معادی

بازیگران: پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور.

خلاصه داستان: قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال 1366 روایت می شود. معادی در این فیلم به زندگی یک خانواده در دهه 60 و زمان جنگ می‌پردازد.

درباره کارگردان: پیمان معادی را بیشتر به عنوان بازیگر می شناسیم؛ او با بازی در فیلم «درباره الی» و بعد از آن «جدایی نادر از سیمین» مطرح شد. در مسیر کاری اش در چند فیلم و سریال آمریکایی نقش آفرینی کرد که مهم ترین آن فیلم «کمپ ایکس ری» است. معادی در جشنواره سی و چهارم برای بازی در فیلم«ابدو یک روز» نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد شد و «برف روی کاج ها» اولین تجربه او در مقام کارگردان در جشنواره سی ام جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. «بمب» دومین ساخته بلند سینمایی معادی است که فیلمبرداری اش تمام شده و برای حضور در جشنواره سی و ششم آماده می‌شود. فیلمنامه فیلم سینمایی «بمب» جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره آسیاپاسفیک دریافت کرده است.

شانس موفقیت: معادی در بازیگری موفق بوده، در اولین تجربه کارگردانی هم نظر مخاطبان را جلب کرده است، بنابراین می شود توقع یک فیلم خوب از او داشت. با توجه به داستان فیلم که یکی از موضوعات مهم دهه 60 را روایت می کند شانس دیده شدن دارد.