تبیان، دستیار زندگی

دوست داشتن مدرسه در گرو رفتار معلم

فرق نمیکند چه سن و سالی داریم؛ مهر که می آید، ناخودآگاه یاد دوران مدرسه و لحظات تلخ و شیرین آن دوران و بخصوص خاطرات روزهای نخست مدرسه میافتیم. هرچند، احساسات ما بچه ها در روزهای اول مدرسه با یکدیگر متفاوت بود! برخی خوشحال بودیم و برخی دیگر هم ناراحت و مضطرب، درست مانند احساسی که فرزندانمان در این روزها دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رفتار معلم، مدرسه ، دانش اموزان، اهداف، کودکان و نوجوانان، والدین

 کارشناسان معتقدند دلایل بسیاری در علاقه مندی کودکان و نوجوانان به مدرسه وجود دارد. نقش والدین در این مورد آنقدر مهم است که بارها و بارها در مورد آن صحبت شده اما در این میان نباید از نقش مهم معلمین هم غافل شد. ویدا فلاح –روانشناس- اهمیت نقش معلمین در جذب دانش آموزان را چنین توضیح میدهد: یکی از ضرورتهای محیط آموزشی مطلوب و جذاب این است که رابطه معلم با دانش آموزان برمبنای محبت و احترام باشد. البته معلمی که عزت نفس خود را تقویت کرده یا کودک درون و بالغ خود را بخوبی پرورش داده، سعی میکند قبل از انتقال اطلاعات و آموزش به دانش آموزان، رابطه ای جذاب و توأم با احترام با شاگردانش برقرار کند.
چنین ارتباطی باعث میشود دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی به شرکت در کلاس های درس علاقه مند شده و با همه وجود در فرایند یادگیری فعالانه شرکت کنند.
این روانشناس میافزاید: مهمترین و ضروریترین نکته این است که معلم در هر مقطع تحصیلی دانش آموزان را به خود، کلاس درس و موضوع آموزشی علاقه مند کند. معلمی تواناست که بتواند در طی آموزش در کلاس با کودک درونش فعال باشد و در عین حال والدی مهربان و بالغی توانا باشد، در واقع با بهره گیری از این حالات نفسانی مناسب، محیط کلاس سرشار از عشق، لذت، خلاقیت و پویایی خواهد شد.
این مدرس مهارتهای زندگی خاطرنشان میکند: بهتر است معلم قبل از معرفی خود از تک تک بچه ها بخواهد بدون ذکر شغل پدر و مادر، خود را معرفی کنند و از علایق، اهداف و حتی در مورد مشکلات خود در سال تحصیلی گذشته و نحوه حل مشکلاتشان صحبت کنند. معلمی که به شاگردانش فرصت میدهد هرجور که دوست دارند خود را معرفی کنند و با علاقه و کنجکاوی به صحبتهای شاگردانش گوش میدهد در برقراری ارتباط موفق خواهد بود.
چنین معلمی در گام بعدی میتواند در مورد اهمیت موضوع درسی صحبت کند و از خاطراتش بگوید و اینکه تمایل دارد بچه ها با علاقه و لذت در کلاسش شرکت کنند. او میتواند برحسب سن دانش آموزان، فضا را برای صمیمی شدن باز گذاشته و با مشارکت دانش آموزان کلاس، قوانین مناسبی را وضع کند که طی سال باید رعایت شوند. البته پیامدهای زیر پا گذاشتن قوانین و اینکه میتوان مشکلات پیش آمده طی سال تحصیلی را با همفکری حل کرد، هم نکات مهمی است که باید گوشزد شود.
ویدا فلاح در ادامه میگوید: معلمی که بالغ رشد یافته دارد اعلام میکند که او هم تمایل دارد تجربیات جدید کسب کند و از تک تک بچه ها نکات جدیدی را بیاموزد. در چنین شرایطی روابطی در کلاس ایجاد خواهد شد که علاوه بر علاقه مندی دانش آموز برای حضور در کلاس درس باعث میشود تک تک دانش آموزان بتوانند نیازهای متعدد عاطفی، فکری و رفتاری خود را به کمک یکدیگر برطرف کنند و محیطی سالم و جذاب برای درمیان گذاشتن تجارب و آموخته هایشان داشته باشند.


منبع : روزنامه ایران 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.