تبیان، دستیار زندگی

 هر روز بهتر از دیروز

ندگی تــان چگونــه می گذرد؟ آیــا هر روز با عشــق به قدم هایی كه برای رســیدن به اهــداف والایتان برمی دارید از خواب بلند می شــوید، صبحانه می خورید، حاضر می شوید سپس به دانشــگاه یا محل كارتان می روید تا یك روز دیگر را بــرای جامه عمل پوشــاندن به مقاصدتان طــی كنید، یا برعكــس؛ جانتان از این روزهای تكــراری یكنواخت به لب رســیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی تــان چگونــه می گذرد؟ آیــا هر روز با عشــق به قدم هایی كه برای رســیدن به اهــداف والایتان برمی دارید از خواب بلند می شــوید، صبحانه می خورید، حاضر می شوید سپس به دانشــگاه یا محل كارتان می روید تا یك روز دیگر را بــرای جامه عمل پوشــاندن به مقاصدتان طــی كنید، یا برعكــس؛ جانتان از این روزهای تكــراری یكنواخت به لب رســیده چون هر روز باید بی هدف و مانند روزهای قبل از جا بلند شــوید و چند ساعت مرارت را بار دیگر به هر سختی كه هست ســپری كنید؟! حتی دیگر حساب روزهای هفته و ماه هم از دســت تان دررفته و شما نمی دانید چند شنبه از چه ماه و سالی است كه در حال گذراندن آن هستید. زندگی باید سراســر رشد و پیشــرفت باشد، به نحوی كه هروقت به گذشــته برمی گردیم و شرایط پنج سال قبل خود را بررسی می كنیم، پیشرفت های چشمگیری در روح، روان و اوضاع زندگی خودمان مشاهده كنیم و خوشحال باشیم چون می دانیم تا پنج ســال بعد احتمالا به بیشتر اهداف بزرگی كه در حال حاضر در سر می پرورانیم خواهیم رسید.
زندگی

در این نوشــتار 9 روش برای این كه زندگی مان بهتر از دیروز شود، پیشنهاد می شود:

1ـ درون تان را كندوكاو كنید:

هر روز از خود بپرسید بــه چه چیزهایی علاقه دارید كه تاكنون به آنها نپرداخته اید. ادامه تحصیل، مطالعه و كســب دانــش در زمینه ای خاص، یادگرفتــن زبــان خارجــی، حرفه ای شــدن در یك ورزش، فراگیری یك یا چند رشــته هنری، بهبود شــرایط زناشویی و رابطه با همســر و فرزندان تان، پیشــرفت امور مالی یا هر خواسته دیگری كه در اعماق وجودتان هست، منتظرند شما شناسایی شــان كنید و آنهــا را از حالت بالقــوه درآورده و به فعلیت برســانید. پس هر روز از خودتان سوال كنید چه كارها و برنامه هایی اســت كه شــما عمیقا بــه آن علاقه دارید، اما تاكنون برای شكوفاكردنشان اقدام خاصی نكرده اید.

2ـ به احساساتتان احترام بگذارید:

از چه چیزهایی شــاد یا غمگین می شوید، وجودتان را اشــتیاق پرمی كند یا می خواهیــد پا به فراربگذارید. به دنبال آن چیزهایی باشــید كه برای شــما انرژی بخش اند. برنامه ای كه دوســت دارید تماشــاكنید، كتاب یا مجله ای كه به شما حس خوب می دهد بخوانید، با افرادی كه حرفی برای گفتن دارند و به شما امید و شادی می دهند نشست و برخاست داشته باشید. حس خوبی كه در وجودتان ایجاد می شــود مانند یك مشــعل شما را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت می كند.

3ـ قدردان باشید:

هروقت صحبت از قدردانی می شود ما به یاد قدردانــی از محبت های دیگران می افتیم. این خیلی زیباست كه ما انسان ها یادبگیریم از لطفی كه فرد دیگر در حق مان می كند ممنون باشیم تا فرد مقابل حس كند ما لیاقت این محبت را داشته ایم و آن را فراموش نمی كنیم. در كنار قدردانی از دیگران، به یاد خودتان هم باشــید. مطمئنا شما هم در مقام یك انســان اعمال خوبی انجام می دهید كه ســزاوار تشــكر باشــد؛ حال در حق دیگران یا خودمــان. اگر درس می خوانید، كار می كنید، از بیمار نگهداری می كنید، كارهای هنری انجام می دهید، صرفه جویی می كنید، به دیگران امید می بخشــید یا اعمال مثبتی از این قبیل انجام می دهید، پس شــما ســزاوار ستایشید! گاهی با خودتان خلوت كنید و از خود بپرسید در این مدت، كدام اعمال نیك را انجام داده اید؟ خود را بابت آن اعمال تشویق كنید و جوایزی برای خویش در نظر بگیرید.

4ـ حالتـان را خـوب كنید:

شــما خوبیــد؛ اما چقدر خوب می شــد اگر تصمیــم می گرفتید كمــی از همین كه هســتید هم بهتر شــوید. اگر یك كارمندید، از امروز سعی كنیــد اندكی بر تلاش هایتــان بیفزایید، اگر پدر و مادرید، از ایــن به بعد ســعی كنید كمی بیشــتر مراقب رفتارهایی كــه بــا فرزندانتان دارید باشــید و به آینده آنهــا، بیش از پیش بیندیشــید. اگر پزشك هستید، كمی مهربان تر و اگر پرســتارید، اندكی دلســوزتر شوید. بهتر اســت هر معلمی به فكر به كار بســتن روش های تدریســی خلاقانه تر و هر مدیری در پی مدیریت بهتری باشــد. این كه سعی كنید از امــروز در حرفه و دیگر امور زندگی تان كمی بهتر باشــید، كاری آسان اســت. اما هنگامی كه این یك پله حركت به بالا برای شــما جاافتــاد و در مرحله بهتری قــرار گرفتید، بازهم می توانید تصمیم بگیرید كمی بهتر شــوید و باز هم یــك پله دیگر به ســمت بالا صعود كنید. بــه این ترتیب با گذشــت چندمــاه، از هر لحاظ عملكردتــان بهتر و بهتر خواهد شــد. این كار به شرطی شــدنی است كه از همین امروز تصمیم به اندكی بهترشــدن بگیرید.

5ـ روش هایی برای تمدد اعصاب بیاموزید:

راه های مختلفی برای ریلكسیشــن وجود دارند: یــوگا، ریكی، و انواع مراقبه ها كه می تواند به شما كمك كند ذهن تان را از فشارها و پراكندگی ها درآورید. افزون بر اینها شــما می توانید با گوش كردن به موســیقی آرامش بخش مورد علاقه تان، تماشــای یك فیلم یا ســریال زیبا و شادی بخش، یا ارتباط با دوستان و گذراندن ساعتی با آنها هم به تمدد اعصاب خود كمك كنید.

6ـ دقایقـی بـا خود خلـوت كنید:

هــر روز، حتی به مــدت چند دقیقــه هم كه شــده تلویزیون و رایانــه و دیگر ابزارهــای تكنولوژیك را خاموش كنید، پلك هایتان را برهم بگذارید و با خود خلوت كنید. فكركنید كه هســتید، اهدافتان چیســت. كجای زندگی تان را درســت هدایت می كنید و در كجاها می لنگید؟ این كار به اصلاح مســیر زندگی تان یاری می رساند.

7ـ خود را ملزم به پیشرفت بدانید:

این باور را داشته باشید كه هر انسان موفقی باید در هر مقطع از زندگی اش، از هر لحاظی بالاتر از مقطع قبلی باشد. اوضاع مادی و معنوی زندگی شما در این روزها باید چند درجه بهتر از همان اوضاع در پنج سال پیش باشد. ممكن است در برخی مرحله ها برای هریك از ما مشــكلاتی پیش آید كه برای مدتی به ما لطمه بزند، اما شــما باید دوران آن لطمه هــا را هم محدود كنید و نبایــد تا آخر عمر برای از دســت دادن برخی داشــته هایتان زانوی غــم به بغل بگیرید. فردی كه اخلاق و شــخصیت و داشــته های مــادی و معنوی اش طی 30 ســال تغییر نكند، انسانی شكست خورده و بی فایده است. همه ما باید به سمت جلو پیش برویم. هیچ گاه برای پیشرفت دیر نیست.

8ـ از جمـلات تاكیـدی مفیـد اسـتفاده كنید:

من اشرف مخلوقاتم و هر روز سعی می كنم نهایت تلاشم برای پیشــرفت را بــه كار ببندم؛ امروز مــن قدم هایی جدید برای دستیابی به مرحله های بالاتر برمی دارم و در این مسیر موفق می شــوم؛ به خود می بالم كه همواره در پی پیشرفتم و آن را ســرلوحه زندگی ام قرار داده ام؛ امثال این جملات را بارها به خود بگویید تا ضمیر ناهشــیارتان هــم در فكر راه حل هایی برای رشد و پیشرفت شما باشد.
9ـ قضاوت هـای بی منطق نكنید: شــما از شــرایط زندگی دیگــران خبر ندارید، پس نباید دربــاره آنها قضاوت كنید. در عین حال، از هیچ لحاظ هم خودتان را با آنها مقایسه نكنید. دلیل ندارد اگر دیگری در زمینه ای موفق شده كه شما نشده اید، خود را شــماتت كنید و حسادت بورزید. هرگز خود را زیر بار انتقادهای سنگین قرار ندهید، چون فایده ای جز له شدن نخواهد داشــت. خود را فقط با یك نفر مقایسه كنید و آن هم خودتان باشد. ایده آلی در ذهن خود بپرورانید و مسیر صعودی تان را در همان جهت طی كنید.
منبع:جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.