تبیان، دستیار زندگی

راز موفقیت خندوانه 4

سری چهارم خندوانه در حالی به پایان رسید که بدون داشتن جناب خان از نفس نیفتاد و حتی در قسمت هایی بهتر از فصل سوم بود. در این گزارش نقاط ضعف و قوت خندوانه 4 مرور شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خندوانه 4

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان

اصلاح دکور

به طور کلی رامبد جوان سعی کرد در فصل چهارم خندوانه، اشتباهات و ضعف‌های فصل سوم را برطرف کند و در مواردی هم موفق ظاهر شد. یکی از مهمترین ضعف‌های فصل سوم که در فصل چهارم برطرف شد، تغییر دکور بود. فصل سوم در دکوری بسییار گسترده ضبط شد و به دلیل فاصله‌ای که میان تماشاچیان و مجری وجود داشت هیچ رابطه صمیمانه‌ای به وجود نمی‌آمد. در فصل چهارم، دوباره برنامه به دکوری جمع و جور برده شد و استاندارد خودش را پیدا کرد. کم کم تعداد تماشاچیان داخل استودیو کاهش پیدا کرد و حتی تماشاچیانی که داخل بالکن می‌نشستند هم از یک جایی به بعد حذف شدند.

پر شدن جای جناب خان

بعد از پایان فصل سوم، زمانی که اعلام شد جناب خان از برنامه رفته و دیگر هیچ وقت برنمی‌گردد خیلی ها گمان می‌کردند عمر خندوانه تمام شده و هرکاری هم بکند به اندازه قبل جذاب نمی‌شود. وابستگی خندوانه به جناب خان آنقدر زیاد بود که نمی‌شد باور کرد برنامه در غیاب او سرپا شود و دوباره جان بگیرد. رامبد جوان اما ثابت کرد که به عنوان سازنده خندوانه، قدرت این را دارد که در بدترین شرایط، وضعیت را مدیریت کند. گرچه چندین بار اشتباهاتی انجام داد و به بیراهه رفت اما نهایتا توانست مدیریت اوضاع را به دست بگیرد و با استفاده از عناصر جذاب دیگر، نظر مخاطبان را به برنامه جلب کند. بعد از یکی دو ماه از شروع فصل سوم، به جایی رسید که دیگر کسی حرفی از جناب خان به میان نمی آورد.  

جذب کاراکترهای جدید

رامبد جوان در فصل چهارم با کمک نیما شعبان نژاد، کاراکترهای جدیدی خلق کرد که همه‌شان مورد توجه قرار گرفتند. کاراکتر «خانومی» با اینکه هیچ وقت دیده نمی‌شد و کسی از ماهیتش خبر نداشت از یک جایی به بعد انقدر طرفدار پیدا کرد که کم کم همه با فک و فامیل و زندگی خصوصی و کار و زندگی‌اش آشنا شدند. کاراکتر دکتر هم از جمله اتفاقهای جدید فصل چهارم بود. گریم عجیب نیما و دستوراتش خیلی مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر اینها در فصل چهارم، از کاراکترهای قبلی بایرام و کیانا و استاد کهنمویی هم به خوبی استفاده شد و البته فقط جای جوبان خالی بود.

شکست عروسکهای جدید

فصل چهارم خندوانه با وجود جذابیت‌هایی که داشت و موفقیت‌هایی که به دست آورد، در مواردی هم شکست خورد. شکست سنگین برنامه در زمینه استفاده از عروسکهای جدید رقم خورد. بعد از رفتن جناب خان رامبد جوان فکر می‌کرد برای حفظ جذابیت برنامه باید حتما به عروسک ها متوسل شود. برای همین هم خیلی زود پای چهار عروسک تن پوش را به برنامه باز کرد. عروسکها با وجود زحمت زیادی که برایشان کشیده شده بود، چهره‌‌ جذابی برای مخاطبان تلویزیونی نداشتند و هادی کاظمی، محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی عبداللهی و مجید آقاکریمی هم نتوانستند به عنوان صداپیشه به آنها جان درستی بدهند. پروژه حضور آنها در خندوانه به طور کلی شکست خورد. درواقع بازتاب‌ها آنقدر نسبت به عروسکها منفی بود که رامبد خیلی زود آنها را کنار گذشت.

خنداننده شو

مهمترین اتفاق فصل چهارم خندوانه، برگزاری مسابقه «خنداننده شو» بود. با اینکه اوایل به نظر می‌رسید حضور مردم عادی به عنوان کمدین در برنامه سر و صدایی به راه نمی‌اندازد اما خنداننده شو مثل بمب صدا کرد. جذابیت برنامه به حدی بود که هرکدام از شرکت کننده‌ها طرفدارهای خاص خودشان را پیدا کردند .

ادابازی

با اینکه مسابقه خنداننده شو آنقدر بزرگ بود و مورد توجه قرار گرفت که می‌توانست به تنهایی فصل چهارم خندوانه را سر زبانها بیندازد اما رامبد جوان به برگزاری همین یک رقابت قانع نشد. بلافاصله بعد از پایان این رقابت، مسابقه بزرگ دیگری ترتیب داد و اینبار به جای مردم عادی، دست روی چهره‌های هنری گذاشت. اینبار علاوه بر بازیگران، چهره‌های شناخته شده خوانندگی و آهنگسازی و فیلمنامه نویسی و انیمیشن و ... هم جزو شرکت کننده‌ها بودند.

تبلیغات گل درشت و اعصاب خردکن

کسل کننده‌ترین اتفاق خندوانه در فصل چهارم، تبلیغات فراوان و گل درشت بود. جوان سعی می کرد با اجرای نمایشهای مختلف به همراه دانیال و شاه حسینی، این تلیغات را تا حدی متفاوت اجرا کند. هر چند وقت یکبار هم موفق می‌شد میزان این کسالت را کم کند اما همین نمایش‌ها هم به مرور زمان مخاطبان را دلزده می‌کرد.

بازگرداندن چهره‌های فراموش شده

یکی از اتفاقهای مهم خندوانه که رامبد جوان در تمام فصل‌ها تکیه زیادی روی آنها دارد این است که به چهره‌های فراموش شده امکان می‌دهد مجددا جلوی دوربین قرار بگیرند و دیده شوند. او بعد از مدتها مخاطبان را با ارژنگ امیرفضلی مواجه کرد؛ کمدینی که سالها کسی از او خبر نداشت. محمد شیری، صفر کشکولی، نصرالله رادش، بهزاد خداویسی و ... هم بعد از مدتها مقابل دوربین خندوانه قرار گرفتند و دیده شدند. او حتی این امکان را به بهرام شاه محمدلو داد که استودیو را مثل صحنه نمایش آقای حکایتی بچیند و مجددا یکی از آن نمایش‌ها را اجرا کند.
منبع: هفت صبح/تبیان