تبیان، دستیار زندگی

دفاع باقیست ...

به ظاهر این جنگ بین ایران و عراق رُخ داد اما همگان می‌دانند که جنگ تحمیلی تنها به همین دو کشور محدود نبود زیرا در یک طرف ماجرا ایران اسلامی و در طرف دیگر جمعی از کشورهای مختلف جهانی بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفاع مقدس
دفاع مقدس یکی از پُرافتخارترین سال‌های ثبت شده در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که ایستادگی و پیروز یک ملت را در برابر جهانیان، به نمایش گذاشت. ایستادگی در برابر استکبار جهانی و حفاظت از اعتقادات افتخاری فراموش نشدنی است تاجایی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "تنها راه براى دفاع از اسلام و انقلاب، ایستادگى و مقاومت است و اگر در جنگ تحمیلى کمک مردم نبود، محال بود دولت بتواند به تنهایى آن را اداره کند."
حماسه‏ ملت ایران در دفاع مقدس، نمایش‌گر قله ظرفیت‌هاى انسانى مردم این سرزمین خدایى بود. فداکاری‌ها‌ى هشت سال دفاع مقدس‏ توانست یک نظام الهى و معنوى و متّکى بر تفکر و اندیشه درست و برخاسته از ایمان را تحکیم کند. این تجربه‏ى درس‏آموز (دفاع مقدس‏)، سرمشق همیشگى ملت بزرگ ایران و الگوى موفقى در برابر چشم همه‌‏ى ملت‌هاى مسلمان است.
در واقع جنگ ایران و عراق، در نوع خود از طولانی ترین جنگ‌های قرن بیستم است که در همه مراحل، چه در عملیات نظامى جبهه، چه در عملیات نظامى بیرون از جبهه، چه در برخورد با اسرا، چه در تبلیغات ارزش‌ها و اخلاق انسانى از سوی اسیران اسلامی رعایت شد.

اردن اولین كشوری بود كه به طور رسمی از عراق حمایت كرد و نیروی نظامی به عراق اعزام نمو.


8 سال جنگ تحمیلی

اولین گلوله‌ای که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق به سوی کشورمان شلیک شد توسط "ملک حسین"، پادشاه وقت اردن انجام گرفت. این جنگ 2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوی ارتش متجاوز بعثی در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام در آمدند. در این هشت سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران در آمد و و پنج هزار و 758 دستگاه تانک و نفربر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه و خودرو نظامی دشمن منهدم گردید.
حدود 5000 نفر از اسرای عراقی به ایران پناهنده شده اند که توسط صلیب سرخ ثبت نام و تعداد زیادی از آنها در ایران ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده اند و تا قبل از سقوط صدام حاضر به بازگشت به کشورشان نبودند.

اهداف رژیم بعثی عراق از جنگ با ایران

- لغو قرارداد 1957 الجزایر و حاكمیت بر اروند رود
- تجزیه استان خوزستان و تصرف بخش نفتخیز آن
- خنثی كردن تأثیرات ناشی از انقلاب اسلامی ایران در عراق
- برقرار كردن یك حكومت وابسته در خوزستان
-  استیلا بر منطقه و كشورهای عرب جنوب خلیج فارس از طریق كسب ژاندارمری منطقه
- بدست آوردن رهبری جهان عرب
- براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران

شرکای عراق در جنگ با ایران

به ظاهر این جنگ بین ایران و عراق رُخ داد اما همگان می‌دانند که جنگ تحمیلی تنها به همین دو کشور محدود نبود زیرا در یک طرف ماجرا ایران اسلامی و در طرف دیگر جمعی از کشورهای مختلف جهانی بودند. برخی از حمایت‌های دیگر کشورها از عبارتند از:
- شوروی بزرگترین تأمین كننده نیازهای تسلیحاتی عراق بود.
- آمریكا بزرگترین متحد عراق بر علیه ایران بود.
- آلمان بزرگترین كارخانه ساخت سلاح شیمیایی را در عراق ساخت.
- فرانسه علاوه بر صدها هواپیما موشك و ... یک بمب اتمی به عراق برای حمله به ایران هدیه نمود.
- ایتالیا چند میلیون مین ضد نفر به عراق فرستاد.
- سوئیس كاربرد پروژه اورانیوم را در عراق آغاز كرد.
- بلژیک قرارداد ساخت پایگاه نظامی در عراق به قیمت 830 میلیون دلار منعقد كرد.
- برزیل قراردادی 10 ساله با عراق برای همكاری هسته‌ای امضاء كرد. 
- شیلی در ساخت بمب‌های خوشه‌ای به عراق كمك كرد.
- اسپانیا سوئد ژاپن و آرژانتین كمک‌های نظامی متنوعی به عراق علیه ایران اعطا كردند.
- اردن اولین كشوری بود كه به طور رسمی از عراق حمایت كرد و نیروی نظامی به عراق اعزام نمود. 
منابع: خبرگزاری فارس / سایت شهید آوینی/ وبلاگ دانستنی‌های دفاع مقدس