تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1396 هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی الحجه 1438 هجری قمری، بیستم سپتامبر 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و نهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1396 هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی الحجه 1438 هجری قمری، بیستم سپتامبر 2017 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی

تاریخ معاصر ایران
29 شهریور 1394

میرزا حسین زارع شاعر معاصر در 91سالگی در زادگاهش میبد یزد چشم از جهان فروبست. تخلص «شفیق» را علی خوشدل تهرانی برای او انتخاب کرد. شعرهای او در روزنامه های توفیق، چلنگر و هفته نامه مرد امروز به چاپ رسید.

29 شهریور 1381

آیت الله سید محمد علی موحد ابطحی از فقهای گرانقدر حوزه علمیه قم در 72 سالگی به دیار حق شتافت. او دارای بیش از 110عنوان کتاب در علوم تفسیر و فقه، کلام و فلسفه، اصول و رجال، حدیث، تاریخ و دیگر موضوع های اسلامی بود.

29 شهریور 1359

خان بابا مشار نویسنده و کتاب شناس بزرگ ایرانی و از پایه گذاران کتاب شناسی کتاب های چاپی فارسی درگذشت و به دیار حق شتافت.

29 شهریور 1358

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی، اوری لیبرانی سفیر پیشین این رژیم در ایران گفت: «اسراییل به دلیل این قطع رابطه، زیان سنگینی دیده است.»

29شهریور 1357

یک فروند بالگرد سی- 130 نیروی هوایی پایگاه هفتم ترابری شیراز که به منظور حمل وسایل و خواروبار مورد نیاز مردم زلزله زده طبس از پایگاه شیراز راهی تهران بود، در هنگام نشستن در فرودگاه دوشان تپه سقوط کرد و دچار آتش سوزی شد. در این حادثه 9 تن از سرنشینان این بالگرد شامل خدمه و مسافر، کشته شدند.

29 شهریور 1338

نیکلای پکوف سفیر شوروی، پس از شش ماه و با پیام نیکیتا سرگیویچ خروشچف رهبر این کشور وارد تهران شد. روابط ایران و شوروی از زمان پیمان نظامی ایران و آمریکا در نهم آبان 1336 هجری خورشیدی تیره شده بود.

29 شهریور 1329

نصرالله انتظام وزیری به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل برگزیده شد.

29 شهریور 1327

مصوبه شورای وزیران با سه هفته تاخیر برای اجرا به ناشران روزنامه های عمومی(حرفه ای) کشور ابلاغ شد. برپایه آیین نامه تازه که هشتم شهریور به تصویب شورای وزیران کابینه عبدالحسین هژیر رسیده بود، حقوق بگیران سازمان های دولتی تا زمانی که شاغل بودند، نمی توانستند سردبیر و عضو تحریریه نشریه های عمومی(غیرتخصصی و غیرحزبی) باشند.

29 شهریور 1320

روزنامه اطلاعات در سر مقاله ای با عنوان «مسوولیت وزیران در برابر مجلس و ملت» نوشت: وزیران ما تاکنون کار مهمی که داشتند اجرای یک سلسله فرمان ها و دستورهایی بود که به آنها داده می شد و از خود در کارها رأی و نظری نداشتند.

29 شهریور 1305

محمد مصدق و آیت الله سید حسن مدرس در نشست مجلس شورای ملی در سخنانی، قرارداد 1919 وثوق الدوله با انگلیسی ها را محکوم کردند. انگلیس با این قرارداد امور نظامی و مالی ایران را به اختیار خود در می آورد.

29 شهریور 1302

میرزا اسحاق خان رهبر مدیر اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه و از صاحب منصبان قدیمی این نهاد، با حفظ سمت به مدیریت کل وزارت امورخارجه برگزیده شد.

29 شهریور 1301

رییس معارف ایالتی آذربایجان به پزشکان، دندانسازان، جراحان و چشم پزشکان آذربایجان اعلام کرد: افرادی که بیش از 10 سال پیشینه طبابت دارند و تا آن زمان برای دریافت اجازه نامه رسمی اقدام نکرده اند، یک سال زمان دارند تا با ارایه اسناد و مدارک، نسبت به دریافت آن اقدام کنند.