تبیان، دستیار زندگی

نهان‌خانه اینستاگرام

اینستاگرام شبکه اجتماعی که به منظور تبادل عکس‌ها و ویدئوهای کوچک انتشار یافته خیلی سریع طرفداران خودش را جذب کرد اما ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینستاگرام
این شبکه بر مبنای ارتباط با اطرافیان پایه ریزی شده و طوری طراحی شده است که آدم را وادار میکند تا با انتشار عکس‌هایی که بیشتر مورد رضایت اطرافیان است در این شبکه حضور خود را اعلام کند تا بدین ترتیب تعداد لایک‌های فرد افزایش یابد. این یک وجه اینستاگرام است که می‌توانیم آن را کاملا منوط به رضایت جمع و حضور فرد در اجتماع بدانیم که از طریق این اپلیکیشن انسان سعی میکند در اجتماع آنگونه که صحیح و مقبول است حضور داشته باشد اما اینستا روی دیگری نیز دارد و آن وجه خودخواهی در آن است به این معنی که وقتی فردی را فالو کردیم هر پستی که وی منتشر کند باید لایک کنیم و نمیتوانیم انتخاب کنیم که چه پستی را ببینیم و چه پستی را نبینیم.

کاربران اینستاگرام چه کسانی هستند؟

کاربران اینستاگرام را دو گروه عمده تشکیل می‌دهند گروه اول تمام مردم و کسانی که علاقمندند تا عکس‌ها و فیلم‌های کوتاه از زندگی‌شان را با طرفداران خود به اشتراک بگذارند هستند که خود این گروه نیز به دو قسمت تقسیم می‍شود قسمت اول کسانی که تنها به امر اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها مشغول هستند و گروه دوم کسانی که در اینستا فعالیت تجاری میکنند گاه با ایجاد یک پیج تجاری گاه با خرید یک پیج و تبدیل آن به تجاری و گاهی افرادی که دارای پیج با فالور بالا هستند و در میان عکس‌ها و ویدئوهای لاکچری تبلیغ و آگهی‌های مختلفی را نیز منتشر می‌کنند که این گروه در همان ابتدای پیج که بیو نام دارد نرخ تبلیغ و مدت زمان را نیز اعلام کرده‌اند و گروه دوم خریداران اطلاعات هستند که اطلاعات مشترکان اینستا را خریداری می‌کنند این اطلاعات گاه شاید برای امور جاسوسی استفاده شود و گاهی هم یک شرکت تولیدی برای ارزیابی بازار خود در فلان منطقه از این اطلاعات استفاده کنند.

آسیب‌های اینستاگرام

اگر قصد شناسایی آسیب‌های اینستاگرام را داشته باشیم مهمترین مساله نبود فیلترهای مناسب برای الک کردن مطالب است متاسفانه وارد اینستاگرام که شویم سیل مطالب از هر نوعی کاملا در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

بی‌تردید فرهنگ و نحوه‌ی استفاده از یک تکنولوژی بی تردید از ماهیت اصلی آن مهم‌تر است.


آسیب بعدی ناشناس بودن افراد در این اپلیکیشن است با کسی که مخاطب شماست هیچ آشنایی وجود ندارد غیر از یک اسم که خیلی راحت می‌تواند کاملا جعلی باشد.
مورد دیگری که کاملا آسیب زا به نظر می‌رسد متن‌ها و نظرات کاربران در این فضا است و باعث از بین رفتن حیا شده است.
آسیب بعدی که جامعه ما را تهدید می‌کند تغییر دادن سبک زندگی مخصوصا در نسل نوجوان و جوان است که با فراگیر شدن شبکه‌های مجازی و گذراندن وقت بیش از اندازه در این شبکه‌ها بیشترین تأثیر را از این فضای مجازی می‌گیرند و در نتیجه تجملات، شرکت در میهمانی‌های به اصطلاح لاکچری، ریا، از بین رفتن حجب و حیا و اینکه چه کلماتی را بر زبان بیاوریم کاملا در حال تغییر است.
مورد دیگر اینکه افراد در این اپ بسیار خودخواه میشوند  اینستاگرام را همین حالا اگر باز کنید سیل پست‌هایی را می‌بینید که در آن صاحب پیج می‌گوید من خوشبخت هستم من ثروتمند هستم من زیبا هستم من موفق هستم و ... و شما باید از من تقدیر کنید( بوسیله لایک و کامنت) و این موفقیت را با هیچ کس شریک نیستم که همین مساله را میتوان بزرگنمایی نامید طرف اگر بخواهد بگوید از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است اغراق میکند اگر بخواهد که بگوید که مثلا با ایمان و معتقد است همچنین اغراق میکند و در نهایت خوشبختی در اینستا مبالغه است.
باید توجه داشت که این فهرست هیچ‌گاه تمام نمی‌شود اما در صورت استفاده درست از اپلیکیشنی مانند اینستاگرام جدا از اینکه هدف تولیدکنندگانش چه بوده کمک بزرگی به ما است به عنوان مثال استفاده تجاری از این برنامه (App) در زمانه کنونی که عصر اینترنت نام دارد بسیار شیوه‌ی مناسبی است در انتها باید به این نتیجه برسیم که هیچ وسیله و هیچ تکنولوژی قدرت آسیب زدن به زندگی ما را ندارد اگر به درستی از آن استفاده کنیم. بنابراین فرهنگ و نحوه‌ی استفاده از یک تکنولوژی بی تردید از ماهیت اصلی آن مهم‌تر است.