تبیان، دستیار زندگی

خاک بازی؛ مفید برای سلامت

یکی از بازی‌هایی که از قدیم میان کودکان ایرانی رایج بوده، خاک بازی است. دانشمندان دریافته‌اند که در خاک میکروب هایی وجود دارد که باعث ایجاد خوشحالی و از بین رفتن افسردگی می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خاک بازی کودک

غالب باغبان ها می گویند که مزرعه و باغ آنها جای بسیار آرام بخشی است و کار باغبانی باعث کاهش استرس و احساس شادمانی در آنها می شود.

هادی عبداللهی، متخصص طب سنتی با اشاره به یافته‌های اخیر دانشمندان درباره خاصیت ضدافسردگی خاک گفت: دانشمندان اخیراً متوجه وجود میکروبی در خاک شده‌اند که شباهت زیادی به داروی ضدافسردگی «پروزاک» دارد.

این میکروب که در خاک زندگی می‌کند می تواند باعث تحریک ترشح «سروتونین» شود که کمبود آن ارتباط مستقیمی با افسردگی، استرس و بیماری های وسواسی و دوقطبی دارد.

تماس با این میکروب سطح «سیتوکنین» را در خون افزایش می دهد. این حالت سبب افزایش «سروتونین» در خون می‌شود.

پژوهش ها نشان می‌دهد بازی با خاک نتایج بسیار خوبی روی سلامت و کاهش استرس بیماران سرطانی داشته است.

اثرات خاک بازی بر سلامت

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده اند که بازی با خاک و گل کاملا خیس، سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند. در نتیجه آن ها کمتر مریض می شوند. در واقع این زندگی بیش از حد پاستوریزه موجب شده است کودکان کمتر با انواع میکروب ها مواجه شوند و در نتیجه بدن آنها قادر به تمایز سلول های خودی از سلول های مهاجم نیست و این موجب افزایش انواع آلرژی ها همچون آسم، اگزما و بیماری های دیگر شده است. همچنین بدن کودکان پس از مواجهه مداوم با یک میکروب، موفق به ساخت آنتی بادی لازم می شود، پس این شرایط را باید در اختیارشان گذاشت و از اینکه کودک به خاک دست بزند، هراس نداشته باشید.

ترشح شادی در مغز

دانشمندان طی تحقیقاتی، متوجه شدند که خاک بازی، موجب افزایش سطح سروتونین در مغز می شود. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی است،که بر خُلق، حافظه، یادگیری، اشتها، خواب و… تاثیر دارد. تاثیر بازی با خاک مشابه تاثیر داروهای ضد افسردگی است. بنابراین خاک بازی برای کودک و بزرگسال، شادی بخش و نشاط آور است.

ویتامین طبیعت

کمبود یا فقدان ارتباط با طبیعت در زندگی های مدرن امروزی ما، موجب اختلالات رفتاری بسیاری در بشر، به ویژه کودکان شده است. طبیعت برای انسان ها همچون یک ویتامین است و همانطور که بدن ما، روزانه به میزان معینی از سایر ویتامین ها نیاز دارد، هر روز به ویتامین طبیعت نیز نیاز دارد. فقدان این ویتامین در زندگی روزمره موجب اختلالات مربوط به کمبود توجه، افسردگی و چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است.

خلاقیت، هوش و هوش هیجانی

گل و خاک جزء اسباب بازی های سازمان نایافته هستند. این نوع اسباب بازی ها روش مشخصی برای بازی کردن ندارند و می توانند تاثیر بسیار خوبی بر افزایش هوش، هوش هیجانی و پرورش خلاقیت در کودکان داشته باشند.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

منابع:

روزنامه خراسان

کودک و نوجوان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.