اجباری در دین نیست
آنچه مسلم است، کسی را نیمی توان با زور و اجبار به اعتقاد و باوری مجبور کرد؛ چرا که اعتقاد و باور مربوط به امور امور قلبی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1396/06/27 ساعت 13:20
بخش قرآن تبیان
مفهوم آیه 255 سوره بقره«لا إِكْراهَ فِی الدِّین» را روشن بفرمائید؟
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریف میفرماید: «در جمله:«لا إِكْراهَ فِی الدِّین» دین اجبارى نفى شده است، چون دین عبارت است از یك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یك كلمه است و آن عبارت است از" اعتقادات"، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد، چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است، كه عبارت است از حركاتى مادى و بدنى (مكانیكى)، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراك دارد و محال است كه مثلاً جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمى، تصدیقى علمى را بزاید.» [المیزان(ترجمه)، ج2، ص 523]
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث
مفهوم آیه 255 سوره بقره«لا إِكْراهَ فِی الدِّین» را روشن بفرمائید؟
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریف میفرماید: «در جمله:«لا إِكْراهَ فِی الدِّین» دین اجبارى نفى شده است، چون دین عبارت است از یك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یك كلمه است و آن عبارت است از" اعتقادات"، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد، چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است، كه عبارت است از حركاتى مادى و بدنى (مكانیكى)، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراك دارد و محال است كه مثلاً جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمى، تصدیقى علمى را بزاید.» [المیزان(ترجمه)، ج2، ص 523]
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث