تبیان، دستیار زندگی

سونامی ترامپ علیه ایران

با گذشت ماه‌ها از امضای توافق‌نامه هسته‌ای برجام، هر روز شاهد نقض جدیدی از این توافق‌نامه از سوی دولتمردان آمریکا و سکوت اعضای امضاکننده‌ی برجام هستیم که این موضوع باعث ایجاد جوّ متشنجی در مجامع بین المللی برای ایران اسلامی شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
"ترامپ تعلیق تحریم‌های مربوط به برجام را تمدید کرد" ، "ترامپ: ایران روح توافق را نقض کرده" ، "دولت ترامپ در صدد اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران" و ... ؛ اینها عناوینی هستند که از نخستین روزهای آغاز به کار دولت ترامپ در آمریکا مدام شنیده می‌شوند.
درست است! ترامپ از ابتدای امر با آنچه تحت عنوان توافق نامه برجام امضا شد، مخالف بود و پیش از به قدرت رسیدن هم بارها و بارها متذکر شده بود که "در اولین روز کاری خود در کاخ سفید، برجام را پاره می‌کنم." پس بی‌تردید این مخالف حاصل تجربیات سیاسی و دیپلماتیک وی نبوده و عناد ترامپ با مسلمانان بالاخص ایرانی‌ها را نشان می‌دهد. در واقع وی با تحریم‌های چندباره ایران و مخالفت‌های همه جانبه با برجام، سعی در عقده‌گشایی خود دارد. کما اینکه مشاهده می‌شود اکثریت اطرافیان وی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا بارها به او تذکر داده‌اند که این مسیر نتیجه مطلوبی نداشته و آسیب‌های فراوانی به روابط سیاسی ایالات متحده وارد خواهد کرد اما ترامپ بی‌اعتنا به سخنان صاحبنظران سیاسی و افراد با تجربه در این زمینه؛ به افراطی گری‌های خود ادامه می‌دهد.

تمدید تحریم‌های ایران

اخیرا و در ادامه مسیر استکبارطلبانه دونالد ترامپ Donald John Trump ، شاهد تمدید مجدد تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی هستیم. وی هفته‌ی گذشته، تحریم دو شرکت و هفت فرد ایرانی را مجددا به مدت چهار ماه دیگر تمدید نمود که البته دلیل این رفتار غیرحرفه‌ای خود را نقض " روح برجام " از سوی دولتمردان ایران اسلامی عنوان کرده است. در حالی که اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، بارها و بارها بر پایبندی ایران و رعایت مفاد توافق نامه برجام تاکید کرده‌اند.

همراهی انگلیس و فرانسه با ترامپ در لغو برجام !

طبق اظهارات اطرافیان ترامپ، وی سعی بر‌آن دارد که برخی کشورهای امضاکننده‌ی برجام را با خود همراه کند تا زمینه‌ی مذاکره‌ی دوباره با ایران اسلامی را فراهم آورد[!] ؛ تا با این روش مفاد کلیدی برجام را حذف و ایران را با محدودیت‌های فراوانی همراه سازد.

جهانیان در حال مشاهده‌ی نقض همه جانبه‌ی برجام از سوی آمریکا و پایبندی به تعهدات ایران نسبت به این توافق‌نامه هستند، اینک باید در انتظار تصمیمات آتی سازمان آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بعنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، در راستای بهانه‌جویی‌های سران آمریکایی باشیم.


طبق گزارش‌های منتشر شده، چند ماه است که ترامپ در حال رایزنی با دولتمردان فرانسوی و انگیسی و آلمانی؛ با هدف مذکر می‌باشد و در این مسیر توانسته است همراهی فرانسه و انگلیس را کسب نماید اما از دولت آلمان جواب منفی گرفته و اینک در حال وارد کردن فشارهای دیپلماتیک به این کشور است تا نظر آلمانی‌ها را تغییر دهد.
حائز اهمیت آن که این روند تاجایی  پیش رفته که عده‌ای از سران کاخ سفید به جای واژه‌ی تعامل و رایزنی از واژه‌ی اجبار و تحمیل در سخنان خود و همراهی کشورهای اروپایی با ترامپ برای مذاکره‌ی مجدد با ایران یاد کرده‌اند.

فرافکنی ایالات متحده آمریکا

دولتمردان ایالات متحده به ویژه اعضای کنگره، یکی از مخالفان اصلی برجام بوده‌اند که با روی کار آمدن دولت ترامپ و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، نخستین نقض کنندگان توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بوده‌اند و به همین دلیل سعی دارند تا با فرافکنی و بهانه‌های واهی؛ ایران اسلامی را تروریسم و ناقض روح برجام معرفی نمایند. غافل از اینکه برجام مفادی واضح و روشن داشته که نقض و پایبندی طرفین بر اساس آن سنجیده می‌شود و طبق اظهارات " یوکیا آمانو " دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ "مقامات ایرانی تعهدات خود در چارچوب برجام را رعایت کرده‌اند و تهران هیچ یک از وعده‌های خود را نقض نکرده است." (1)

فرجام برجام

با توجه به آنچه که به اجمال گفته شده، جهانیان در حال مشاهده‌ی نقض همه جانبه‌ی برجام از سوی آمریکا و پایبندی به تعهدات ایران نسبت به این توافق‌نامه هستند، اینک باید در انتظار تصمیمات آتی سازمان آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بعنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، در راستای بهانه‌جویی‌های سران آمریکایی باشیم و تردیدی نیست که ایران اسلامی دیگر پای مذاکره با آمریکا نخواهد نشست و ترامپ این آرزو را به گور خواهد برد.
این در حالی است جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین مبارزان علیه تروریسم جهانی به ویژه داعش (دست پرورده آمریکا) است و در مسیر پیشبرد اهداف هسته‌ای؛ تنها در چارچوب مشخص شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، حرکت می‌کند. پس فشارها و تحریم‌های وارده از سوی غربی‌ها تنها به دلیل جلوگیری از انقلاب اسلامی در جهان و نیز وحشت از افزایس قدرت این نظان اسلامی است.

پی‌نوشت:
1. رعایت تعهدات برجام از سوی ایران، خبرگزاری صدا و سیما، 1396