تبیان، دستیار زندگی
وبسایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با عیدسعید غدیرخم و در مقاله ای دینی بر مبنای روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) «نگاهی نو نسبت به واقعه غدیرخم» داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه نو تبیان به واقعه‌ غدیر

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با عیدسعید غدیرخم و در مقاله ای دینی بر مبنای روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) «نگاهی نو نسبت به واقعه غدیرخم» داشت.

هومن بهلولی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش تاریخ و سیره معصومین(علیهم السلام) موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس روایات دینی تهیه و منتشر کرده است.

این مقاله بر مبنای نظرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی تهیه شده و در آن آمده است:« بهترین نوع سند، تواتر است و بهترین نوع تواتر، لفظی است که حدیث غدیر از آن برخوردار است. به جرأت می‌توان گفت که اعتبار سندی حدیث غدیر در حدّ قرآن است که راه اثباتی به جز تواتر ندارد. از این رو هیچ عالم مسلمانی منکر اصل واقعه‌ی غدیر و حدیث آن نشده است.موضع اصلی اختلاف شیعه و سنّی، معنای واژه «مولا» در حدیث فوق است، شیعه آن را به معنای متولّی امور و اولی به انفس، و سنّی آن را به معنای دوست و ناصر و بی‌ربط به مسأله‌ی ولایت و خلافت می‌داند. حقیقت آن است که واقعه‌ی غدیر از ویژگی‌های متعدّدی برخوردار بود:بیابانی فراخ به نام «غدیر خم» انتخاب شد که برای شرایط اقلیمی، امکان آن را داشت که جمعیت انبوهی، مستقیماً تصویر و صدا نبی اکرم (ص) را ببینند و بشنوند.در مقطعی حسّاس و در آخرین سال حیات نبی اکرم (ص) (حجّة الوداع) اتفاق افتاد و او خود در ابتدای خطبه، به نزدیک بودن زمان رحلتش اشاره کرد: «وَ إِنِّی أَوْشَکَ أَنْ أُدْعَى فَأُجِیب‏». علاوه بر این، انتخاب مقطع پایان حجّ و نزدیک‌ترین زمان به وقت بازگشت حجاج به شهرهای خود، هوشمندانه بود؛ زیرا اگر پیش از این و مثلاً در اثناء مناسک بدان اقدام می‌شد، احتمال آن بود که اصل ماجرا تحت الشعاع خاطرات و حوادث مراسم پرفراز و نشیب حج واقع شود و آنگونه که باید، در خاطره‌ها نماند.»

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در اینجا مشاهده کنند.