تبیان، دستیار زندگی

چالش نهنگ آبی

گروهی که این چالش اینترنتی را مدیریت می‌کنند به مدت 50 روز از مخاطبان که اغلب نوجوانان هستند، می‌خواهند تا روزانه کاری را که از آنها خواسته شده را انجام دهند و در پایان، عکسی از تکلیف خود را بفرستند تا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی نهنگ آبی
چالش نهنگ آبی ، بازی نهنگ آبی ، خودکشی با نهنگ سفید ، پوچ‌گرایی و ... هرچه که آن را می‌نامید و با آن عنوان می‌شناسید یکی از کشنده‌ترین مواردی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال گسترش در جوامع مختلف است. در واقع چالش نهنگ‌ آبی ، نوجوانان روسیه را تشویق به از بین بردن خود می‌کند؛ از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی ثبت شده است.

خودکشی و خودزنی در مرحله آخر!

خودکشی‌های ناشی از یک چالش اینترنتی موسوم به نهنگ آبی (the Blue Whale Challenge) در کشور روسیه پلیس را وادار به تحقیق در این رابطه کرده است؛ چالشی که از نوجوانان می‌خواهد تا به زندگی خود پایان دهند.
باید توجه داشت، گروهی که این چالش اینترنتی را مدیریت می‌کنند به مدت 50 روز از مخاطبان که اغلب نوجوانان هستند، می‌خواهند تا روزانه کاری را که از آنها خواسته شده را انجام دهند و در پایان، عکسی از تکلیف خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند؛ مرحله نخست این چالش، کشیدن یک «نهنگ آبی» روی دست است.
خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم‌های وحشت‌آور، حاضر شدن در اماکن، سازه‌ها و بلندیهای خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول بخشهایی از این چالش است که هر روز و رفته‌رفته سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و در پایان پنجاهمین روز از نوجوانی که «بازی» را شروع کرده، خواسته می‌شود تا خودکشی کند.
حادثه‌ای که در آن نوجوانی خود را به زیر قطار انداخت یا دختری 15 ساله به نام یولیا کونستانینوا (Yulia Konstantinova) که خود را از پشت‌بام ساختمانی 14 طبقه به پایین انداخت، به گروه گرداننده بازی نهنگ آبی نسبت داده می‌شود.

در برزیل دختری از بالای دیوار شش متری خانه شان پایین پرید. او زنده ماند و به پلیس گفت قبلاً به خاطر این بازی دست های خود را بریده بود و در مرحله ی آخر بازی یعنی خودکشی قرار داشت.


پلیس در همین ارتباط دو نوجوان را بازداشت کرده که گمان می‌رود از صحنه خودکشی «یولیا» فیلم‌برداری می‌کردند؛ در این رابطه روزنامه «نووایا گزتا» می‌نویسد که از نوامبر سال 2015 تا آوریل سال 2016 میلادی 130 مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی «نهنگ آبی» ثبت کرده است. پلیس روسیه هم در این خصوص تحقیق می‌کند؛ گمان می‌رود که حداقل 130 مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی بوده است.

فیلیپ بودیکین دستگیر شد

سال گذشته، پلیس روسیه جوانی 21 ساله به نام فیلیپ بودیکین (Philipp Budeikin) را دستگیر کرد که گمان می‌رود سردسته گروهی بوده که از طریق اینترنت نوجوانان و جوانان را به خودکشی ترغیب می‌کرده‌اند.
یکی از شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی که این گروه‌ها در آن فعال هستند، «وی‌کی» نام دارد؛ «وی‌کی» مخفف «وی‌کنتاکته» (VKontakte) شبکه اجتماعی روسی است که به فیس‌بوک شبیه است و کاربران بسیاری از جمله در روسیه، اوکراین و مولدوای و قزاقستان دارد. شایان ذکر است که این چالش اینترنتی اخیراً در فرانسه هم رایج شده است.

گزارش‌هایی از حوادث تلخ بعد از بازی نهنگ آبی

چالش نهنگ آبی در کشورهای زیادی نفوذ کرده و مواردی از خودکشی یا اقدام به خودکشی در این کشورها نیز گزارش شده است:آرژانتین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، گرجستان، هند، ایتالیا، کنیا، پاراگوئه، پرتغال، عربستان سعودی، صربستان، اسپانیا، آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا و ایران.
چالش نهنگ آبی در هند رواج زیادی پیدا کرده و حداقل پنج مورد خودکشی به آن مرتبط دانسته شده است. جوان بیست ودو ساله ای که از چالش انتحاری نهنگ آبی نجات یافته، این تجربه را دردناک توصیف کرده است؛ تله ی مرگی که حتی اگر می خواست نمی توانست از آن جدا شود.
الکساندر با چاقو در حال حک کردن طرح نهنگ آبی روی دستش بود که یک تیم پلیس وارد خانه شد و او را از ادامه کار باز داشت. حالا او می گوید بعد از چند جلسه مشاوره، از نظر روحی پایدار است.
این جوان در یک گروه واتس اپ، لینک چالش نهنگ آبی را دریافت کرده و می گوید: این یک برنامه یا بازی نیست که بتوان آن را دانلود کرد. فقط یک لینک است. چالش توسط مدیر نهنگ آبی برای افرادی که می خواهند بازی کنند بطور سفارشی طراحی می شود.
او در دورانی که در این بازی شرکت داشت از صحبت کردن با اهل خانه اجتناب می کرد و بیشتر خود را در اتاقش محصور کرده بود. گرچه می خواست از بازی خارج شود، اما نمی توانست. بالاخره برادرش که از بازی نهنگ آبی با خبر بود، متوجه رفتار عجیب او شد و به پلیس اطلاع داد.
در برزیل دختری از بالای دیوار شش متری خانه شان پایین پرید. او زنده ماند و به پلیس گفت قبلاً به خاطر این بازی دست های خود را بریده بود و در مرحله ی آخر بازی یعنی خودکشی قرار داشت.
در سائو پالئولو، پایتخت برزیل نیز دو عاشق و معشوق هجده و نوزده ساله بالای هتلی مجلل رفتند و آنجا پسر با شلیک یک گلوله در سر نامزدش او را کشت و سپس اقدام به خودکشی کرد. مقامات برزیل این اتفاق را با چالش نهنگ آبی مرتبط دانسته اند.
در کنیا دانش آموزی در چالش نهنگ آبی شرکت کرده بود و در نهایت خود را در بالکون هتل پدربزرگش در مرکز شهر حلق آویز کرد.
در عربستان سعودی پسری سیزده ساله در اتاقش با کابل پلی استیشن خودکشی کرد و مادرش جسد او را پیدا کرد. مرگ او به بازی نهنگ آبی مرتبط دانسته شد. او اولین قربانی این چالش عربستان شناخته می شود.
در ایران نیز نگرانی‌های در خصوص این بازی وجود دارد؛ اخیراً یورو نیوز گزارش داد ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که گفته می شود مربوط به خودکشی دو جوان است که در این چالش شرکت کرده بودند.

سخن نهایی

باتوجه به فراگیر شدن بازی نهنگ آبی یا نهنگ سفید ، بسیاری از کشورها خواستار حذف این بازی مرگبار از فضای مجازی شده‌اند، زیرا خوب می‌دانند که با ورود این بازی به کشورشان و شیوع آن بین اقشار مختلف جامعه بالاخص نوجوانان و جوانان، دیگر کنترل و ریشه کن سازی آن غیرممکن خواهد بود. پس باید هرچه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

منابع: خبرگزاری تسنیم / خبرآنلاین