تبیان، دستیار زندگی
ید دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با مراجع عظام تقلید آقای مصطفی خاکسار قهرودی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 24 و 25 آبانماه 1385 در شهر مقدس قم با حضرات آیات عظام موسو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح دیدار رییس سازمان حج و زیارت با مراجع عظام تقلید

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با مراجع عظام تقلید

آقای مصطفی خاکسار قهرودی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 24 و 25 آبانماه 1385 در شهر مقدس قم با حضرات آیات عظام موسوی اردبیلی ، نوری همدانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافی گلپایگانی ، صانعی ، فاضل لنکرانی از مراجع معظم تقلید و حضرات آیت الله سبحانی دیدار و گفت و گو کردند .

در ابتدای این دیدارها که حجت الاسلام و المسلمین آقای قاضی عسکر معاون آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری ، آقای نصیری مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت و آقای رضایی مدیر حج و زیارت استان قم به همراه رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این جلسات حضور داشتند . آقای خاکسار قهرودی گزارشی از وضعیت سازمان حج و زیارت و اقدامات صورت گرفته برای سفرهای حج ، عمره ، عتبات عالیات و سوریه ارائه داد .

محورهای اصلی گزارش ایشان به این شرح است :

_ معرفی خود و تجربیات موجود در حوزه حج و زیارت .

_ هماهنگی ایجاد شده میان حوزه اجرایی و فرهنگی حج و زیارت .

_ گزارش عمره سال 85 و برنامه ریزی صورت گرفته برای عمره سال 86 با محوریت سازمان حج و زیارت و زمان اعزام و آمار زائران و ......

_ اقدامات صورت گرفته برای نقش آفرینی بیشتر عوامل اجرایی کاروانهای حج و عمره در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه کار اجرایی آنها کاهش یافته است .

_ اقدامات انجام شده برای امور اجرایی حج 85 ( تغذیه و تدارکات و تلاش برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی _ آشپزخانه های متمرکز _ احتمال صدور گوسفند داخلی برای قربانی زائران _ تلاش های انجام شده برای بازگرداندن لاشه های گوسفندان قربانی _ قرار دادهای حمل و نقل درون شهری برای استفاده بیشتر زائران از معنویت سفر _ امکانات فراهم شده در حوزه بهداشت و درمان _ مذاکرات صورت گرفته با مسئولان شرکت بازرگانی شاهد به منظور عرضه کالای بیشتر و متنوع در مبادی خروجی زائران _ تعداد کاروانهای حج امسال _ تعداد زائران ، مدیران کاروانها ، عوامل و اعضای ستادها ..... )

_ آسیب شناسی در بخش های حج و عمره و عتبات _ مذاکرات با مقامات سعودی برای رفع مشکلات رائران ایرانی در عربستان .

_ اقدامات صورت گرفته برای روانتر شدن سفر زائران به عتبات عالیات و ارزانتر شدن این سفر .

_ آمار ثت نام ها و منتظران در نوبت تشرف به حج و عمره .

بیانات مراجع عظام تقلید نیز بر اساس ترتیب دیدارهای صورت گرفته به قرار ذیل است .

بیانات آیت الله العظمی موسوی اردبیلی :

من بارها به حج و عمره رفته ام . در گذشته اعزام ها مثل حالا نبود و آزاد بود . زائران خودشان هواپیما ، ویزا و مطوف تعیین می کردند و خلاصه سفر خیلی سخت بود حالا خیلی خوب شده است سال به سال زحمت کشیده اند و نواقص را بر طرف کرده اند . قبلاً خیلی زحمت داشت خصوصاً اگر زائری مریض می شد ، پزشکی نبود ، البته دکترهای ایرانی به صورت زائر می آمدند ولی موظف نبودند . اگر راجع به ذبیحه اقدام بفرمایید افکار حجاج راحت تر می شود . چون مردم پول می دهند ولی گاهی دودل می شوند . بشود اطمینان داشته باشند هم بدون زحمت باشد و هم دو دل نباشند ، که بسیار مهم است . طول سفر دو هفته برای زائران عمره زیاد است اما گاهی افرادی می خواهند سه یا چهار هفته بمانند ، این عده باید چه کار کنند ؟ اگر این حل شود خوب است . بعضی ها با 15 روز اشباع نمی شوند . به هر حال کار شما کار بسیار بزرگی است آنها که آزاد رفته اند و زحمت کشده اند بهتر درک می کنند . الان بودن در خانه خود و مکه رفتن از نظر راحتی فرقی نمی کند . بعضی ها چند بار مکه می روند ولی برای آنها اکثر این سفر خاطره است که اگر بد بگذرد تا آخر عمر آن را بازگو می کنند و آنها هم که خاطره خوب دارند مکرر می گویند . تا می توانید سفارش کنید که برخورد بد با زائران نکنند . برای بعضی زائران باید دو و یا سه بار مطالب گفته شود و چاره ای نیست . تردیدی نداریم که رفتن عوامل برای نفس نیست وآنها خلوص دارند ولی بعضی ها نمی دانند و حرف درشت می زنند و زائر فکر می کند همه اینطور هستند ، راحت بودن سفر ، مردم را تشویق می کند که بیشتر بروند .

بیانات آیت الله العظمی نوری همدانی

خدای متعال این توفیق را به جنابعالی عنایت نمود که خدمتگزاری به کسانی که به حج و عمره مشرف می شوند را داشته باشید و این توفیق بزرگی است . چند نکته را در این زمینه باید به عرض برسانم .

اول اینکه همانطور که امام ( ره ) فرموده اند حج از آن محتوای قبل که بسیار سطحی بود تغییر یافته است الان محتوای کامل حج که وحدت اسلامی و مسلمانان است که در یک نقطه و زمان خاص جمع شوند و تبادل نظر داشته باشند و به دردها و مشکلات توجه و تشریک مساعی داشته باشند و موضعگیری واحد در مقابل استکبار داشته باشند توجه به این امر مهم است . بنده در اواخر شعبان عمره مشرف بودم الحمد الله بسیار مرتب بود ، افراد زیادی برای عمره یا حج می روند و با اینها باید صحبت شود که توجه به مسایل جهان اسلام داشته باشند . آنجا طلبه ها بیشتر باید با زائان ارتباط پیدا کنند ، الان دو جور مرثیه و مدیحه سرایی داریم ، یک جور همان منبر و مدیحه است که شاه سلطان حسین انجام می داد و مال 200 سال پیش است ولی الان زمانه متفاوت است و دشمنان اسلام تهاجم فرهنگی و تبلیغی دارند . لذا باید بشکل دیگر سخنرانی کرده مدیحه سرائی کنیم . روحانیونی انتخاب شوند که فکر انقلابی داشته باشند و مسلمانان را در مقابل دشمنان بیدار کنند . بیدار کردن مردم مهم است که باید برای آن از فرصت حج و عمره استفاده شود . دیگر اینکه برخی از مردم ایران امکانات خوبی دارند و بیشتر در شهرهای مقدس به خرید و فروش مشغول می شوند ودید مردم کشورها را نسبت به ما عوض می کنند که باید این روش تغییر یابد و مردم به معنویت روی آورند . باید فرهنگ سازی شود و روش ها عوض شود تا دیگران فکر نکنند که بیشتر در فکر خرید هستیم . برخی خانمها در خریدها رعایت موازین را نمی کنند . و نقصی در کارها ایجاد می کنند که اصلاح آن کار سازمان و بعثه است و ساده نیست . شما در راس تشکیلاتی هستید که باید سعی کنید از تمامی نقص ها منزه باشد . از خدای متعال توفیق شما را در راه این خدمت بزرگ خواستارم .

بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی

بیانات جنابعالی ( در مورد صادرات گوسفند از ایران برای قربانی ) بشارتی بود . بنا داشتم پیشنهاد بدهیم که شما اقدام کردید . گاهی مراجعه می شد که قربانی ها واجد شرایط نیستند . بحث بود که اگر بشود از ایران تهیه شود یا توافق شود که آنها گوسفندان واجد شرایط را به قدرنیاز شیعیان تهیه کنند که حیاتی است و مساله حج از نظر اهمیت در تمامی دعاهای رمضان و سایر ادعیه آمده است . خود کعبه اولین خانه مردم است . اگر شیعه به هدف نرسد خسارت بزرگی است . چیزهایی سابق بوده و الان شرایط موجود نیست . نباید توقع داشت ، باید اقدام کرد هر قدری شود شرایط تقیه را از بین برد . همین اقدام ذبیحه مهم است . اگر نشود گوسفندها در ایران رسیدگی و صادر شود و در آنجا افرادی قبلاً اعزام و بررسی نمایند . امتیاز حج با عمره در همین قربانی است و ان شاء الله که این اقدام کامل شود . آیا نمی شود د رعمره هم ماشین سرباز باشد . بسیاری از علما عقیده دارند که استضلال شب و روز ندارد و باید ماشین سرباز باشد ما هم همین عقیده را داریم . اگر امکان باشد و اقدام شود خدا پسندانه است . این فتوا است و بدون دغدغه می باشد . اگر چه استضلال مربوط به روز است ولی احکام بالاتر از این است . تردید نداریم که بین شب و روز فرقی نمی کند . روایات در این زمینه متعدد است و این فتواست . ذبح درشت هم اشکال دارد . ثبت و نشر کرامات زائران برای حج خوب است ولی چیزهای ضعیف نیابد و زمینه دایر شدن دکان های بیجا فراهم نشود

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیزاری

از توضیحات جناب آقای قاضی عسکر و شما ( قهرودی ) خوشوخت شدم . نکات تازه و شادی بخش بود مخصوصاً نشان داد که جنابعالی به مسایل کاملاً وارد هستید . دردها و درمانها و مشکلات و راه حل ها را به خاطر سوابق زیاد می دانید و وارد به مسائل هستید که باعث خوشبختی است . اگر رئیسی رفته و دیگری آمده کسی است که در مدیریت حج تجربه و فهم و درک هائی دارد . تاکید بر چند نکته می کنم ؛ الحمد الله وضع حجاج ایرانی و معتمرین یا بی نظیر و یا کم نظیر است . این باعث افتخار و آبرومندی است که زوار با اهمیت و عظمت و شخصیت حساب شوند . این نیست مگر بواسطه زحمات سالیان دراز ، و بعد از انقلاب هم هر سال بهتر از گذشته شده به صورتیکه زوار نمونه هستند که جای تشکر و نقطه قوت است . از طرفی ما برای حج بر اساس روایات ، چهار فلسفه اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی را در نظر داریم که فلسفه فرهنگی حج خیلی مهم است ، کسی که حج رفته و برگشته " رجع کیوم ولدته امه " یعنی حاجی با تولد جدید بر می گردد . باید در این مسیر کار کنیم که حجاج با تولد جدید برگردند و کل مملکت را تحت تاثیر قرار دهند .

باید خیلی کار شود خوشبختانه روحانیون و مسئولین فعالیت می کنند ولی کار بیشتر می طلبد که بهره برداری کامل شود . کار از طریق فرهنگی که وقت حاجی صرف مسایل سوغات و ...... نشود . افرادی که پیش من می آیند به آنها می گویم در آنجا دنبال چیزی بروید که پیدا نمی شود نه آنکه در جای دیگر هست . این فرهنگ جا نیفتاده و باید گفت و گفت ، باید از این سفر استفاده شود . فرهنگ سوغات تبدیل به " سوق الی الله " شود تا نتیجه فلسفه اخلاقی گرفته شود . نکته مهم دیگر هتاکی هایی است که اخیراً تشدید شده است در بقیع و مسجد النبی ( ص ) و مسجد الحرام ، تعدادی از افاغه سلفی ( نه مسئولین ) استخدام شده اند و چیزهایی تکرای می گویند . نه تنها ایجاد شبهه بلکه توهین و هتاکی می کنند که جلو این کار باید با قوت و شدت گرفته شود . هتاکی ها قوی شده و از این سو جمهوری اسلامی و تشیع هم قوی شده و بعد از حوادث لبنان عده زیادی تمایل به تشیع پیدا کرده اند . موج تشیع زیاد شده و اینها ناراحت هستند و فحاشی می کنند .هر که فحاشی می کند شکست خورده است . مگر آدم به مهمان خود فحش می دهد ؟ این چه منطقی است که حرف یا توهین القاء شود . باید به بزرگان آنان صحبت کنید .

نکته دیگر این است که ما شیعه ها وقتی آنجا می رویم باید گریه ها و عزاداری هایمان طوری باشد که سوء استفاده نشود . نباید کاری کنیم که بهانه به دست دشمن بدهیم . بعضی ها می روند و لعن می کنند . این چه تفکری است ؟ شاید هم دست هایی در کار باشد . باید کاروانها تذکر بدهند . در مساله قربانی بشارت بود که دادید که هم گوسفند را ببرن و هم گوشتش را بر گردانند . ما به دلیل اینکه قربانی در منی انجام نمی شود گفتیم که می توانند در وطن قربانی کنند . گاهی می گفتیم که گوسفند ها واجد شرایط نیستند و یا مصرف نمی شود . حالا که واجد شرایط است خیلی مهم است و مصرف هم به پیروان مکتب اهل بیت برسد . خرج کردن در این مسیر ارزش دارد .

نکته دیگر جمرات است ، خیلی باید آموزش داد ، چون خطرناک است . طوری شود که حتی یک تلفات هم نداشته باشیم که باید به زائران اموزش داده شود . بعضی ها در گوشه و کنار منی می روند و قربانی می کنند که از نظر من اشکال شرعی دارد و چهره شیعه را تخریب می کند و این احتیاط ها شرعاً درست نیست و باید کنار گذاشته شود . ذبح در شب اشکال دارد . خانم ها شب عید پس از وقوف در مشعر و رمی می توانند به حرم بروند و اعمال خود را انجام دهند و این فتوای من است . آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان برای همه زائران بیت الله الحرام دعای سفر خواندند .

بیانات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

اولاً این توفیق برای شما و عزیزان فراهم است که از فرصت با شوکت و عظمت و قداست حج استفاده می کنید که تبریک می گویم . واقعاً برای اشخاصی که عهده دار این برنامه ها هستند افتخار و اجر و ثوابی است که نمی توانیم اندازه آن را تعیین کنیم . ابعاد مختلف و متعددی این برنامه دارد که هر کدام از دیگری اهمیت بیشتری دارد که در این جلسه نمی شود آن را شرح داد . به بندگان خدا و مردمان مخلص که بسیاری از آنها از طبقه ضعیف هستند و سال اول استطاعت آنهاست و بعضی آنها با توان مادی کم که مستطیع شده و امتثال امر خدا می کنند با تحمل زحمت ، خلوص نیت ، می روند کمک به اینها عبادت است . اگر انسان بخواهد غرق در عبادت شود از این راه بهتر نیست . کمترین کار در این مسیر بزرگ و با اهمیت است . این کارها در اینجا هم عبادت است چه رسد به آنجا که به بندگان خاص خدا و به شما تبریک می گویم . قدر این نعمت بزرگ را بدانید که خداوند به شما چنین توفیقی داده که این برنامه ها را پیاده کنید حضور ما در آنجا از خیلی جهات متعدد اثر دارد . باید باشیم که اگر نباشیم خسارت است و هر چه پر رنگ تر باشد باعث افتخار بیشتر است . اگر کمتر شویم شکست است . حضور بیشتر و موجودیت شیعه را نشان دادن مهم است . در دوره گذشته این مسایل مطرود شده بود این ملاحظات خیلی مهم است . هر چه شکوه و نظم و ترتیب باشد و جلوه و تجلی زیاد تر باشد برای همه شیعه افتخار است . امام زمان ( ع ) هم خشنود می شوند . باعث سرافرازی شیعه می شود و بسیار مهم است . سالی که ابو طالب را شهید کردند ما سفیر نداشتیم و نماینده سیاسی و حافظ منافع ما مصر بود که خودشان علیه ابو طالب شهادت دادند . با این کیفیت ظهور شیعه مهمتر است و ما برای همین هر چه زحمت بکشیم جا دارد هر سال در همه زمینه ها خدمات پر رنگ تر شود . برنامه های شما هر کدام از دیگری جالب تر است و اسباب خوشوقتی است . تعظیم شعایر است . خداوند اگر جایی را بگوید عتیق است خیلی اهمیت دارد . ایرانی ها از قدیم هم به کعبه احترام می گذاشتند . اردشیر بابکان برای امر مهمی برای کعبه نذر کرده بود . به هر صورت این مساله جالب و با اهمیت است . برنامه ها رعایت شود . زنها پوشش داشته باشند و در مقابل آنها نقطه ضعف قرار ندهند . هر چه جلوه بهتر باشد برای ما باعث افتخار است . فرصتی است که در ابعاد مختلف برنامه های خود را برای معرفی مذهب تشیع ارائه دهیم و هر چه بیشتر مواظبت کنند بهتر است . چه تسهیل امور برای زائران و چه انعکاس خارجی که خیلی مهم است حاجی متوجه شود که سفر مقدس است و باید ساخته شود ، هر 100 هزار نفر که بر می گردند سفیری از طرف خدا و خانه باشند و تبلیغ کنند ومعنویت را گسترش دهند . امام زمان ( ع ) در حج تشریف دارند که خیلی مهم است . ان شاء الله روز به روز بر رونق آن افزوده شود . مصر و اردن هم مهم است ، در مصر مشاهد که مربوط به اهل بیت است بسیار مهم است و آنها هم معتقدند به مشهد رأس الحسین آنها اعتقاد دارند و کسب فیض می کنند . اگر می شد کاروانهایی برای آنجا و اردن که مقبره حضرت جعفر بن ابی طالب است راه اندازی کنید مهم است از جنبه سیاسی هم اهمیت دارد که شیعه در آنجا حضور داشته باشد . هر کس خدمت کند اجر می برد و مصر هم آمادگی دارد . مانند سوریه کاروانهایی هم برای آنجا درست شود .

بیانات آیت الله العظمی صانعی

خدمت شما رسیدن در ایام شهادت امام صادق ( ع ) باید به فال نیک گرفته شود . اسلام دین آسایش همگانی و صلح است . و در روایتی بلند از امام سجاد ( ع ) آمده است که روز قیامت به شخصی می گویند که چرا از فلانی سپاسگزاری نکردی ؟ می گوید از شما سپاسگزاری کردم ، خدا می گوید باید از او سپاسگزاری کنی همه باید از هم سپاسگزاری کنند که نکته بلندی است . شما از خدمات پیشینیان سپاسگزاری کردید که عملی نیکوست . همه ما مرهون زحمات دیگران هستیم و باید سپاسگزار باشیم . خدمات دیگران خلی اثر دارد . درباره کار فرهنگی حق همین است و باید در حج کار فرهنگی شود . منتها مطلبی باید فکر شود که حضور در نماز جماعات است که دنبال می شود ولی باید تلاش کرد که با حکومت عربستان ارتباط بیشتر پیدا کرد ، خیلی از علما دانسته با ما دشمنی می کنند و این خلاف است . هر چه نزدیکتر می شویم حملات بیشتر می شود . بیشترین ارتباط باید با مسئولان باشد و مسایل با قدرت انتقال شود . اگر بنا باشد اینطور با ما برخورد کنند ما می گوییم در نماز جماعت شرکت نکنند آمار کاهش پیدا می کند و سئوال ایجاد می شود و ما جواب می دهیم که مسایل اختلافی را مطرح می کنند . باید استفاده کرد . باید فکر کرد که آیا درگیری با وهابیت فایده دارد ؟ اثر دارد ؟ اینها بر می گردند ؟ آنچه ما را نگه داشته اهل بیت و عواطف آنهاست ، دوستانی که از خارج می آیند می گویند شیعه را عاطفه نگه داشته است . نکته ای باید عرض شود که هیچ با اینها درگیر نشوند و احساسات آنها راجریحه دارد نکنند که به ضرر تمام می شود . به روحانیون هم سفارش شود . آنها می خواهند درگیر بشوند و نان خورد را بخورند _ راجع به روحانیون ( در آزمون ) سوالاتی شده که به درد نمی خورد و وقت گیر است . زندگی ساده ائمه را با برداشت های منطقی به روحانیون منتقل کنیم . در جلسات زندگی ائمه شرح شود . گفتن زندگی ائمه تکراری نیست و کتابها از ظرایف زندگی آنها پر است ، تاریخ هم بسیار خوب است . از نظر اینکه کارها روی اندیشه پیش می رود خوب است و حق هم همین است _ مشکل مشکل منازل است ، تا آنجا که می توانید رفع کنید . رعایت بهداشت بشود تا حاجی و معتمر راضی باشد و کار به خوبی دارد پیش می رود . همه ما باید در کارهای اسلامی فکر کنیم که راه برای دوری از احرام فراهم شود .

بیانات آیت الله سبحانی

موسسه امام صادق ( ع ) وابسته به بخش فرهنگی حج است . باید از نظر فرهنگی با دو کشور رابطه را محکم کنیم حتی اگر نخواهند . یکی عربستان است که مسلمین در آنجا جمع می شوند و باید شیعه حضور پیدا کند و دوم کشور مصر که دروازه کشورهای عربی است . فرهنگ عربی در مصر است . در آنجا هم اگر روابط صمیمانه شود آزادی عمل بیشتر است و می توان شیعه را تبلیغ کرد . دولت عربستان می گوید با سلفی ها مخالف هستیم ولی دست آنها باز است . در کجای دنیا مهمان دعوت می شود و یک نفر به او فحاشی می کند . علیه شیعه در همه جا تبلیغ می کنند . باید با رفت و آمد کوتاه کرد . حتی ترنویسی ها علیه شیعه است. کتابی درباره مسیحی ها و زرتشتی ها نیست . ضدیت هم حد و حدودی دارد . قبل از انقلاب 9 و یا 10 کتاب علیه شیعه نوشته شد ولی بعد از انقلاب شماره ندارد . مساله تبلیغ وهابیت در بقیع باید سامان بگیرد . بخش فرهنگی بخش چشمگیر حج است و حج مرکز تبیلغ اسلام و شناختن امام ( ع ) است . این دو بخش مورد توجه قرار گیرد . اگر حاضر نشدند عکس العمل نشان بدهید .

بیانات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

اگر انتقاد می شود نباید خوبی هم فراموش شود . مکه به کیفیت معمول کنونی منحصر به خودش می باشد . هیچ جای دنیا چنین نیست . حتی سفرهای اولیه که ما خودمان می رفتیم . در سال 1356 من مشرف شدم . در آن زمان همه صحن مسطح نبود و باغچه ها بود . الان وضع مکه حتی با آن زمان از زمین تا آسمان فرق کرده است برنا مه ها ، محل اسکان ، وظایف و مراقبت ها و راهنماها به صورت جدی تغییر کرده است . همه صحیح باشد یا نباشد نمی دانیم ، ایرانی ها را تحقیر می کنند . ایرانی حالا غیر از 20 سال پیش است . نباید جرات تحقیر داشته باشند . ایران هم از نظر قدرت ، هم مسئولین ، هم مسایل اقتصادی و نفت و انرژی قوی است . در بقیع یک عده را مامور کرده اند و پول می دهند که نسبت به کل حاجی های شیعه و مخصوصاً ایرانی ها برخوردهای خیلی بدی می کنند . به نحوی باید با این مسایل به صورت منطقی برخورد شود . ما مهمان آنها مگر نیستیم ، مگر ویزا نداده اند ؟ مگر دعوت نکرده اند ؟ ولی همه اینها را تحمل می کنیم اما اگر بخواهند با مذهب و حیثیت ما و زوار بازی شود برای ما قابل تحمل نیست باید فکری شود ، خودتان بهتر می دانید . با سران ملاقات کنید و به آنها بگویید این چه برخوردی است . مگر آنها از انگلیسی ها بدترند . چه وقت در انگلیس اینطور برخورد می شود که در بقیع برخورد می شود ؟ باید جلوگیری کنند که با ما اهانت نکنند . ضعف نداریم که بترسیم . بالاخره بعضی مسولان اینها را ببینید و منطقی صحبت کنید که برای زوار مفید و خوب باشد . باید به آنها گفت شما اجازه می دهید هر زائری باهر لغت ، کتاب و یا نوشته ای علیه ائمه را در دست داشته باشد ولی از این طرف زیارت عاشورا را پاره می کنند . باید در این زمان جلو رفت . زمانی قدرت نداشتیم و نمی توانستیم کلامی هم بگوییم اما حالا که قدرت داریم و می توانیم مقاومت کنیم و حرف هایمان هم منطقی است . نمی خواهیم اهانت کنیم و نمی خواهیم مال کسی را ببریم . در این مساله کوتاه نیایید بعضی ها غرض دارند و کار شکنی هم می کنند . شما واقعیت مطلب را بهتر از هر کس می دانید . وظیفه ما هم دعا کردن است که دعا می کنیم روز به روز موفق تر باشید و حاجی های ایرانی با سر بلندی بیشتر بروند . بعضی از زوار ایرانی هم در آنجا رفتار خوبی نداشتند که باید به آنها تذکر داده شود .