تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت وسیله ای بود که حرکت هواپیما را در مسیر مشخص نماید و نقش خلبان را اجرا کند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلبان خودکار

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت وسیله ای بود که حرکت هواپیما را در مسیر مشخص نماید و نقش خلبان را اجرا کند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

خلبان خودکار

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: خلبان خودکار

نام ارائه دهنده/دهند گان: مانیا سپاسی و درسا صفا خیل

زمینه و نوع پروژه: طراحی و ساخت

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: گل نرگس

مقدمه

هواپیما نوعی هواگرد ثابت بال است که توسط موتور جت یا پیستونی به پرواز در می آید. هواپیماها در اندازه ها، نوع ها و کاربردهای گوناگونی وجود دارند. طیف گسترده استفاده از هواپیماها شامل استفاده های تفریحی و گردشگری، حمل و نقل عمومی، نظامی و تحقیقاتی است و برخی نیز تولید شده اند تا از راه دور به وسیله یک کامپیوتر کنترل شوند؛ همانند پهپادها.

اولین پرواز کنترل شده که به وسیله یک موتور توانست نیروی رانش برای پرواز را به دست بیاورد، پرنده رایت بود که در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت در ایالات متحده آزمایش شد. سال ها قبل افرادی توانسته بودند دستگاه های پرنده ای بسازند و حتی با آن پرواز کنند اما اختراع برادران رایت اولین وسیله پروازی بود که کنترل آن کاملاً در دست خلبان بود.

خلبان خودکار

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت وسیله ای بود که حرکت هواپیما را در مسیر مشخص نماید و نقش خلبان را اجرا کند.

روش

دانش آموزان ابتدا یک مقوای دایره ای رسم کرده و برش دادند. سپس روی آن از مرکز چهار شعاع آن را رسم کردند. به کمک سیخ، سوراخی در مرکز دایره و چهار سوراخ به فاصله 5/2 سانتییمتر در اطراف ضرب در از مرکز ایجاد نمودند. در مرحله بعد سیم لختی را دور لیوان بپیچید و به کمک آن محیط بطری را به دست آوردند. چهار تکه ورقه مسی به بلندی ۵ سانتی متر و عرض یک پنجم محیط لیوان بریدند. در مرحله بعد روی هر ورقه مسی نوار چسب دو طرفه زدند و انتهای سیم ۳۰ سانتی متری را لخت کردند و روی ورقه های مسی چسبانده و به لیوان چسباندند ت چهار تکه سیم مسی شود.

در مرحله بعد به کمک دم باریک ۱۵ سانتی متر از سیم لاکی سبز رنگ را بریدند، سیم را نگه داشتند، با دقت یک طرف سیم را داخل گوی برنجی فرو کرده و سر آن را دقیق به گوی لحیم کردند. سپس سیم سبز رنگ را ابتدا از سوراخ وسطی دایره کوچک و سپس از سوراخ وسطی دایره بزرگ عبورداند. سیم را روی سطح بالایی دایره خم کردند تا محکم شود. سپس چهار سیم لاکی مسی که به ورقه های مسی متصل است را به سیم سبز رنگ وصل کردند.

در گام بعد به کمک چسب قطره ای، ال ای دی ها را در چهار سوراخی که در اطراف روی دایره بزرگ ایجاد کرده بودند چسباندند و چهار تکه سیم ۱۲ سانتی متر بریدند و انتهای آن ها را لخت کردند. ابتدا به دو سر قطب مثبت و منفی ال ای دی ها دو سیم لاکی وصل کردند و از سوراخی که در داخل مقوا ایجاد کرده بودند خارج نمودند. سیم سر منفی ال ای دها را به هم وصل کرده و سپس به قطب مثبت باتری نیز وصل کردند.

در گام نهم سیم لاکی سر مثبت ال ای دی ها را هم به سیم سبز رنگ متصل به گوی برنجی وصل کرده و سپس این سیم سبز رنگ را به قطب منفی باتری وصل کردند. چهار سیم مسی هم که به ورقه های مسی کنار ایولن متصل بود هم به سیم سبز وصل شده است. در آخر هم برای زیبایی و تمیزی کار یک مقوا سفید رنگ به صورت دایره که داخل آن نیز یک دایره کوچک تر برش داده بودند ر کشیدند و چهار فلش مشکی هم روی آن کشیدند و روی سطح کار قرار دادند تا سیم ها معلوم نباشد.

خلبان خودکار

نقشه اتصال لامپ وباتری وسیم ها

وسایل ساخت طرح نهایی

چسب قطرهای، لیوان ورقه های مسی، مقوای ضخیم، باتری، سیمروکش دار، کاتر، کاغذ، پیچ گوشتی، سیم لاکی مسی سبز رنگ، مقوای چند لایه گرد با قطری کمتر از بطری، پرگار، سیم پیانو، سیخ آهنی، مداد، چسب دوطرفه، چاقو،،2 دم باریک، مقوای چند لایه گرد به قطر سانتیمتر، چهار تا لامپ ال ای دیلامپی به همراه لامپ، ورق آلومینیوم، نوار چسب دو طرفه، توپ برنجی، قیچی، سیم لخت کن

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت