تبیان، دستیار زندگی
کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی دوران کودکی است. آهن یک ترکیب مهم در ساختار هموگلوبین گلبولهای قرمز خون است که کار اکسیژن رسانی به ســلولهای بدن را به عهده دارند. در شش ماه اول بعد از تولد، میزان آهن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازجلوگیری تغییر رنگ دندان ها با قطره آهن

کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی دوران کودکی است. آهن یک ترکیب مهم در ساختار هموگلوبین گلبولهای قرمز خون است که کار اکسیژن رسانی به ســلولهای بدن را به عهده دارند. در شش ماه اول بعد از تولد، میزان آهن موجود در شــیر مادر برای تامین نیازهای تغذیه ای کودک کفایت می کند. بعد از شــش ماهگی بدلیل نیاز بیشتر بدن، لازم است کودک با نظر پزشک از مکمل های غذایی حاوی آهن که معمولا بصورت قطره تجویز می شوند، استفاده کند

بخش سلامت تبیان
رنگ دندان ها، قطره آهن، کم خونی، کودک

اهمیت آهن در سلامت کودک:

آهن نقش مهمی در رســاندن اکســیژن به سلولهای بدن دارد و کمبــود آن در رژیم غذایی کودک، منجر به عوارض زیر می شود: - کمبود رشد طبیعی ( وزن و قد ) - کاهش بهره هوشی - کاهش قدرت یادگیری - کاهش قدرت تمرکز - کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها - خستگی زودرس - احساس ضعف و بی حالی - کم اشتهایی.

درمان کم خونی فقر آهن:

برای درمان کــم خونی فقر آهــن از مکمل های حاوی آهن استفاده می شــود که بصورت قطره، شربت، قرص و کپســول وجود دارند. مصرف قطره آهن باید از شش ماهگی کودک و همزمان با شروع تغذیه کمکی او شروع شده و تا پایان 2 ســالگی بصورت روزانه (روزی 15-10 قطره)ادامه یابد. بعد از 2 ســالگی، در صورتی که رشد کودک با توجه به نمودارهــای قد و وزن،

مصرف قطره آهن باید از شش ماهگی کودک و همزمان با شروع تغذیه کمکی او شروع شده و تا پایان 2 ســالگی بصورت روزانه (روزی 15-10 قطره)ادامه یابد

همچنان دچار افت باشــد، وی تحت مراقبت ویژه مراکز بهداشتی قرار می گیرد و بسته به ســنش، لازم است روزی یک قاشق چایخوری یا مرباخوری از مکمــل آهن را بصورت قطره یا شــربت دریافت کند. در صورت لزوم برای بچه های بزرگتر(مثال 5 سال به بالا)، مصرف مکمل ها ممکن است به شکل قرص و بصورت یک روز در میان ادامه یابد. برخی از غذاها مثل گوشت، حبوبات، مغزها، زرده تخم مرغ و ســبزیجات هم دارای منابع آهن می باشند که می تواننــد در کنار مکمل های تجویز شــده توســط پزشک، به تامین نیازهای بدن کودک کمک نمایند.

تغییر رنگ دندان ها در اثر مصرف قطره آهن:

تیره شــدن رنگ دندان هــای کــودک در اثر مصرف قطره آهن، یکــی از مهمترین دلایلی اســت که باعث نگرانی والدیــن و مراجعه آنها به همراه کودکشــان به مطب دندانپزشکی می شود. این تغییر رنگ به ویژه در کودکانی شدیدتر است که دندان هایشان حداقل یک بار در روز با مسواک یا پارچه، توسط والدین شان تمیز نمی شود و همچنین در طول روز اجازه می یابند مکررا از میان وعده های پوسیدگی زا(مثل کیک، بیسکویت، شکالت، پفک و چیپس) استفاده کنند. متاســفانه این باور غلط در بین والدین وجود دارد که قطره آهن اســت که منجر به خراب شــدن دندان ها می شــود و به همین دلیل گاهی مصــرف این عنصر حیاتی را توسط فرزند خود محدود می نمایند، در حالی که مطالعات نشان داده قطره آهن نه تنها باعث پوسیده شــدن دندان ها نمی شــود، بلکه به تنهایی یا همراه با فلوراید، ســبب پیشگیری از پوسیده شــدن دندان ها می شود.

نکاتی کاربردی و مفید بــرای والدین در مورد قطره آهن:

1-به کودک خود از ســن 6 ماهگی تا 2 سالگی با نظر پزشک قطره آهن بدهید.

2-برای جــذب بهتر، قطــره آهن را بیــن دو وعده شیردهی به کودک خود بدهید.

3- قطره آهن بــه هیچ وجه دندان های کودک شــما را پوســیده نمی کند، بلکه تمیز نکــردن دندان های کودک توسط شــما از زمان رویش اولین دندان های شیری و نیز اجازه دادن به کودک درمصرف مکرر میان وعده های پوســیدگی زا در طول روز است که سبب خراب شــدن دندان های کودک دلبندتان می گردد. لذا گناه خود را به گردن قطره آهن نیندازید.

بــرای جلوگیــری از تغییر رنــگ دندان ها، قطره آهن را با قاشــق چایخوری یا قطره چــکان در عقب دهان کودک بریزید، ســپس کمی آب به او بخورانید و بلافاصله دندان های او را با دستمال یا مسواک، پاک کنید

4- قطره آهن ممکن است مقداری دندان ها را سیاه نماید که اگر دندان ها سالم باشد و فقط چند لکه سیاه بر روی آنها باشد، هیچ جای نگرانی نیست.

5-بــرای جلوگیــری از تغییر رنــگ دندان ها، قطره آهن را با قاشــق چایخوری یا قطره چــکان در عقب دهان کودک بریزید، ســپس کمی آب به او بخورانید و بلافاصله دندان های او را با دستمال یا مسواک، پاک کنید.

6- می توانید قطره آهن را داخل یک قاشق آب میوه حل کنید و آن را به کودک بدهید. این کار ســه مزیت دارد :1-کودک طعم تلخ آهن را کمتر احساس می کند. 2 ویتامیــن Cموجود در آب میوه جــذب آهن را در معده افزایش می دهد. 3تغییر رنگ دندان کودک کمتر می شود.

7-اگر از قطره یا شــربت های حاوی سایر مکمل ها و مواد معدنی مثل قطــره مولتی ویتامین-آهن، قطره MIM یا شربت فروگلبولین استفاده می کنید، معمولا نیاز به قطره آهن بصورت جداگانه وجود ندارد.

8-با خوردن قطره آهن، رنگ مدفوع کودک شما به طور طبیعی تیره می شود.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.