تبیان، دستیار زندگی

واقعیت افزوده، فناوری ای که بیش از موبایل شما را وابسته می کند

واقعیت افزوده(Augment Reality) روشی برای افزودن عناصر مجازی به فضاهای حقیقی پیرامون ماست. عناصری که یا حاوی اطلاعات هستند یا سهولت استفاده را افزایش می دهند و یا باعث درک بیشتر و راحت تر خواهند شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واقعیت افزوده، فناوری ای که بیش از موبایل شما را وابسته می کند

واقعیت افزوده(Augmented Reality) روشی برای افزودن عناصر مجازی به فضاهای حقیقی پیرامون ماست. عناصری که یا حاوی اطلاعات هستند یا سهولت استفاده را افزایش می دهند، یا باعث درک بیشتر و راحت تر خواهند شد و یا صرفا عناصر جالبی برای سرگرمی و لذت بیشتر از زندگی هستند.

زهرا منسومی - بخش دانش و زندگی تبیان
واقعیت افزوده

سریال Fringe که تاکنون در بیش از ٦٠ کشور جهان پخش شده، یک سریال علمی تخیلی است که در آن با دانشمندانی فوق العاده باهوش و جامعه ای پر از پیشرفته ترین فناوری ها در ایالات متحده مواجه می شوید. در فضای این سریال استفاده از فناوری های کاربردی و پیشرفته آنقدر وارد زندگی همه مردم شده است که پیدا شدن یک مداد باعث شگفتی همه می شود و پیدا کردن فردی که از آن استفاده می کند تمام موضوع یکی از ١٠٠ قسمت این سریال.

تصور کنید که وارد یک فروشگاه می شوید و از وجود فروشنده در آن مکان شما هم همین قدر شگفت زده خواهید شد و این سوال در ذهن تان ایجاد شود که چرا باید یک انسان به عنوان فروشنده در این مکان حضور داشته باشد؟!

تعجب نکنید؛ این شرایط را زمانی تجربه خواهید کرد که فناوری واقعیت افزوده در تمام زندگی شما جاری شده باشد. فناوری ای که قطعا بیش از گوشی های هوشمند فعلی شما را به خودش وابسته خواهد کرد.

ابزارهای فناوری واقعیت افزوده ٢ نوع هستند: دیداری و پوشیدنی.

وقتی این فناوری حاکم بر زندگی شود شما در این شرایط خواهید بود:

- در هر خیابانی حضور داشته باشید می توانید با استفاده از گوشی خود همه اطلاعات لازم درباره همه مکان ها اعم از نوع فعالیت، کاربری، سال ساخت ساختمان، نام فروشگاه ها، ساعات کاری، تلفن تماس و ... را مشاهده نمایید.

- در سفر به کشور های دیگر ترجمه همه متن ها را به زبان دلخواه تان در گوشی هوشمند خود مشاهده کنید.(برای استفاده از تابلوهای راهنما یا در مترو برای استفاده از تابلوهای نصب شده که مسیرهای دسترسی را نمایش می دهند و ...)

- با ورود به یک موزه با نگه داشتن دوربین گوشی خود روی هر یک از اشیاء همه اطلاعات مربوط به آن را روی صفحه گوشی خود مشاهده کنید.

- در هر فروشگاه اطلاعات مربوط به همه اجناس مانند قیمت، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء،‌ جنس، مواد تشکیل دهنده،‌ سایز، کشور سازنده،‌ امکانات و ... را در گوشی خود مشاهده کرده و با استفاده از کد هر جنس و پرداخت قیمت(البته با همان گوشی هوشمند خود) تایید خروج جنس از فروشگاه را دریافت نمایید.(به همین دلیل نیاز به حضور هیچ فردی به عنوان فروشنده در مغازه ها و فروشگاه ها نخواهد بود)

- کتاب داستان ها را خیلی هیجان انگیزتر برای کودک تان بخوانید و از نمودارها، اشکال و دستورالعمل استفاده از دستگاه ها و ابزارها در کتاب های آموزشی راحت تر و قابل درک تر استفاده کنید.

واقعیت افزوده

- در منزل یا دفتر کار جدیدتان به راحتی ابتدا مدل و رنگ های مختلف هر نوع چیدمانی را مشاهده کرده و سپس دکوراسیون دلخواه تان را اجرا کنید.

واقعیت افزوده

- با زدن یک عینک یا استفاده از یک لنز که مجهز به فناوری واقعیت افزوده می باشد، با نگاه کردن به کودک تان سریعا متوجه شوید که تب دارد یا نه؟ گوشش عفونت کرده یا نه؟

- با استفاده از همین عینک یا لنز در شرکت بزرگ خود حرکت کنید و با نگاه کردن به هر یک از کارمندان نام، سن، سال شروع به کار، سمت، شرح وظایف، میزان حقوق دریافتی، مهارت ها و توانمندی های افراد را سریعا مقابل چشمان خود مشاهده نمایید.

مورتون هیلینگ

پدر فناوری واقعیت افزوده یعنی مورتون هیلینگ در دهه های ٥٠ و ٦٠ میلادی یک ابزار پوشیدنی شبیه ساز ابداع کرد که طرح های گرافیکی را به تصویر می کشید.

در حال حاضر واقعیت افزوده به ارزشی فراتر از این دست پیدا کرده است. در مسکو در پارکینگ یک مرکز خرید، در صورتی که خودرویی که فاقد برچسب ویژه معلولین است بخواهد در قسمت هایی که برای خودروهای معلولین اختصاص داده شده پارک کند، با استفاده از دوربین های خاصی که تعبیه شده و به کمک ذرات آبی که در هوا پخش می شوند، زمین تبدیل به یک صفحه نمایش شده و راننده فردی را که روی ویلچر نشسته است مقابل خودرو خود مشاهده می کند که به او فرمان ایست می دهد و درخواست می کند که به حقی که برای افراد معلول در نظر گرفته شده احترام قائل شود و با اشغال جای پارک آنها یک چالش دیگر به چالش های بی شماری که آنها در زندگی با آن مواجه هستند اضافه نکند.

واقعیت افزوده
واقعیت افزوده

واقعیت افزوده در ایران

در کشور ما هم این فناوری مورد استفاده قرار می گیرد مثلا روزنامه همشهری دارای یک اپلیکیشن است که در صورتی که آن را نصب کرده باشید با گرفتن دوربین گوشی روی قسمت های مشخص شده روزنامه، می توانید به جای مطالعه متن مصاحبه ها از فایل صوتی یا تصویری آنها استفاده کنید، در قسمت های درج شده نتایج مسابقات فوتبال خلاصه بازی یا گل ها را به صورت تصویری مشاهده نمایید، به فایل صوتی اشعار منتخب صفحه آخر گوش دهید و ....

همچنین برنامه نوا، برنامه واقعیت افزوده تهران است که از چهارراه جمالزاده تا ولیعصر فعال است و اطلاعات مناسبی درباره مکان های مختلف این محدوده به شما ارائه می کند همچنین امکان پیدا کردن یک مکان خاص در این محدوده را فراهم کرده است.

اگر فناوری درمان دلتنگی ها شود

ظهور هر فناوری قطعا سود و ضررهای بسیاری را با هم برای مان به ارمغان می آورد. گاهی حس می کنیم فناوری ها زندگی را راحت تر کرده اند و گاهی حس می کنیم چقدر اسباب زحمت و دردسر هستند. اما ممکن است گاهی یک فناوری دلنشین تر و دوست داشتنی تر شود اگر که برود سراغ جای خالی های بزرگ زندگی ما. فناوری واقعیت افزوده زیباترین نتیجه علم می شود؛ اگر روزی بتوانیم عینکی به چشم بزنیم و بنشینیم به تماشای آلبوم های قدیمی و خاک خورده، بدون عینک روی هر برگ آلبوم فقط یک عکس را ببینیم و اگر ذهن مان یاری کند خاطره ای برای مان تداعی شود اما با این عینک روی هر برگ آلبوم لحظات قبل و بعد گرفتن عکس مقابل چشمان مان نمایش داده شود؛ اگر واقعیت افزوده کمک کند که با نگاه کردن به عکس یک عزیز از دست رفته تصویر جان بگیرد مقابل چشمان مان و چند کلامی هم حرف بزند.

البته با کمک هوش مصنوعی این خواسته خیلی هم دور از واقعیت نیست چرا که مطابق آنچه در مجله علمی دانشمند نوشته شده آلبرت انیشتین در سال ٢٠١٣ با چهره ای هولوگرافیک زنده شده و در مراسم نکوداشت خودش شرکت کرده است. مراسمی که 31 مارس 2013 از طرف شرکت Pixelbug برگزار شده و انیشتین از دیدن تبلت آی‌پد اپل ذوق ‌زده شده و گفته: «در مورد این فناوری جدید شنیده بودم ولی نتوانستم هیچ شباهتی میان آن و سیب پیدا کنم.»

آلبرت انیشتین