تبیان، دستیار زندگی
در آینده نزدیک سیستم فوق مدرنی از حمل و نقل جاده ای در بریتانیا راه اندازی می شود که نتیجه آن کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کامیون های خودران در راه جاده های بریتانیا

در آینده نزدیک سیستم فوق مدرنی از حمل و نقل جاده ای در بریتانیا راه اندازی می شود که نتیجه آن کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است.

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان
کامیون خودران

به کارگیری دسته ای از کامیون ها و تریلرهای غول پیکر که همواره با یکدیگر در ارتباط بوده و به صورت خودران هدایت می شوند نویدبخش تحولی چشمگیر در حمل و نقل جاده ای است. کارشناسان معتقدند چنین فناوری می تواند به کاهش قابل ملاحظه آلاینده های کربنی و بهبود وضعیت ترافیکی در جاده هایی منجر شود که همواره شمار قابل توجهی از کامیون ها و تریلرها در آنها تردد می کنند.

ابتکار عملی که توسط آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل بریتانیا دنبال می شود متشکل از شبکه ای هوشمند از تریلرها و کامیون هایی است که به دلیل برقراری ارتباط بی وقفه، همواره با فاصله بسیار اندکی از یکدیگر حرکت می کنند. این بدان معناست که کامیون های بعدی مقاومت کمتری را در برابر جریان هوا متحمل می شوند که نتیجه آن کاهش چشمگیر مصرف سوخت است.

گذشته از آن، به دلیل فاصله اندکی که میان کامیون ها در این سیستم جدید برقرار است، فضای بیشتری از سطح جاده آزاد شده و خودروهای دیگر با آزادی عمل و سرعت بالاتری به حرکت خود ادامه می دهند و در نتیجه دیگر از ترافیک های سنگین خبری نخواهد بود.

این پروژه قرار است در ابتدا با شبیه سازی های دقیق آغاز شده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، از سال 2018 شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

وزیر حمل و نقل بریتانیا در این خصوص می گوید: ما در حال سرمایه گذاری مهمی است که در نهایت به ارتقای سطح کیفی زندگی مردم بریتانیا منجر خواهد شد.

کامیون خودران ۲۰۲۵ مرسدس بنز

بررسی کامیون خودران ۲۰۲۵ مرسدس در نمایشگاه خودروهای تجاری ما را با فناوری دست‌یافتی و جلوه‌های بصری هیجان‌انگیز این محصول آشنا خواهد کرد؛ که در آینده‌ای نه‌ چندان دور تولید خواهد شد.

ده سال دیگر، کامیون‌های بدون نیاز به راننده می‌توانند به‌ صورت خودکار در جاده‌ها حرکت کنند. بهره‌وری در حمل‌ونقل افزایش خواهد یافت،  امنیت جاده‌ها بیشتر خواهد شد و مصرف سوخت و تولید دی‌اکسید کربن کاهش خواهد یافت. برای عملی شدن این کار، کامیون خودران، سیستم کمک‌راننده‌ی فعلی با حسگرهای تقویت‌شده را به شبکه‌ی  “راهبر بزرگراه” مرتبط می‌کند.

در حال حاضر این سیستم خودکار می‌تواند با سرعتی مناسب و در جاده‌ای نسبتاً خلوت کامیون خودران مرسدس را هدایت کند.

فناوری آینده‌ی کامیون خودران مرسدس، واقعیت امروز دیملر تراکس است. کامیون خودران ۲۰۲۵ مرسدس بنز تحول بنیادینی در بهره‌وری، امنیت، شبکه، رفت‌وآمد جاده‌ای و زیرساخت‌های آن را برای رانندگان حرفه‌ای و بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به وجود آورده است. این صرفاً یک کامیون جدید نیست، بلکه کلید ورود به سیستم حمل‌ونقل به‌هم‌پیوسته‌ی آینده می‌باشد. کامیون خودران مرسدس به ‌وسیله‌ی دیملر تراکس و به‌ عنوان بخشی از پروژه‌ی "شکل دادن آینده‌ی حمل‌ونقل" ساخته‌ شده است تا در مصرف منابع اولیه صرفه‌جویی و از تولید انواع ضایعات جلوگیری شود. هدف‌های دیگر کامیون خودران مرسدس تضمین حداکثری امنیت تردد، تقویت شبکه با مدیریت هوشمند داده‌ها برای کامیون‌های سفارشی و خدمات جاده‌ای است.

طی آزمایش نمونه‌ اولیه‌ در سال گذشته این کامیون توانست با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت و در ترافیک سبک بزرگراه ای‌فورتین مگدبورگ آلمان به ‌خوبی حرکت کند. حالا نمای جالب‌توجه داخلی و خارجی آن کامیون به نمایش گذاشته‌شده است. بخش پیشران آن همراه با بخش پشتبندی که از لحاظ ایرودینامیکی بهینه‌سازی شده در نمایشگاه خودروهای تجاری به نمایش گذاشته ‌شده است.

علاوه بر تشخیص اشیاء و میزان فاصله، دوربین استریو می‌تواند علائم نوشته‌شده روی جاده را هم، به‌ عنوان یکی از عوامل مؤثر رانندگی خودکار، تشخیص دهد

پشت این نمای خیره‌کننده، فناوری جالب ‌توجهی قرار دارد. کامیون خودران ۲۰۲۵ مرسدس بخشی از یک سری کامیون معمولی نیست. این کامیون الزاماً نباید به یک کامیون دیگر متصل باشد. حسگرهای راداری و فناوری دوربین‌ها، آن را قادر می‌کند که به‌صورت خودکار و بدون نیاز به شبکه‌ی مرکزی یا دیگر کامیون‌ها حرکت کند. به همین دلیل خصوصیات فنی آن بسیار مهم بوده و این امکان را می‌دهد که کامیونی خودران باشد. اوج کار شرکت مرسدس بنز، سیستم بسیار هوشمند راهبر بزرگراه است که مانند خلبان خودکار هواپیما عمل می‌کند.

حسگر راداری که در قسمت پایین جلوی آن قرار دارد، جاده را در فاصله‌ی کوتاه و طولانی بررسی می‌کند. حسگر راداری جلو ۲۵۰ متر را با شعاع ۱۸ درجه پوشش می‌دهد. حسگر برد کوتاه دارای برد ۷۰ متر و شعاع دیدی ۳۰ درجه است.

دوربین استریو در بالای شیشه جلو نصب‌شده که جاده‌ی جلوی ماشین را در دید خود دارد. برد این دوربین‌ها ۱۰۰ متر است و می‌تواند ۴۵ درجه را به‌صورت افقی و ۲۷ درجه به‌صورت عمودی را تحت پوشش قرار دهد.

دوربین استریو کامیون خودران ۲۰۲۵ مرسدس بنز می‌تواند جاده‌های تک باند و دو باند، مسیر عابر پیاده، اشیاء ثابت یا در حال حرکت، و تمام اشیاء داخل محوطه‌ی کنترل و روی جاده را تشخیص دهد. این دوربین می‌تواند هر چیزی که غیر همرنگ با زمین هست را تشخیص داده و فواصل بین ماشین‌ها را به‌دقت محاسبه کند. دوربین استریو جلو می‌تواند تابلوهای راهنمایی و رانندگی را نیز تشخیص دهد.

علاوه بر تشخیص اشیاء و میزان فاصله، دوربین استریو می‌تواند علائم نوشته‌شده روی جاده را هم، به‌ عنوان یکی از عوامل مؤثر رانندگی خودکار، تشخیص دهد.

قسمت چپ و راست جاده توسط حسگرهای راداری بغل ماشین کنترل می‌شوند. این حسگرها نزدیک دو طرف محور نصب‌ شده‌اند. حسگرها برد ۶۰ متر با زاویه‌ی ۱۷۰ درجه در جهت طولی را دارا می‌باشند.

مرسدس بنز قصد دارد که در چند سال آینده سیستم کمک‌کننده برای نقطه‌ی کور را عرضه کند که این سیستم گام بزرگی برای رسیدن به یک کامیون خودران است و نقش مرسدس بنز را به ‌عنوان شرکتی پیشگام در بالا بردن امنیت جاده‌ها، حفظ می‌کند.


منابع: سیناپرس، فردانما