تبیان، دستیار زندگی

طراحی وساخت بالابر (آسانسور) با ابعاد کوچک

امروزه نیاز به ساخت آسانسوری که کم ترین احساس اختلاف فشار را در انسان در حال جابجایی کم کند وجود دارد از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت آسانسور با ابعاد کوچک بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی وساخت بالابر (آسانسور) با ابعاد کوچک

امروزه نیاز به ساخت آسانسوری که کم ترین احساس اختلاف فشار را در انسان در حال جابجایی کم کند وجود دارد از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت آسانسور با ابعاد کوچک بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

طراحی وساخت بالابر (آسانسور) با ابعاد کوچک

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: طراحی وساخت بالابر (آسانسور) با ابعاد کوچک

نام ارائه دهنده/دهند گان: سارا فرجی، فاطمه خیابانی و طهورا جهانبانی

زمینه و نوع پروژه: معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی طلوع سبز

 

مقدمه

پایه گذار علمی و طراح آسانسورهای امروزی، دانشمند و ریاضی دان بزرگ، آتوود است. ماشین آتوود عبارت است از دو وزنه ای که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شوند و روی فلکه ای، وزنه های فوق به بالا و پایین حرکت می کنند. از بررسی معماری ساختمان‌ ها در گذشته می‌ توان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمان‌ های بلند وجود داشته ‌است ولی شاید دلیل این که چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پله‌ های بسیار بوده ‌باشد.

این مشکل همچنان پا بر جا بود تا این که یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامن‌ دار که در صورت پاره ‌شدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف می ‌کرد، فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پرده‌ برداری شد، مقدمه ‌ای برای کاربرد گسترده بالابر بود. آسانسور در حقیقت اتاقک متحرکی است که به وسیله آن می توان از طبقه ای به طبقه دیگر حرکت کنیم آسانسور معمولا به کمک موتور الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می شود.

 

طراحی وساخت بالابر (آسانسور) با ابعاد کوچک

 

هدف

 امروزه نیاز به ساخت آسانسوری که کم ترین احساس اختلاف فشار را در انسان در حال جابجایی کم کند وجود دارد از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت آسانسور با ابعاد کوچک بود. در کتاب علوم نهم به طور مفصل به بررسی و تحلیل چگونگی حرکت آسانسور پرداخته شده است و یک دانش آموز نهم قادر است انواع حرکت آسانسور را تجزیه و تحلیل کند.

 

روش

دانش آموزان برای ساخت آسانسور در مرحله اول اقدام به ترسیم روند انجام پروژه پرداختند، در ادامه به جستجو در مورد اجزای سازنده آسانسور پرداختند و بر اساس آن نقشه اولیه آسانسور را تهیه کردند و کارکرد قرقره های به کار رفته در آسانسور را بررسی کردند و طرح اولیه آن را ترسیم کردند.

در گام بعد وارد مرحله طراحی پیشرفته شدند و اتاقک آسانسور را طراحی کردند و موتور الکتریکی و توان آن را مورد بررسی قرار دادند و توان تعادلی را اندازه گیری نمودند و در نهایت ضربه گیر آسانسور را مورد بررسی قرار دادند. در مرحله سوم دانش آموزان به ساخت قطعات آسانسور پرداختند. در گام چهارم دانش آموزان به مونتاژکردن قطعات پرداختند و در این مرحله قطعاتی را که در مرحله قبل تهیه و تحلیل کرده بودند را روی هم مونتاژ کردند در مرحله پنجم به تست وعیب یابی سیستم پرداختند و اگر ایرادی به سیستم وارد بود رفع کردند.

 

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت