تبیان، دستیار زندگی
برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم عمیقی بر سلامت روحی، روانی و جسمی فرد می گذارد و پیامدهای منفی فراوانی برای جامعه به همراه دارد رفتارهای پُرخطر جنسی می باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط جنسی پرخطر

برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم عمیقی بر سلامت روحی، روانی و جسمی فرد می گذارد و پیامدهای منفی فراوانی برای جامعه به همراه دارد "رفتارهای پُرخطر جنسی" می‌باشند.

فرآوری: نیره هوشیار- بخش اجتماعی تبیان
روابط جنسی پرخطر

طی یک دهه اخیر شاهد تغییر و تحولات فراوانی در سبک زندگی (Life Style) و رفتار نوجوانان و جوانان کشورمان بوده‌ایم. تغییراتی که گاه رنگ و بوی دوری از فرهنگ اصیل ایرانی–اسلامی دارد.

متاسفانه سال‌هاست که خبرهایی مبنی بر رواج روابط خارج از عرف بین اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر جوان هستیم. در این راستا باید توجه داشته باشیم یکی از معضلات جامعه کنونی عدم اطلاع جوانان و نوجوانان از رفتارهای خطرآفرین جنسی است و عدم آگاهی های لازم سبب می شود که نسل آینده، نسلی بیمار و ناسالم از لحاظ روحی و جسمی باشند و لذا پیشگیری از این معضلات با آموزش صحیح وبه موقع، می تواند مهمترین موضوع در آموزش رفتارهای پرخطر، آموزش رفتارهای جنسی سالم باشد.

البته انتقال انواع بیماری‌ها، تنها مشکل و آسیب برقراری روابط جنسی ناسالم نیست؛ بلکه رفتارهای خارج از عرف و خشونت‌آمیز که توسط فیلم‌های پورن غربی (Porne) در کشور اشاعه یافته نیز یکی دیگر از مصادیق روابط ناسالم جنسی محسوب می‌شود.

حائز اهمیت است متذکر شویم؛ این که روابط جنسی (چه در عرف و چه خارج از چارچوب عرف) در سطح جامعه از آشفتگی خاصی برخوردار است موضوع بحث امروز ما نیست و از پرداختن به آن دوری می‌کنیم.

رفتار جنسی ناسالم

رفتار جنسی ناسالم  (Unsafe Sex)، هرگونه تماس جنسی را می‌گویند كه در آن فرد از سلامت و مشکلات خود یا شریک جنسی خود ‌آگاه نباشد. البته اصل مشكل از این جا ناشی می‌شود كه آگاهی از سلامت خود یا دیگران به راحتی امكانپذیر نیست. این در حالی است که طبق برخی آمار اعلام شده در حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا HIV مثبت از آلوده بودن خودشان اطلاعی ندارند. از طرف دیگر؛ منفی بودن آزمایشات تشخیصی در ابتدای آلودگی با HIV نمی‌تواند دلیل سالم بودن فرد باشد زیرا نتیجه این آزمایشات در اوایل دوره آلودگی معمولاً منفی می‌باشد پس نیاز به گذشت زمان و تکرار آزمایشات تخصصی دارد.

عوامل آلوده شدن در روابط جنسی

- داشتن شركای جنسی متعدد

- تماس‌های جنسی نامعمول

- متوسل شدن به خشونت در زمان تماس جنسی

- مصرف الكل، مواد مخدر و یا روانگردان قبل از برقراری تماس جنسی

- تماس جنسی محافظت نشده

بنابراین برای پیشگیری از ایدز (HIV) در جامعه باید رفتارهای جنسی سالم را همه افراد به ویژه جوانان آموزش داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی، نرخ رشد ایدز در ایران بصورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به ویروسHIV در کشور ثبت شده‌‌اند و تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود.

با توجه به بافت سنتی و عرف جامعه، بحث و گفتگو درباره راه‌های انتقال این بیماری بویژه از طریق روابط جنسی با محدودیت‌هایی همراه است. این مساله تا جایی پیش رفته است که ایدز در ایران بصورت یک بیماری مهلک مطرح است و همین امر باعث شده تا بیماری بطور مخفیانه و زیرزمینی شیوع یابد و مبتلایان به آن در مواردی از خانواده و جامعه طرد شوند و روند درمانی آن‌ها با مشکل مواجه شود.

البته انتقال انواع بیماری‌ها، تنها مشکل و آسیب برقراری روابط جنسی ناسالم نیست؛ بلکه رفتارهای خارج از عرف و خشونت‌آمیز که توسط فیلم‌های پورن غربی (Porne) در کشور اشاعه یافته نیز یکی دیگر از مصادیق روابط ناسالم جنسی محسوب می‌شود.  که لازم است با برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل بیشتر بر فضای اینترنتی بسترهای دانلود و انتقال آنها مسدود گردد.

آموزش صحیح روابط جنسی

یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با این معضل اجتماعی آموزش و افزایش سطح آگاهی افراد است. مهم‌ترین گروه برای آموزش و اطلاع رسانی درباره روابط جنسی صحیح و جلوگیری از بیماری ایدز، جوانان هستند. لازم است با روش‌های اصولی و درست این گروه‌های سنی درباره رفتارهای جنسی و بیماری‌های آمیزشی آشنا شوند تا از شیوع بیماری‌هایی مانند "هپاتیت" و "ایدز" جلوگیری شود.

یکی از معضلات جامعه کنونی عدم اطلاع جوانان و نوجوانان از رفتارهای خطرآفرین جنسی است.

همچنین لازم است گروهی از کار‌شناسان در این زمینه همفکری کرده و به روش‌های مشخصی برای آموزش در این زمینه برسند. اگر ما نتوانیم درباره این موضوع‌ها با جوانان صحبت کنیم، کار بسیار مشکل می‌شود. لازم است آموزش‌های مرتبط با رفتارهای پرخطر جنسی و استفاده از وسایل پیشگیری به جوانان آموزش داده شود.

بیماری های آمیزشی درمان پذیر

- سوزاک (Gonorrhea)

- سفیلیس (Syphilis)

- کلامدیا (chlamydia)

بیماری های آمیزشی غیرقابل درمان

- ویروس تبخال انسانی (HSV) نوع اول

- ویروس تبخال دستگاه تناسلی(HSV)  نوع دوم

- ویروس هپاتیت

- ایدز (HIV)

کلام آخر

متاسفانه بنا به دلایل متعددی بسیاری از افراد از علائم بیماری‌های مقاربتی و همچنین راه‌های انتقال آنها هیچ اطلاعی ندارند و مبادرت به روابط جنسی خطرناک می نمایند و اگر آموزش درستی به آنها داده نشود، بی‌تردید در اثر ناآگاهی دچار بیماری های مقاربتی خطرناکی می‌شوند که گاه به مرگ منجر می‌گردد. پس در ابتدای امر باید روش‌های صحیح آموزش داده شود و در مرحله‌ی بعدی علائم و راه‌های انتقال این قبیل بیماری و در مرحله‌ی آخر الزام افراد به تکرار حداقل سالی 2 بار به آزمایشات تخصصی.
منابع: جام جم آنلاین/ سلامت نیوز