• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • يکشنبه 1385/12/13 ساعت 11:57
  • تاريخ :

رهبر منتخب خبرگان ملت، به اذن خدا دارای پشتوانه آرای عمومی است

  حضرت آیت الله مكارم شیرازی با انتقاد از برخی رسانه ها به خاطر دقت نكردن در انعكاس سخنانش پیرامون ولایت فقیه، به تشریح علمی دیدگاه خود در این باره پرداخت و گفت: ولایت فقیه دو ركن دارد؛ ركنی از سوی خدا به وسیله ائمه اطهار (ع) تعیین شده و ركن دیگر به وسیله یاری مردم حاصل می‌شود. گروهی تنها ركن اول، و گروهی تنها ركن دوم را می گیرند؛ ما معتقدیم همه باید بیایند در مجلس خبرگان، اجتماع كنند؛ اختلافات هم به این وسیله برطرف ‌می‌شود.

 حضرت آیت الله  مكارم شیرازی در سخنان روز شنبه خود كه در ماه رمضان با حضور طلاب و اقشار مردمی در مدرسه علمیه امیر المؤمنین قم پیرامون «سوگندهای قرآنی»‌ برگزار می‌شود، از دقت نكردن برخی رسانه ها و روزنامه‌ها در انعكاس سخنانش پیرامون ولایت فقیه، به تشریح علمی دیدگاه خود در این باره پرداخت و آن را پایان دهنده اختلاف‌های جناح های سیاسی خواند و گفت: ولایت فقیه دو ركن دارد؛ ركنی از سوی خدا به وسیله ائمه اطهار (ع) تعیین شده و ركن دیگر به وسیله یاری مردم حاصل می‌شود.
وی در اثبات «ركن الاهی» نظریه ولایت فقیه، به روایت «واما الحوادث الواقعه فالرجعوا فیها الی رواه احادیثنا» و مانند آن اشاره و تاكید كرد: طبق این احادیث، در زمان غیبت كبری به ما دستور داده شده است كه به فقهای عادل مراجعه كنیم؛ فقهای عادل متعددند؛ باید زمام اختیار حكومت به دست یك نفر سپرده شود. مدیریت افراد گوناگون و شورایی نیز بنا به تجربیات پیشینیان، شكست خورده است. نتیجه این می‌شود كه مردم به وسیله خبرگان آگاه و فقیه شناس، یك نفر را انتخاب می كنند.آن گاه این رهبر منتخب، قدرت پیدا می‌كند؛ چون پشتوانه آرای مردم دارد. ما به چنین فردی، «فقیه مبسوط الید» می‌گوییم؛ یعنی دستش باز است، قدرت و توانایی دارد و مردم پشت سر او ایستاده‌اند. می‌تواند احكام اسلام را پیاده كند.
آیت الله مكارم شیرازی در ادامه یاد آور شد: البته این هم به اذن الله است؛ خدا، چنین حقی را به مردم داده كه بیایند و این برنامه را انجام دهند. وقتی این دو ركن را در نظر بگیریم، هم جنبه «اسلامی» و هم جنبه «جمهوری» یعنی آرای مردم محترم می‌شود، روی مبانی صحیح فقهی و مشكلی هم ایجاد نمی‌شود. گروهی تنها ركن اول، و گروهی تنها ركن دوم را می گیرند؛ ما معتقدیم همه باید بیایند در این مجلس، اجتماع كنند و اختلافات هم به این وسیله برطرف شود.
وی محققان را برای مطالعه بیشتر این دیدگاه فقهی به كتاب انوار الفقاهه، كتاب بیع، بحث ولایت فقیه ارجاع داد و افزود: این نزاع، «لفظی» است؛ ولی گاه كسی بیشتر به این سو و كسی بیشتر به سوی دیگر توجه دارد. اگر به هر دو طرف نگاه كنیم، هم جنبه تعیین خدایی رعایت می شود و هم جنبه پشتوانه مردمی.
این مرجع تقلید، هم‌چنین منعكس نشدن همه سخنان خود درباره مداحان را مایه سوء تفاهم عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: به اكثریت مداحان احترام می‌گذاریم؛ زیرا سیره ائمه اطهار (ص) احترام به مداحان بود.شاعرانی كه مدح پیامبر خدا (ص) و اهل بیت (ع) می كردند، گاه نقش مداح را هم داشتند؛ هم شهر را می سرودند و هم می‌خواندند. ما هم به اكثریت آنان احترام می‌گذاریم، ولی ممكن است در هر صنفی اقلیتی، راه خطا برود یا گرفتار وسوسه‌های شیطان شود كه باید به آنها تذكر داد، اصلاح كرد و مراقب بود كه مجالس جشن میلاد ائمه اطهار (ع) و مجالس عزای امام حسین (ع) آلوده به غلو، كلمه وهن آمیز و دروغ نشود و مسایل طبق متن اسلام پیش رود.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، در بخشی از سخنان خود، با مد نظر قرار دادن آیاتی از قرآن مجید پنج مبدأ «شیطان»، «هوای نفس»، «خدای متعال»، «دوستان منحرف» و «طبیعت جهانة را تزیین كننده اعمال زشت انسان توصیف كرد و توضیح داد: با توجه به آیه چهارم سوره نمل، خدای متعال تا جایی كه انسان قابلیت دارد او را راهنمایی می‌كند و در نهایت اعمال زشت او را در نظرش زیبا می‌نمایاند تا به مجازات اعمال خود برسد.
وی با اشاره به آیه 25 سوره فصلت افزود: طبیعت جهان، اعمال زشت انسان، مانند علاقه افراطی به زنان و فرزندان و دنبال ثروت زیاد دنیا رفتن را در نظرش زیبا نشان می‌دهد.
حضرت آیت الله مكارم شیرازی خاطر نشان كرد: این تزیینات دنیایی كه در پیش روی ماست موجب جبر برای انسان‌ نمی‌شود؛ بلكه انسان با تفكری هر چند كوتاه، در خواهد یافت كه این تزیینات دنیوی، مانند لغات آزادی و تمدن، دروغی بیش نیست.رسا

UserName