تبیان، دستیار زندگی
باشکستن حلقه های چهارگانه عوامل ایجادکننده پوسیدگی میتوان از ایجاد و پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راههـای پیشـگیــری از پوسیـدگـی دنـدان

باشکستن حلقه های چهارگانه عوامل ایجادکننده پوسیدگی میتوان از ایجاد و پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کرد.

بخش سلامت تبیان
پوسیدگی دندان، نخ دندان، مسواک زدن

الف.مسواک زدن

پاک کردن پلاک میکربی از دندان بوسیله مسواک صورت میگیرد. پلاک میکربی دشمن اصلی دندان و لثه است. پلاک میکربی هر روز تشکیل میشود و محکم به تمام سطوح دندان، حتی زیر شیار لثه میچسبد و با مسواک زدن برداشته میشود. اگر پلاک دندانی روزانه از روی دندانها و لثه برداشته نشود بعد از مدتی به علت سخت شدن مواد معدنی برروی آن سخت ترشده و به سنگهای سفید، زرد یا تیره رنگی تبدیل میشود که به این سنگها جرم میگویند و با مسواک زدن برداشته نمیشود که بایستی با استفاده از وسایل مخصوص دندانپزشکی برداشته شود.

ویژگی‌های مسواک خوب:

1.مسواک باید رشته های نایلونی داشته باشد. 2 .رشته های مسواک باید نرم و متوسط باشد. مسواک زبر به لثه و دندانها

معمولا عمر مسواک او 4 تا 6 ماه است. اگر مسواک پس از یک هفته فرسوده شود نشانه این است که فرد، نادرست مسواک میزند

آسیب میرساند. 3 .اندازه سر مسواک باید متناسب با دهان فرد باشد و هچنین لازم است مسواک کودکان کوچکتر از بزرگسالان باشد. اگر فردی به طور مرتب و با دقت مسواک کند معمولا عمر مسواک او 4 تا 6 ماه است. اگر مسواک پس از یک هفته فرسوده شود نشانه این است که فرد، نادرست مسواک میزند.

دفعات مسواک زدن درشبانه روز

بهتر است بعد از هر وعده غذا، دندانها را مسواک کرد. البته چون این کار برای همه عملی نیست توصیه میشود حداقل دوبار، شب قبل از خواب و صبح قبل یا بعد از صبحانه دندانها رامسواک کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که در مسواک زدن باید پلاک میکربی را از روی دندانها برداشت، درحالی که بسیاری از مردم در هنگام مسواک زدن فقط به حذف خرده های غذایی از روی دندانها فکر میکنند. در واقع خرده های غذایی باقیمانده معمولابا حرکت زبان، گونه و جریان بزاق از روی دندانها پاک و شسته میشوند اما امکان چسبیدن میکروب ها به آنها کمتر خواهد شد. بنابراین اگر شخصی حتی یک بار در شبانه روز با دقت و حوصله تمام سطوح دندان هایش را مسواک کند کافی خواهد بود.

مسواک زدن را ازچه سنی بایدشروع کنیم؟

همزمان با رویش اولین دندان پلاک میکربی میتواند روی آن بنشیند. بنابراین تمیز کردن دندان های کودک را از همان ابتدای رویش اولین دندان باید شروع کرد. البته این کار با مسواک انجام نمیشود، بلکه با استفاده از پارچه مرطوبی که روی دندان

استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن به پیشگیری از پوسیدگی های بین دندانی کمک میکند. اگر استفاده از مسواک و نخ دندان باعث درد و خونریزی از لثه میشود نباید آن را ترک کرد

های نوزاد کشیده میشود، میتوان پلاک میکروبی را حذف کرد. از سن یک سالگی با آب و از سن سه سالگی با خمیر دندان و مسواک باید برای کودک مسواک زد. بهتر است تا چهار پنج سالگی که کودک خود قادر به مسواک زدن موثر نمیباشد، لازم است پدر و مادر دندان های او را تمیز کنند و بعد از این سنین، فقط بر مسواک زدن کودکان نظارت کنند.

ب.استفاده ازخمیردندان:

خمیردندان دارای مواد شوینده، پاک کننده، براق کننده، خوشبو کننده وخوش طعم کننده میباشد.

شستشو با خمیر دندان به چند دلیل اهمیت دارد: 1 .ترکیب یک خمیر دندان مناسب و مسواک زدن صحیح به پاک شدن پلاک دندان کمک میکند. خمیردندان حاوی فلوراید ساختار دندان را درمقابل پوسیدگی مقاوم میکند و با رساندن مواد معدنی لازم موجب می‌شود که پوسیدگی‌های سطحی و اولیه قبل از دیده شدن ترمیم شوند. 2 .مواد خاص موجود در خمیر دندان سطح دندان ها را تمیز و براق کرده و به مرور زمان لکه ها را از بین میبرد. 3 .خمیردندان با تمیز کردن فضای دهان، موجب خوشبویی و تازه شدن نفس میشود.

نخ دندان

استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن به پیشگیری از پوسیدگی های بین دندانی کمک میکند. اگر استفاده از مسواک و نخ دندان باعث درد و خونریزی از لثه میشود نباید آن را ترک کرد. در اکثر مواقع با ادامه این کار و سالم شدن لثه، درد و خونریزی از بین میرود.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.