تبیان، دستیار زندگی
در صورت فلکی قنطورس، یک سیاره غول پیکر ۱۶ میلیون ساله وجود دارد که با سه خورشید خود در حال رقص است. این سیستم استثنایی ستاره ای به طور دائم در معرض نور روز قرار دارد و فصل هایی را تجربه می کند که به اندازه یک عمر طول می کشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاره ای با سه خورشید، سه غروب و سه طلوع

در فاصله ای در حدود ۳۴۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی قنطورس، یک سیاره غول پیکر ۱۶ میلیون ساله وجود دارد که با سه خورشید خود در حال رقص است. این سیستم استثنایی ستاره ای به طور دائم در معرض نور روز قرار دارد و فصل هایی را تجربه می کند که به اندازه یک عمر طول می کشد و هر از گاهی شاهد غروب های سه گانه خورشید های خود می باشد.

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان

hd 131399ab

جایی در کهکشان یک اگزوپلنت وجود دارد که سه خورشید را برای خود کنار گذاشته است. یک تیم از ستاره شناسان دانشگاه آریزونا با استفاده از ESO (تلسکوپی بسیار بزرگ از رصدخانه جنوبی اروپا) موفق به یافتن HD 131399Ab شدند، اگزوپلنتی که بصورت کلی به آن یک «سیستم سه ستاره ای» triple-star system می گویند.

این سه ستاره تشکیل یک سیستم واحد را می‌دهند. سیاره مورد نظر هر ۵۵۰ سال زمینی یک بار به دور یکی از ستاره‌ها می‌چرخد. دو ستاره دیگر که کوچکتر هستند هم همانند یک دمبل به دور یکدیگر چرخش می‌کنند.

اگر فردی بتواند بر روی آن دوام آورد فقط شاهد وجود یک فصل در آن خواهد بود زیرا مدت زمان «یک فصل» در این سیاره به مراتب بیشتر از عمر معمولی انسان است

بر اساس گزارشی از سوی یک تیم ستاره شناس دانشگاه آریزونا، این سیاره با جهان هایی که تا کنون شناخته شده متفاوت است. به عنوان یک سیاره فرا خورشیدی، به شکل بی سابقه ای جوان و سرد است و مدار آن بسیار بزرگ و گسترده می باشد. مداری معادل دو برابر مدار سیاره پلوتون دور خورشید. و با وجود آن که جرمی در حدود چهار برابر مشتری دارد، یکی از سبک ترین سیاره های فراخورشیدی است که تا کنون از طریق تصویر برداری مستقیم کشف شده است.

HD 131399Ab اولین سیاره کشف شده با سه خورشید نیست ولی تنها مدلی است که دارای یک «مدار پایدار» است. بصورت کلی زمانی که ستاره شناسان سیاره ای را با سه خورشید پیدا می کنند انتظار ناپایدار بودن مدار آن سیاره را دارند. در تمام مواردی که پیش از این، سیاره مورد نظر به سرعت از مدار خود خارج می شد و در نهایت دیگر یک سیاره triple-star system نبود. با این حال HD 131399Ab متفاوت است. این سیاره اولین سیاره ای است که در یک مدار عریض، درون یک سیستم سه ستاره ای قرار گرفته است. ستاره شناسان بر پایدار بودن این مدار تاکید دارند لیکن این نکته را خاطر نشان کرده اند که می بایست تحقیقات بیشتری برای «قابلیت پایدار ماندن» آن در دراز مدت انجام دهند.

hd 131399ab

در مورد این سیاره نکات جالبی وجود دارد، اگر شما بر روی این سیاره بایستید یا بطور کامل روز را تجربه می کنید ویا در یک روز سه طلوع و سه غروب را مشاهده خواهید کرد.

در بیشتر طول سال سیاره، این سه ستاره در نزدیک هم قرار دارند. در نتیجه طلوع و غروب آن‌ها تقریباً همزمان است. به مرور فاصله ستاره‌ها از هم بیشتر می‌شود به طوری که غروب یکی همزمان با طلوع دیگری می‌شود. در یک چهارم سال این سیاره (معادل ۱۴۰ سال زمینی)، مدام روز است.

اگر فردی بتواند بر روی آن دوام آورد فقط شاهد وجود یک فصل در آن خواهد بود زیرا مدت زمان «یک فصل» در این سیاره به مراتب بیشتر از عمر معمولی انسان است. این اگزوپلنت یکی از نمونه های کاملاً جوانِ کشف شده نیز هست و صرفاً 16 میلیون سال عمر دارد که در مقایسه با عمر 4.5 میلیارد سال زمین، مانند یک نوزاد است. فاصله این سیاره از زمین نیز در حدود 320 سال نوری می باشد.

SPHERE مخفف عبارت Spectro-Polarimetric High-Contrast Exoplanet Research Instrument است. این ابزار بر روی تلسکوپی در صحرای آتاکاما در شیلی نصب شده است. SPHERE نسبت به امواج مادون قرمز حساس است و می‌تواند گرمای سیارات نهان را تشخیص دهد.

نحوه شکل گیری چنین سیستم‌ها و منظومه‌هایی هنوز به درستش مشخص نیست. هدف بعدی محققان تعیین دقیق نحوه حرکت این اجرام و پیش‌بینی میزان پایداری این سیستم است.


منابع: علم نما، کوی دانش، کلیک